Annons

Fotobok vilken leverantör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalejdokom

Aktiv medlem
Bra tips!

Ett annat tips, som jag själv använt då jag beställt böcker av Photobox. Deras verktyg för layout är inte särskilt bra. Då kan man förstås använda InDesign ändå och bara exportera ut färdiga jpg eller pdf i samma storlek som fotobokens sidor. Man gör alltså helt färdiga sidor som bildfiler och laddar upp till fotobokstjänstens sajt. Möjligen kan det bli problem om tjänsten inte stöder pdf och man har mycket text i boken (som man ju helst vill ha vektoriserad och inte pixelbaserad för bästa kvalitet). Mina böcker har mest varit rena fotomontage.
 

lofling

Aktiv medlem
Har är det med leveranstiden från Blurb? Och det är väl fortfarande så att kopplingen till LR finns? En stor fördel är ju att man i så fall kan hantera hela urvalet grån LR och slipper göra en massa mellanexporter för att få in dem i annan levernatörs moduler,
Jag har bara testat att göra en bok via Blurb, och var nöjd med resultatet. Bra service, och använde LR hela vägen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
hmmm
Tyvärr är en hel del fototjänster lite undermåliga i sin information när det gäller tekniken.
Blurb är ett undantag. Crimson också.
Kommer jag ihåg rätt vill de ha 300 ppi. Egentligen är väl begränsningen filstorleken på boken.
Kunde inte hitta infon direkt.
Jag har för mig att InDesign-mallen varnar om kvaliteten är för låg.
 

robert nordin

Aktiv medlem
Har är det med leveranstiden från Blurb? Och det är väl fortfarande så att kopplingen till LR finns? En stor fördel är ju att man i så fall kan hantera hela urvalet grån LR och slipper göra en massa mellanexporter för att få in dem i annan levernatörs moduler,
Som det påpekas i tråden, böckerna kommer ofta före utsatt datum. Ibland så snabbt att blurbs bekräftelsemail på att boken skickats ,kommer efter det att boken levererats.

Jag aldrig använt Lightrooms fotoboksmodul, utan använder mig av Indesign-modulen.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag skrev ett inlägg i en annan tråd med samma frågeställning för några år sedan: https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=152160&page=2 #23
Läste igenom texten nu i morse och jag vidhåller mina tidigare åsikter. Eftersom jag tycker att både Crimson och Fuji är bra har jag inte haft anledning att prova någon annan leverantör. I år har jag bara beställt från Crimson och anledningen till det är främst att det varit mycket tekniskt strul med Fuji's hemsida (främst problem med inloggningen).
 

Mansor

Medlem
Mer utförligare information om testet går även att läsa på testfakta. se Däremot har de beställt den billigaste fotoboken, inte riktigt vad man själv kommer att göra samt det skulle vara betydligt bättre om man själv kunde se kvalitén på fotoböckerna för att dra sina egna slutsatser. Finns även andra tjänster som jag såg hos framkallabilderonline.se att välja bland men det lär bli Blurb eller Fuji.
 
ANNONS