Annons

Öppet brev till redaktionen avseende beteende i forumtrådarna

Produkter
(logga in för att koppla)

JensEkberg

Aktiv medlem
Bästa Redaktion

Jag har slutat betala trots att jag egentligen vill stötta Fotosidan som jag i mångt och mycket tycker är ett bra forum/mötesplats för alla som fotograferar.

Den främsta anledningen är denna eviga kidnappningen av trådar som en del personer ägnar sig åt.

Ett tydligt exempel i mängden är:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=170794

Det tog 7 inlägg innan tråden började spåra ur pga XX rättshaveristiskt beteende.
Efter 12 inlägg handlade tråden om någon helt annat än ursprungsfrågan

En tråd som ursprungligen handlade om hur man kommer till rätta med, eller tips om hjälp vid bildstöld handlar numer om snatteri, att stjäla ritningar, Mercedesdörrars klickljud och Harely Davidsons motorljud.
Trådskaparen Tony tröttnade...

Tråden är skrivande stund uppe i över 230 inlägg….
Men efter 7 inlägg dog som sagt den högintressanta ursprungsfrågan.

TOPP 4:



Av de fyra kombattanterna som slåss ihärdigast och tillsammans står för 73% av inläggen är det tydligen bara isolen.se som fotograferar, eller falla fall visar upp några bilder.

Det här beteendet är inget nytt... det sker om och om igen av samma j...a personer.
Jag vet att jag inte är ensam i mina synpunkter. Känner flera som valt att inte förnya
Ni som håller med mig i mina synpunkter – visa gärna ert stöd!

Ni på redaktionen måste ta tag i det här på något sätt – annars spårar det ur totalt och Fotosidan blir en tummelplats för personer som eg inte har fotografering som huvudintresse utan likt huliganer som går på fotboll för att slåss istället för att kolla på fotboll, använder Fotosidan för att kidnappa trådar och genom uttröttningsprincipen slåss för att alltid få sista ordet.

Det vore tråkigt om Fotosidan måste införa en spärr för hur många inlägg man kan göra per dag.
Alternativt dela ut varningar. Eftersom inte uppmaningar i trådarna hjälper.

Nån annan därute som har några bra idéer?
 
Senast redigerad av en moderator:

tocar

Aktiv medlem
Absolut!!

Jag håller med dig till 100%. Har släppt tidningen i protest och kommer släppa mitt medlemsskap också, trots att jag varit med så länge. När man då och då går in, främst för att titta i forumet för att se om det finns något intressant, så kan man hitta en rubrik som väcker intresset. Men som du skriver, efter bara några inlägg så spårar allt ur av vissa personer som nästan alltid är desamma.

Jag rekommenderar att vara på Facebooks olika forum för det man gillar bäst. Tonen är helt annan och det är glada vänliga människor som hjälper folk. Där är också lättare att få kontakt med flera av världens bästa/Nordens fotografer och kunna fråga om råd hur de tagit/gjort sina bilder.
Nackdelen är den dåliga kvalitén på bilderna man lägger upp pga komprimeringen Facebook gör.
Då finns annars Flickr och 500px utmärkt ställe att lägga upp sina bilder och få konstruktiv kritik.

Tommy Carlsson (Heltids fotograf)
ps. Kommer inte bemöta något i detta inlägg, då jag är så trött på att försöka debatera.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Kommer inte bemöta något i detta inlägg, då jag är så trött på att försöka debatera.
Ibland är det skönt att få sista ordet. Och ibland är det väldigt givande att diskutera.

Den som har sett tillräckligt efter sju inlägg behöver inte följa diskussionen längre. Medan den som vill fortsätta kan göra det.
Valet är ens eget. Precis som i fikarummet på jobbet.

Men man kanske skulle införa någon sorts slutna rum dit bara de som vill diskutera vidare har tillträde?
 

alf109

Aktiv medlem
Håller med, jag går ytterst sällan in i trådar numera av den anledningen; att ett antal personer (ofta samma individer) som regel kapar alla trådar och vänder dem till att handla om precis vad som helst utom det just trådskaparen menade att de skulle handla om.
 

LarsThoren

Aktiv medlem
Bästa Redaktion

Jag har slutat betala trots att jag egentligen vill stötta Fotosidan som jag i mångt och mycket tycker är ett bra forum/mötesplats för alla som fotograferar.

Den främsta anledningen är denna eviga kidnappningen av trådar som en del personer ägnar sig åt.

Ett tydligt exempel i mängden är:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=170794

Det tog 7 inlägg innan tråden började spåra ur pga XXs rättshaveristiskt beteende.
Efter 12 inlägg handlade tråden om någon helt annat än ursprungsfrågan

En tråd som ursprungligen handlade om hur man kommer till rätta med, eller tips om hjälp vid bildstöld handlar numer om snatteri, att stjäla ritningar, Mercedesdörrars klickljud och Harely Davidsons motorljud.
Trådskaparen Tony tröttnade...

Tråden är skrivande stund uppe i över 230 inlägg….
Men efter 7 inlägg dog som sagt den högintressanta ursprungsfrågan.

TOPP 4:


Av de fyra kombattanterna som slåss ihärdigast och tillsammans står för 73% av inläggen är det tydligen bara isolen.se som fotograferar, eller falla fall visar upp några bilder.

Det här beteendet är inget nytt... det sker om och om igen av samma j...a personer.
Jag vet att jag inte är ensam i mina synpunkter. Känner flera som valt att inte förnya
Ni som håller med mig i mina synpunkter – visa gärna ert stöd!

Ni på redaktionen måste ta tag i det här på något sätt – annars spårar det ur totalt och Fotosidan blir en tummelplats för personer som eg inte har fotografering som huvudintresse utan likt huliganer som går på fotboll för att slåss istället för att kolla på fotboll, använder Fotosidan för att kidnappa trådar och genom uttröttningsprincipen slåss för att alltid få sista ordet.

Det vore tråkigt om Fotosidan måste införa en spärr för hur många inlägg man kan göra per dag.
Alternativt dela ut varningar. Eftersom inte uppmaningar i trådarna hjälper.

Nån annan därute som har några bra idéer?
Håller med till fullo, samma personer om och om igen.
 
Senast redigerad av en moderator:

pdahlen

Aktiv medlem
Håller i princip med TS, särskilt när det gäller diskussioner som inte har något med foto att göra, många trådar spårar ur i diskussioner som möjligtvis hör hemma i något forum i det svenska ordet.

I vissa fall tycker jag att någon stickfråga kan vara berättigad, kan vara något som någon skrivit i ett inlägg som man vill ha mer information om, men man kanske kan begränsa det till ett inlägg enbart mellan frågeställaren och den som skrivit det inlägget så att det inte startar en ny sidodiskussion, behövs det mer så kan man skapa en ny tråd

Jag kan inte se att detta forum har någon anmäl, det kan ju vara ett sätt att snabbt få tråden modererad så att den inte spårar ur
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tillhör de som gillar att diskutera i forumtrådarna. Jag skulle dock gärna se att trådarna modererades hårdare eller att "vi" hade en bättre disciplin. Den frågan har diskuterats många gånger förr och de flesta vet nog hur svårt det är att moderera ett forum. Jag har full förståelse för att fotosidan.se har valt den ganska "fria" form som nu råder.

Trots avsaknaden av hård modering så tycker jag man kan konstatera att forumen här ändå är förhållandevis fria från personangrepp och riktigt dåligt beteende. Något som inte kan sägas om alla forum på internet!

Jag har också full förståelse för TS inställning. Visst vore det väl bra om trådarna i större utsträckning handlar om fotografering och där kunniga fotografer deltar och delar med sig av sin kunskap. Men hur når man dit? Skulle verkligen dessa personer dyka upp om jag och andra som gillar att "kivas" slutade skriva?

Sedan är det väl så att trådar om moral, etik och lagar av sin natur gärna flyter ut och blir spretiga. Och visst vore det väl trist om vi inte kunde diskutera allt som har med foto att göra och bara blev ett forum där någon slags "foto-elit" som har foto som sitt yrke gjorde ett fåtal inlägg i veckan.

Som helhet tycker jag fotosidans forum fungerar bra. Det är fortfarande så att man kan ställa frågor som faktiskt rör själva fotograferandet och få relevanta svar från kunniga personer. Men visst kan det bli bättre - frågan är bara hur man når dit rent praktiskt?
 

alfin

Aktiv medlem
Det är inte allt för länge sedan vi hade en synnerligen godtycklig moderering av forumen, där dåvarande moderatorn, framförallt på fredags- och lördagskvällar/nätter gärna klappade till folk vars åsikter eller sätt att uttrycka sig han inte gillade. Låt oss slippa den typen av moderering i framtiden!

Den nuvarande modereringen, då redaktionen flyttar delar av trådar till en ny tråd om diskussionerna divergerar iväg allt för mycket från ämnet tycker jag är ett utmärkt sätt att behandla vuxna människor på.

Det finns en hel del av oss som tycker det är kul att diskutera och då blir det oundvikligen så att ämnen glider iväg. Hårt modererade forum där man inte får andas något utanför ämnet är helt ointressanta att delta i.

Har man som TS skrivit runt 1 inlägg i månaden under 14 år är förmodligen inte forumen det största intresset på FS för vederbörande och då är det väl bättre att inte spendera så mycket tid på att reta sig på oss andra som tycker det är kul att diskutera ibland.
 

alf109

Aktiv medlem
Man skulle ju kunna skapa en kategori i Forumen för dem som mest vill hålla på och snacka? Då slapp de ju att kapa alla andra trådar och hade sina egna att husera i bäst de tyckte? Det är som jag ser det en ganska egoistisk inställning att alltid anse sig ha rätten att ta över alla trådar och vrida till dem efter eget gottfinnande.
 

AFJ

Aktiv medlem
Man skulle ju kunna skapa en kategori i Forumen för dem som mest vill hålla på och snacka? Då slapp de ju att kapa alla andra trådar och hade sina egna att husera i bäst de tyckte?
Och hur skulle denna kategorisering göras och underhållas?

Det är väl så att en del av de som gör många inlägg och ibland bara "snackar" också kommer med en hel del vettiga inlägg.

Eller du kanske menar att det skall finnas en forum-del som heter "Snack"? Jag är med på en del forum som har detta. Det förhindrar dock inte att det "snackas" en hel del i de "seriösa" delarna av forumet.

Det är som jag ser det en ganska egoistisk inställning att alltid anse sig ha rätten att ta över alla trådar och vrida till dem efter eget gottfinnande.
Det har du en poäng i - och trådar av det här slaget är därför nyttiga. Även om de inte leder till konkreta åtgärder från fotosidans ledning så kan det säkert väcka tankar hos oss som gillar att "snacka". Jag har i alla fall tänkt till med anledning av den här tråden.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är inte allt för länge sedan vi hade en synnerligen godtycklig moderering av forumen, där dåvarande moderatorn, framförallt på fredags- och lördagskvällar/nätter gärna klappade till folk vars åsikter eller sätt att uttrycka sig han inte gillade. Låt oss slippa den typen av moderering i framtiden!

Den nuvarande modereringen, då redaktionen flyttar delar av trådar till en ny tråd om diskussionerna divergerar iväg allt för mycket från ämnet tycker jag är ett utmärkt sätt att behandla vuxna människor på.

Det finns en hel del av oss som tycker det är kul att diskutera och då blir det oundvikligen så att ämnen glider iväg. Hårt modererade forum där man inte får andas något utanför ämnet är helt ointressanta att delta i.

Har man som TS skrivit runt 1 inlägg i månaden under 14 år är förmodligen inte forumen det största intresset på FS för vederbörande och då är det väl bättre att inte spendera så mycket tid på att reta sig på oss andra som tycker det är kul att diskutera ibland.
Just den där typen insinuanta och nedlåtande inlägg (ditt första stycke) är väl precis sånt som vi vill betacka oss för. Uppenbart har du blivit modererad och du tycker att det inte var rätt. Sällan har jag modererat någon som tycker att det är rätt.

Erfarenheten som moderator är att de som "tycker om" att diskutera vill gärna att andras inlägg skall modereras hårt medan deras egna alltid är felfria. Om de som diskuterar kan vara lite självkritiska så skulle det vara mycket enklare.
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bästa Redaktion

Jag har slutat betala trots att jag egentligen vill stötta Fotosidan som jag i mångt och mycket tycker är ett bra forum/mötesplats för alla som fotograferar.

Den främsta anledningen är denna eviga kidnappningen av trådar som en del personer ägnar sig åt.

Ett tydligt exempel i mängden är:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=170794

Det tog 7 inlägg innan tråden började spåra ur pga XXs rättshaveristiskt beteende.
Efter 12 inlägg handlade tråden om någon helt annat än ursprungsfrågan

En tråd som ursprungligen handlade om hur man kommer till rätta med, eller tips om hjälp vid bildstöld handlar numer om snatteri, att stjäla ritningar, Mercedesdörrars klickljud och Harely Davidsons motorljud.
Trådskaparen Tony tröttnade...

Tråden är skrivande stund uppe i över 230 inlägg….
Men efter 7 inlägg dog som sagt den högintressanta ursprungsfrågan.

TOPP 4:



Av de fyra kombattanterna som slåss ihärdigast och tillsammans står för 73% av inläggen är det tydligen bara isolen.se som fotograferar, eller falla fall visar upp några bilder.

Det här beteendet är inget nytt... det sker om och om igen av samma j...a personer.
Jag vet att jag inte är ensam i mina synpunkter. Känner flera som valt att inte förnya
Ni som håller med mig i mina synpunkter – visa gärna ert stöd!

Ni på redaktionen måste ta tag i det här på något sätt – annars spårar det ur totalt och Fotosidan blir en tummelplats för personer som eg inte har fotografering som huvudintresse utan likt huliganer som går på fotboll för att slåss istället för att kolla på fotboll, använder Fotosidan för att kidnappa trådar och genom uttröttningsprincipen slåss för att alltid få sista ordet.

Det vore tråkigt om Fotosidan måste införa en spärr för hur många inlägg man kan göra per dag.
Alternativt dela ut varningar. Eftersom inte uppmaningar i trådarna hjälper.

Nån annan därute som har några bra idéer?
Det bästa är att ni rapporterar trådar. Vi är helt ointresserade av ett fåtal skall dominera diskussioner och sätta ribban för ton och debatt-teknik.

Sedan en tid så har vi provat att låta forumet vara mindre modererat och jag skulle säga att det skulle funka alldeles utmärkt om alla insåg att det finns någon måtta på sin svada och att man faktiskt ALDRIG någonsin kommer vinna en diskussionstråd på webben. ALDRIG någonsin kommer det ske. Man kan få sin höjd få till något tjuvnyp men de som är vana vid att diskutera på webben har en debattstil där man helst klankar ner på andra, inte pratar vad man själv står för med tydliga länkar för att belägga påstående, och därmed aldrig säger något tillräckligt tydligt att beslå med fel. Därför är det helt meningslöst att gå in i trådar och försöka vinna. Webben är utmärkt för frågor och svar och tillsammans försöka komma framåt. Men om man i en tråd lagt mer än 5-10 inlägg så garanterar jag att det inte för tråden framåt ett dugg. Och nu pratar jag om min erfarenhet som moderator och min erfarenhet att själv diskutera saker på tex facebook. Har jag lagt mer än 10 inlägg i en tråd och jag kommer tillbaka en dag senare så skäms jag för mig själv för det är bara meningslöst tjafs från inlägg tre och framåt.
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Testade att rapportera en tråd jag tycker spårat ut efter 5e inlägget då tråden börjar handla om något helt annat.

Men det står så här: "Notera: Detta skall ENBART användas för att rapportera spam, reklammedelanden och problematiska (trakasserande, störande, eller oförskämda) inlägg."

Kanske bör man lägga till att man kan rapporteras urspårade trådar?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] för det är bara meningslöst tjafs från inlägg tre och framåt.
Är alltså den enkla lösningen att begränsa antalet inlägg i en tråd till tre?


Personligen tycker jag det är underligt beteende att gå in i en tråd där diskussion pågår (i enlighet med ämnet) och där be folk att sluta diskutera. Dessutom kryddat med åsikter om person som rättshaverits och annat. Mycket underligt. Om man inte gillar diskussionen är det ju bara att låta bli att läsa.

Tråden som är upphov till denna tråd har en dubbel inledning. Den vill både diskutera i allmänhet och specifikt. Den allmänna frågan blev den som diskuterades ivrigast så att den specifika hamnade i skymundan. Kan detta vara föremålet för vissas frustration?

Många trådar på FS börjar väldigt luddigt vilket ofta leder till spretande diskussioner.

Kanske lösningen är att moderera nya trådar innan de släpps för diskussion? Alltså hjälpa trådstartare att formulera bra, tydliga och entydiga frågeställningar.
 

nivas

Aktiv medlem
Kanske lösningen är att moderera nya trådar innan de släpps för diskussion? Alltså hjälpa trådstartare att formulera bra, tydliga och entydiga frågeställningar.
Jag tror inte att det hjälper. Det är inte helt ovanligt att TS efter 4-6 svar har fått full koll på sin fråga och hunnit tacka för hjälpen, medan diskussionen fortsätter i några hundra inlägg - helt utan respekt till TS och hens frågeställning. Om någon efter 20-40 inlägg kommer in med en relevant följdfråga till TS's inlägg så blir hen ofta helt ignorerad av de individer som har tagit över diskussionen.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Man skulle kanske ge TS mandat att låsa tråden när denne anser sig ha fått sitt svar?
Det hoppas i vart fall inte jag. Inte sällan har diskussionstrådar ett bredare intresse och då är det till nytta för alla som deltar i diskussionen eller söker i forumen.

För de flesta som deltar i en diskussion så är det en del av motivationen, gör man om det till att endast bli en form av gratissupport så dödar man det intresset, och då ganska snabbt också forumet.

Åtminstone är det min erfarenhet från andra forum jag deltagit i och modererat.
 

Spooked

Aktiv medlem
Mycket kloka tankar av trådskaparen, samtidigt som det är sorgligt att inse.
En diskussion skall berika och ge svar eller nya frågor. Den går framåt om de som deltar har målsättningen att hjälpa samtidigt som det finns möjlighet att själv få nya infallsvinklar och synpunkter. Detta kräver ett visst mått av prestigelöshet, vilket jag upplever att "de fyras gäng" är befriade ifrån. Min upplevelse är att de istället söker bekräftelse och känslan av att vinna. Detta förhållningssätt kan döda vilken tråd som helst.

/Erik
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Medlem i ett halvår. 306 inlägg totalt hittills. I snitt ungefär 1,5 inlägg per dag. Jag alltså.
Är det verkligen så att jag är med och sabbar alla trådar på FS?

Flera inlägg i den här tråden pekar ut fyra personer som tråkiga sabotörer. Som tar kommandot i trådarna. Alltid samma personer. De fyras gäng.

Är det verkligen sant? Skrivs det så lite på FS att 1,5 inlägg om dagen kan göra sådan skada?
Har det blivit såhär dåligt just sista halvåret?
 
ANNONS