Annons

När får vi en kamera i klass med GFX 50S som man har råd med?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det har ryktats om en GFX 50R, en "Rangefinder" variant av GFX 50S som även skulle vara något billigare.
Jag tvivlar. Vad skulle man vinna på att bygga in en mätsökare? Finns det inte rätt bra fokushjälpmedel i EVF:en i GFX 50S?

Och att den skulle bli billigare är väl knappast troligt?
 

PMD

Aktiv medlem
Ytorna är 1452 för 33x44, 864 för 24x36 och 340-380 för APS-C så det stämmer inte.
Däremot finns det även 40x53=2120 för MF (svindyr sensor)
Sen får man så klart se på vad man vill klippa bort....
Jodå, det stämmer. 1452/864 = 1.68 och 864/380 = 2.27

Ja, med beskärning blir det lite annorlunda, beroende på hur man beskär. Jag orkar inte räkna på alla alternativ för beskärning. ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Vilket visar ju motsatsen till vad du skrev.
Ja, det har du rätt i. Jag skulle ha kopplat in hjärnan innan jag skrev. Byt mindre mot större i första meningen i inlägg #11 så blir det rätt, och stämmer mer med vad jag hade för avsikt med kommentaren (som var en kommentar till inlägg #9).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag uppfattar det som att de avser formgivningen (inte funktionaliteten).
Ja, jo, en mätsökarkamera brukar ha sökaren i övre vänstra hörnet (bakifrån sett) men har ju sen mycket länge kameror med andra typer av sökare i övre vänstra hörnet så det finns väl ingen jättestor anledning att kalla en kamera med en sökare på den platsen just för "mätsökarliknande". Det kan ju dessutom tolkas som att det är sökaren som liknande en mätsökare, vilket tydligen inte är fallet här.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Jag uppfattar det som att de avser formgivningen (inte funktionaliteten).
Med den definitionen borde Fuji XT-2 rimligtvis klassas som en DSLR. Den har förvisso ingen spegel men utformningen stämmer i övrigt.

En rangefinder-kamera bör naturligtvis ha en rangefinder (avståndsmätare, typ) för att kunna kallas för rangefinder, eller mätsökarkamera.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med den definitionen borde Fuji XT-2 rimligtvis klassas som en DSLR. Den har förvisso ingen spegel men utformningen stämmer i övrigt.

En rangefinder-kamera bör naturligtvis ha en rangefinder (avståndsmätare, typ) för att kunna kallas för rangefinder, eller mätsökarkamera.
Man brukar skilja på mätsökare och genomsiktssökare. Fujifilm säger att X100-modellerna har hybridsökare, alltså en kombination av EVF och optisk genomsikttsökare.

Men om man säger mätsökar-design respektive DSLR-design så fattar nog alla vad som avses.

Det här börjar glida mot off topic.
 

martinot

Aktiv medlem
Med den definitionen borde Fuji XT-2 rimligtvis klassas som en DSLR. Den har förvisso ingen spegel men utformningen stämmer i övrigt.
Jag bara tolkade vad andra diskuterade här i tråden, och gissar vad de avsåg. Sedan uppfattade inte jag heller att de menade att det skulle klassas eller ens benämnas som någon mätsökarkamera. Men det får de själva svara på (känns bara som du och PMD, medvetet eller inte, kanske misstolkar de något).

Detta sagt gällande tolkningar av vad andra skrivit, men om vi lämnar det så brukar jag själv ibland diskutera med andra fotografer, om spegellösa kameror och deras formgivning och utseenden, i stil med faktiskt just ”DSLR-liknande utseende/stil” om tex. X-T2 och A7-serien, och ”mätsökarliknande utseende/stil” om tex. X-E3 och A6000. Ser inget direkt språkligt fel i det, och aldrig heller varit någon som missförstått det (men jag kanske har haft mer tur).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tekniken som finns i GFX är ganska enkel för att vara en modern systemkamera. Sensorn är "gammal", den har begränsad videofunktionalitet, ingen bildstabilisering, begränsad autofokus, långsam seriebildtagning, osv osv.

Fördelen GFXen har, och det är en STOR fördel, är en större sensor. Tyvärr är det en fördel som är svår att replikera till lägre kostnad: större sensorer är dyrare, och 44x33mm sensorer görs i väldigt små volymer. vilket också driver upp priserna. Så med andra ord går det (kanske) att få en billigare mellanformatare när early adapters driver upp volymerna av större sensorer, men "billigt" lär det aldrig bli. Det kommer alltid vara dyrare att tillverka mellanformatssensorer än det är att tillverka småbildssensorer, eftersom du kan göra färre per "batch". Bästa hoppet om en billig GFX är nog att hitta en begagnad med några yttre skador men fullt fungerande inre.

Sen är skillnaden inte så enorm. Jag har en GFX och älskar den, men om jag inte kollar på pixelnivå så skulle jag få bilder som funkar lika bra med en D850 eller A7RIII. Säkert lite annan känsla på bilderna då kombinationen kamera och objektiv skulle påverka, men inte så att någon skulle säga "Hade varit en bra bild om den tagits med en GFX, men med småbild så funkar den helt enkelt inte". För mig är den stora vinsten med GFX att jag kan få den bildkvalitén på en kamera som fortfarande har Fujis dedikerade fysiska vred för iso, slutartid och bländare.
Ja jag undrade också vad TS menade med: "När tror ni att det går att klämma in liknande teknik i ett hus som ligger i samma prisklass som Canons 5D Mark IV, Nikon D850 och Sony A7RIII?"
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad är egentligen dyrt?

Sist och slutligen handlar det trots allt om vad man vill göra med sina pengar. Alla har inte råd men det är förvånansvärt många som pendlar 2 km eller kortare med sin nya bil varje dag och samtidigt tycker att en Fuji X100 kostar hutlöst mycket pengar.

"En kamera är ju bara en leksak."
Ja och om man bor i skärgården och Vaxholm så inser man ju att det verkligen finns mycket pengar när det gäller hobbies som exv. båtliv och vad man lägger på det i form av både båtar, varvskostnader och drivmedel. Bara ett par tankningar kan ju kosta lika mycket som ett hyfsat objektiv.

Jag var i många år medlem i en båtklubb i Stockholm och där fick man ju en viss uppfattning om hur mycket de flesta båtarna användes dessutom och som alla vet så är det ju rätt korta somrar i landet. Föra sommaren tyckte nog många var rätt usel.

Tycker också det är verkliga småpotatisar vad även ett stort fotointresse kan föra med sig i form av kostnader för själva utrustningen. Hur mycket är exv. 100 000 i jämförelse (som ändå det är bra tilltaget för fotonörderi) med de belopp som folk spenderar på korta båtsäsonger? Ser man dessutom till användningen i antalet timmar så kanske man dessutom hamnar på ett utnyttjande som är ungefär lika i tid många gånger. Ju större kameror man har (och MF-kameror som dessa kvalar väl in där) , så ökar dessutom risken att man inte har lust att släpa med dem när man går ut och då blir grejorna i värsta fall liggandes på någon hylla med ren kapitalförstöring som följd. Så utnyttjandet är ju en nyckelfaktor i båda fallen i hur man kanske kan se på kostnaderna för nöjet.

En båt är ofta också bara en leksak den med.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag var i många år medlem i en båtklubb i Stockholm och där fick man ju en viss uppfattning om hur mycket de flesta båtarna användes dessutom och som alla vet så är det ju rätt korta somrar i landet. Föra sommaren tyckte nog många var rätt usel.
Var ju ingen kanonsommar, men långt ifrån den sämsta heller. Hade många jättebra segeldagar (iaf. på västkusten i Bohuslän där vi har sommarhuset). Skulle absolut inte vara utan de.

Så utnyttjandet är ju en nyckelfaktor i båda fallen i hur man kanske kan se på kostnaderna för nöjet.
Håller med dig om nyttjandefaktorn.

Det är en väldigt viktig punkt till att jag inte vill spendera ohämmat på tex. fotoutrustning. Är ingen yrkesfotograf som fotar på heltid, och även min fria tid utanför jobb och familj är begränsad till att hinna med alla intressen jag vill. Har man mycket fri tid så är självklart läget lättare att prioritera vissa aktiviteter lite högre.

En annan punkt är andrahandsvärdet.

Till skillnad från fastigheter och båtar så kostar inte kamerautrustning speciellt mycket i sig (mest fotoresor och annat som kostar). Någon enstaka sensorrengöring kanske. Den största ekonomiska förlusten är värdeminskningen på utrustningen om man vill sälja den, eller uppdatera den (precis som med bilar till en stor del, förutom drivmedel).

En tredje är marginalnyttan.

Från en mobil till ett vettigt nytt kamerahus runt 10-20 papp så kanske man ser en direkt skillnad i bilderna gällande möjlighet och kvalitet, men förmodligen så blir inte alltid bilderna 100% bättre för att man köper ett kamerahus för det dubbla.

Samma sak kan väl sägas om båtar och bilar till en viss del. Marginalnyttan avtar ganska mycket, även om priset ökar kraftigt.

En båt är ofta också bara en leksak den med.
OT-varning.

Det beror på.

Inte för de som används professionellt i yrke, men som privat så är det (oftast) ett fritidsintresse precis som bilar (iaf. mer sportbilar, etc.), fjällstugan, sommarstugan, hästar, hundar, fotografering, skidåkning, körsång, trädgård, (eller vad nu folk spenderar sin fritid på).

Sedan så kan det ju även vara en sport. Vår dotter seglar optimist här hemma i den lokala segelklubben nere i hamnen, och det är precis lika mycket seriös sport som den tennis hon spelar, eller tidigare ridning, etc. Det är på det sättet inte mer leksak än någon annan sportutrustning (fotboll, cykel, etc.).

Sedan om man väljer att definiera sport som lek, eller inte, lägger jag mig inte i, och kanske beror på ålder och mognad (hon är bara runt 10, och just nu kanske lite mer seriös med sitt tennistävlande än seglingen).

Själv så tycker jag om flera fritidsintressen, och får ju som de flesta prioritera både tid och andra resurser mellan dessa (har inte oändligt av någotdera).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller med i princip i allt.

Jag känner åtminstone tre som driver eller kör för mindre båttaxirörelser Martain och de gör inget annat hela dagarna men jag menar allt som ligger och skumpar i alla båtklubbar efter hela kusten. Det är verkligen slående hur lite allt detta utnyttjas.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tillbaka till ämnet GFX 50S

Jag var inne på Scandinavian idag i annat ärende men passade på att kolla lite på GFX:en. Den är ju klart större än mina små hus men faktiskt ganska hanterlig i jämförelse med en del annat i MF.

Däremot undrar jag verkligen om det någon märkbar skillnad mellan exv. Nikons D850 eller Sonys A7r III i färdig bild. Sensorerna i de båda senare kamerorna är dels gjorda med en senare teknik vad jag vet och de är båda optimerade för detalj som jag antar även GFX:en är med dess drygt 50 MP.

Scandinavian hade en sprillans ny trevlig bok där bl.a. exempelbilder tagna med olika typer av Fujis GFX-objektiv. Det är en ordentlig bok med fint tryck i ca A3 men jag fick ingen WOW-känsla alls faktiskt och jag förstår inte riktigt varför. Kanske skulle bilderna behövt vara mycket större för att den känslan skulle infinna sig.

GFX:en är väl kanske ingen sportkamera så de flesta bilderna var stilla naturmotiv och betraktar man det så undrar man ju hur de här bilderna i stort format skulle gjort sig mot en A7r III med pixelshift för halva priset dessutom.

Jag vet ju inte om Fujis MF-kameror kunnat testas av DxO (deras mindre kameror verkar DxO inte testa möjligen för att de har lite speciella sensorer de inte kan hantera i sina mätningar) men det har ju inte varit annat än mycket marginella skillnader mellan andra MF-tillverkaren kameror och de bästa högupplösta husen från Nikon och Sony. Beroende på hur produktcyklerna har legat så har ju ibland FF-modellerna haft bättre värden än MF-modellerna. Så jag undrar fortfarande vad det är för teknik vi väntar på från MF-sidan för att FF-kamerorna skulle bli mer fulländade. Är det XTRANS-sensorer det handlar om? Kommer det verkligen att hända?

Här har ni en lite livad länk från SLR Lounge om denna kamera : https://www.slrlounge.com/three-reasons-fuji-failed-gfx-50s/

Det är en spetsig artikel som verkligen får mothugg från de som skaffat kameran.
 
ANNONS