Annons

Kontaktproblem objektiv&Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Man kan undra om funktionen av skruven, kan den vara till för att finjustera positionen av kontrakteringen tro? Det skulle kunna vara en anledning till varför den slutar att fungera, behöver inte vara klister på kontakterna?
 

martinot

Aktiv medlem
Stämmer...har nog försatt mig i en underlig situation. Dock är firman jag köpte objektivet ifrån authoriserade av just Nikon så man kan ju fundera på varför Nikon i Vietnam vill göra bort sig och skicka ett begagnat/eller reparerat objektiv till försäljaren som i sin tur säljer vidare till mig. Skall bli spännande näst följande dagar och ev. en resa tillbaka Ho Chi Minh. Har registrerat objektivet på Nikon hemsida och 1års garanti ingår.
Bra att det är godkända ÅF av Nikon. Du kan du ju ställa lite krav och ha en dialog med Nikon om de inte skött sig (och eventuellt medvetet lurat på dig felaktiga/defekta produkter).
 

iSolen.se

Guest
Stämmer...har nog försatt mig i en underlig situation. Dock är firman jag köpte objektivet ifrån authoriserade av just Nikon så man kan ju fundera på varför Nikon i Vietnam vill göra bort sig och skicka ett begagnat/eller reparerat objektiv till försäljaren som i sin tur säljer vidare till mig. Skall bli spännande näst följande dagar och ev. en resa tillbaka Ho Chi Minh. Har registrerat objektivet på Nikon hemsida och 1års garanti ingår.
Det är inte Nikon som luras utan butiken. De trodde väl du var en turist som inte skulle komma tillbaka så skruven behövde bara hålla tillfälligt. De drog väl sönder gängan i reparationen och hade inte reservdelen under med gängan.
 

solvargen

Aktiv medlem
Det hjälpte inte ta bort "gummit" och skruvarna sitter som de ska. Tyvärr firas nyår i Vietnam just nu och Nikon visrum/butik/service center öppet igen på onsdag. Man kan verkligen undra över hur/varför problemet uppstått??
 

pdahlen

Aktiv medlem
På vilket sätt fungerar inte objektivet? Är det autofokus? Objektivet står inte i M läge? Fungerar bländaren så att den ger rätt exponering?

Hur som helst behöver du prata med dem, då det inte finns någon logisk förklaring till varför tejpen skulle sitta där.

Ta en titt på kameran också vid bajonett och kontakter, så att inte det sitter klister där, kan vara klokt att ta bort det iaf så det inte smittar vidare. Dock verkar det inte vara något problem med kontrakteringen på kameran då den fungerar med andra objektiv
 

solvargen

Aktiv medlem
På vilket sätt fungerar inte objektivet? Är det autofokus? Objektivet står inte i M läge? Fungerar bländaren så att den ger rätt exponering?

Hur som helst behöver du prata med dem, då det inte finns någon logisk förklaring till varför tejpen skulle sitta där.

Ta en titt på kameran också vid bajonett och kontakter, så att inte det sitter klister där, kan vara klokt att ta bort det iaf så det inte smittar vidare. Dock verkar det inte vara något problem med kontrakteringen på kameran då den fungerar med andra objektiv
Ingenting fungerar när objektivet sitter på.Har skrivit till Nikon service-support ang. problemet och avvaktar svar .
 

MisterMustard

Aktiv medlem
"Inget" på samma vis som om inget objektiv alls är monterat eller "inget" som i att kameran inte alls fungerar?

Fungerar ingenting på kameran kortsluter förmodligen något i objektivet och kameran stängs av som säkerhetsåtgärd.

Jag tycker att du ska begära återköp av objektivet. Förmodligen är det som det sagts i tråden, butiken har fullagat ett trasigt objektiv med förhoppning om att du aldrig skulle komma förbi igen. Däremot skulle det vara intressant att höra om serienummer mm stämmer som det frågats om tidigare.
 

zeke46

Ny medlem
Den större skruven med limkladdet på har inget med objektivets funktion att göra, den fäster bara den svarta plastinnerringen till bajonetten. Den mindre skruven fäster delen med metallkontakterna till bajonetten.
Så det måste vara något annat fel. har du provat att rengöra kontakterna både i kameran och på objektivet? prova på en annan Nikon om du har möjlighet.
Annars pruta hårt på priset det funkar i Asien.
Lycka till
 

solvargen

Aktiv medlem
En lång historia kort. "klistermärket" som inte fick tas bort är ett märke som används i Vietnam för "passed inspection".???? enligt Nikon showroom/customer care/service-center. Det hade inget göra med objektivets problem.
Objektivet problem att inte vara kontaktbar med kamera-huset vet jag inte ...frågade inte heller utan efter råd från Nikon Sverige, några medlemmar/inlägg här på forumet krävde jag att få objektivet utbytt. Lite svårt till en början då objektivet varit i användning 5veckor och de ville skicka objektivet för reperation(tror Singapore). Efter mycket prat om vice/versa,tider väntan,kunde objektivet till slut bytas ut....förvisso 2nummer längre ner i serienummer-tillverkningen men det skulle ju vara 17 om samma problem skulle uppstå igen.
 

iSolen.se

Guest
En lång historia kort. "klistermärket" som inte fick tas bort är ett märke som används i Vietnam för "passed inspection".???? enligt Nikon showroom/customer care/service-center. Det hade inget göra med objektivets problem.
Objektivet problem att inte vara kontaktbar med kamera-huset vet jag inte ...frågade inte heller utan efter råd från Nikon Sverige, några medlemmar/inlägg här på forumet krävde jag att få objektivet utbytt. Lite svårt till en början då objektivet varit i användning 5veckor och de ville skicka objektivet för reperation(tror Singapore). Efter mycket prat om vice/versa,tider väntan,kunde objektivet till slut bytas ut....förvisso 2nummer längre ner i serienummer-tillverkningen men det skulle ju vara 17 om samma problem skulle uppstå igen.
Har det nya också klistermärket i bajonetten? Verkar alldeles galet att sätta etiketten på en slityta.

Härligt att du fick ett nytt!
 

PMD

Aktiv medlem
Ta bort det där klistermärket bums! När det slits bort av på- och avmontering av objektivet så finns det risk för att skräp hamnar på sensorn.
 

PMD

Aktiv medlem
Galen placering, har svårt att tro att Nikon skulle placera en etikett där.
Jag tror att det handlar om en lokal sedvänja.

"PASSED"-lapper märkta med JCII (Japan Camera Industry Institute) har inte använts på cirka 30 år i Japan. Innan dess betydde de att JCII hade godkänt kamerans kvalitet. Det började för att Japanska myndigheter ville stopp för alltför uppenbara kopior (av främst tyska kameror), men så småningom blev ju den japanska kameraindustrin stark av egen kraft så "PASSED"-lapperna fyllde inte längre någon funktion.

Förmodligen tror fotohandlare i Vietnam att det går bättre att sälja grejer med en liten klisterlapp på så man har hittat på en egen. Den betyder knappast något.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror att det handlar om en lokal sedvänja.

"PASSED"-lapper märkta med JCII (Japan Camera Industry Institute) har inte använts på cirka 30 år i Japan. Innan dess betydde de att JCII hade godkänt kamerans kvalitet. Det började för att Japanska myndigheter ville stopp för alltför uppenbara kopior (av främst tyska kameror), men så småningom blev ju den japanska kameraindustrin stark av egen kraft så "PASSED"-lapperna fyllde inte längre någon funktion.

Förmodligen tror fotohandlare i Vietnam att det går bättre att sälja grejer med en liten klisterlapp på så man har hittat på en egen. Den betyder knappast något.
Jag är med på allt utom placeringen som man måste ha hål i huvudet för att komma på.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag är med på allt utom placeringen som man måste ha hål i huvudet för att komma på.
Jo, det var ju verkligen helt oseriöst och nästan direkt medvetet sabotage.

Den ÅF:en borde helt klart anmälas till Nikon i Vietnam (eller globalt). Jag hade gjort det om jag var TS, och rekommenderar starkt att göra så.
 
ANNONS