Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

CasperH

Ny medlem
Jag har en Sony Hx60V och jag ska du fota långt respektive kort skärpedjup med den. Jag undrar nu hur man gör, är nybörjare på det här med fotografi men min lärare säger att det ska gå med den kameran oxå, trots att det bara är en kompaktkamera.

Hjälp mig!
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har en Sony Hx60V och jag ska du fota långt respektive kort skärpedjup med den. Jag undrar nu hur man gör, är nybörjare på det här med fotografi men min lärare säger att det ska gå med den kameran oxå, trots att det bara är en kompaktkamera.

Hjälp mig!
Har inte läst in mig på din kamera, men skärpedjupet bestäms av;

Avstånd till subjekt du fokuserat på (ju närmare, desto kortare skärpedjup)
Bländare (ju lägre tal desto större ljusinsläpp och desto kortare skärpedjup)
Brännvidd (ju längre brännvidd desto kortare skärpedjup) - Zooma

I ditt fall är största bländare f/3.5 som inte är väldigt ljusstarkt, men om du zoomar in så långt det går, sätter bländaren på f/3.5 och går så nära du kan medan det du fokuserar på fortfarande är i fokus så har du uppnått kortaste skärpedjupet som går för din kamera (utan tillbehör).
 

CasperH

Ny medlem
Har inte läst in mig på din kamera, men skärpedjupet bestäms av;

Avstånd till subjekt du fokuserat på (ju närmare, desto kortare skärpedjup)
Bländare (ju lägre tal desto större ljusinsläpp och desto kortare skärpedjup)
Brännvidd (ju längre brännvidd desto kortare skärpedjup) - Zooma

I ditt fall är största bländare f/3.5 som inte är väldigt ljusstarkt, men om du zoomar in så långt det går, sätter bländaren på f/3.5 och går så nära du kan medan det du fokuserar på fortfarande är i fokus så har du uppnått kortaste skärpedjupet som går för din kamera (utan tillbehör).
Men om jag går nära det jag ska fokusera på då kan jag ju inte ha någon brännvidd=zoom så jag måste väl stå en bit ifrån så att jag kan zooma? Så brännvidden är samma som zoom alltså.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Sätt dig bekvämt i soffan med benen på soffbordet och ta kort på tårna. Gör det med massa olika inställningar och jämför resultaten. En kamera har i grunden bara tre inställningar (plus zoom) så det går ganska fort att få grundläggande förståelse för hur det fungerar.

Bländaren är den inställning som påverkar skärpedjupet.
 

cardazio

Aktiv medlem
Men om jag går nära det jag ska fokusera på då kan jag ju inte ha någon brännvidd=zoom så jag måste väl stå en bit ifrån så att jag kan zooma? Så brännvidden är samma som zoom alltså.
Zooma så långt du kan, sätt kameran på 3.5 och fokusera så nära något som det går. Du kan t.ex. Lägga en linjal med ena änden mot dig och den andra bort från dig och fokusera på mitten av linjalen så ser du hur skärpan övergår i oskärpa.

Det kan vara så att du får stå på lite avstånd, men gå så nära du kan bara.
 

Bessel

Aktiv medlem
[...] Gör det med massa olika inställningar och jämför resultaten [..].
Detta är det bästa inlägg jag någonsin har läst här på Fotosidan.

Om alla hade kombinerat sina mer eller (oftast) mindre korrekta faktakunskaper med praktiska experiment hade planeten, nätet och Fotosidan varit betydligt bättre platser.
 
ANNONS