Annons

Budgetkamera för fjällvandring

Produkter
(logga in för att koppla)

Hedwigh

Ny medlem
I sommar har jag flera längre fjällvandringar inplanerade och funderar mycket över om jag ska införskaffa en ny kamera för detta.

Har just nu en liten pocketkamera som är vatten och stöttålig vilket är väldigt behändigt vid sådana tillfällen men den ger inte alls den kvalitet jag vill ha. Sedan har jag en systemkamera Canon EOS 550D, den och andra sidan tycker jag är alldeles för klumpig och tung att ha med.

Fotograferade jättemycket för ca. 5 år sedan men har kommit av mig lite så känner mig ganska vilsen i kameradjungeln just nu.

Det kommer främst bli en kamera för landskapsfoto, natur och kanske för resande i framtiden. En smidig kamera som jag faktiskt orkar ta med överallt och som funkar när man inte har så mycket utrymme i väskan.

Har tänkt mig en större kompaktkamera med bra zoom. Max 4000 kr.

Tacksam för hjälp /Kristin
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Lång zoom men stor sensor och kompakt: Panasonic TZ100/200

Kompakt med mindre zoom men bättre ljusstyrka: Sony RX100 III, IV, IV. Panasonic LX100, LX15, Canon G7X ett eller II, G5X

Kompakt, billig men sämre ljusstyrka men stor sensor: Sony RX100 ett eller II, Canon G9X ett eller II

Alla går lätt ner i en mindre jackficka
 

HYB

Aktiv medlem
Hej!

När jag har fjällvandrat har jag haft min Fujifilm X-E2 och objektivet 18-55/2,8-4 med mig. Jag har haft kameran hängande framför mig i en liten kameraväska. Jag har fäst kameraväskan i ryggsäckens bärselar, inte alls tungt och en lättillgänglig kameran.
/HYB
 
ANNONS