Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
"Cabral, who strongly denies using a stuffed animal in the image,"

Känner ni igen detta? Samma mekanismer och att gärningsmannen går in i en offerroll när denne avslöjas. Det hade varit intressant att få höra Terjes kommentarer om det här fallet...
Någon offerroll har det inte funnits från min sida, då hade jag nog inte överlevt. Så något offer är jag inte. Och det är inte Cabral heller! Men allt handlar givetvis också om vilken behandling man får i efterhand, blir det en saklig och konstruktiv diskussion så är det ingen fara - och det kan dessutom vara utvecklande för naturfotomiljön. Det gäller att undvika lynchstämning, näthat - och där andra naturfotografer utnyttjar tillfället med att träda fram i media och slå sig på bröstet, för att få lite egen uppmärksamhet.

Det kommer alltid finnas naturfotografer som tittar snett på andra som fått framgång och därmed agerar i affekt - vilket inte löser problemet.

Det finns mycket prestige inom naturfotomiljön idag, inte minst tack vare olika tunga fototävlingar med jättefina medaljer. Dessutom kan ju en vinst medföra en snabbare väg fram mot framgången.

I mina ögon har naturfoto mer och mer blivit en troféjakt, mer än ett konstnärligt uttryckssätt. Vi fotograferar och skapar våra bilder, kanske utvecklar en egen bildstil - det borde vara tillräckligt!

Jag har skrivit ett flertal artiklar om detta, där flera finns på min blogg.

Jag tänker inte kommentera fotografen Cabral; dels känner jag honom inte, men mest av allt har han nog mer än tillräckligt med storm runt sig för att jag ska vara med på att öka den ännu mer.

Apropå bilden på myrsloken så kan den alldeles utmärkt göras, utan att eventuellt använda ett uppstoppat djur. Med dagens höga ISO-värden med bra resultat, så har nattbilder på djur blivit en nåbar möjlighet. Utan varken blixt eller annan ljussättning. Så jag ser inget konstigt med bilden, vilken nog också var orsaken till att den passerade nålögat från början.

Den andra länken om fusk i naturfotovärlden är inte överraskande för mig, vilket jag också skrivit flera artiklar om redan.

Jag har idag helt vänt ryggen mot naturfotovärlden, utan håller på med mitt. Göra mina bilder på mitt sätt - och jag kan lova att det blivit mycket bättre!

Plocka bort trofétänkandet från naturfotovärlden, prestigen i olika fototävlingar - dels skapar det liktänkande och mindre utrymme för personliga uttryckssätt, men mest ökar det pressen på att prestera.

Tyvärr har vi inte sett sista incidenten - jag lovar, det kommer att komma flera.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Någon offerroll har det inte funnits från min sida, då hade jag nog inte överlevt. Så något offer är jag inte. Och det är inte Cabral heller! Men allt handlar givetvis också om vilken behandling man får i efterhand, blir det en saklig och konstruktiv diskussion så är det ingen fara - och det kan dessutom vara utvecklande för naturfotomiljön. Det gäller att undvika lynchstämning, näthat - och där andra naturfotografer utnyttjar tillfället med att träda fram i media och slå sig på bröstet, för att få lite egen uppmärksamhet.

Det kommer alltid finnas naturfotografer som tittar snett på andra som fått framgång och därmed agerar i affekt - vilket inte löser problemet.

Det finns mycket prestige inom naturfotomiljön idag, inte minst tack vare olika tunga fototävlingar med jättefina medaljer. Dessutom kan ju en vinst medföra en snabbare väg fram mot framgången.

I mina ögon har naturfoto mer och mer blivit en troféjakt, mer än ett konstnärligt uttryckssätt. Vi fotograferar och skapar våra bilder, kanske utvecklar en egen bildstil - det borde vara tillräckligt!

Jag har skrivit ett flertal artiklar om detta, där flera finns på min blogg.

Jag tänker inte kommentera fotografen Cabral; dels känner jag honom inte, men mest av allt har han nog mer än tillräckligt med storm runt sig för att jag ska vara med på att öka den ännu mer.

Apropå bilden på myrsloken så kan den alldeles utmärkt göras, utan att eventuellt använda ett uppstoppat djur. Med dagens höga ISO-värden med bra resultat, så har nattbilder på djur blivit en nåbar möjlighet. Utan varken blixt eller annan ljussättning. Så jag ser inget konstigt med bilden, vilken nog också var orsaken till att den passerade nålögat från början.

Den andra länken om fusk i naturfotovärlden är inte överraskande för mig, vilket jag också skrivit flera artiklar om redan.

Jag har idag helt vänt ryggen mot naturfotovärlden, utan håller på med mitt. Göra mina bilder på mitt sätt - och jag kan lova att det blivit mycket bättre!

Plocka bort trofétänkandet från naturfotovärlden, prestigen i olika fototävlingar - dels skapar det liktänkande och mindre utrymme för personliga uttryckssätt, men mest ökar det pressen på att prestera.

Tyvärr har vi inte sett sista incidenten - jag lovar, det kommer att komma flera.
Nu när du är med igen på Fotosidan har jag några frågor:

- Har du redovisat och anger på någon sida alla dina bilder som är manipulerade?

- Fick det något rättsligt efterspel; med tanke på anmälningarna som gjordes efter att "Mårdhunden" var aktuell i Mullsjö. Mårdhundar sprider ju den otäcka sjukdomen Rabies och Länsstyrelsen tog observationen på mycket stort allvar.

- Innan tråden modererades påstod du att "ingen blivit drabbat ekonomiskt". Enligt uppgifter som är allmänna går det att läsa, att Söderhamns kommun tvingades förstöra material för 740000 kronor. Hur kommenterar du det?

- Vilka naturfotografer är missunnsamma och agerar i affekt över andras framgångar - som du påstår?

- Slutligen, och jag har kikat på en del bilder på din sida; finns det fler bilder som du manipulerat på senare tid men inte angett att du gjort det?

Jag ser också att du anger en statistik över hur många bilder du publicerar, kommentarer och så vidare. Det blir ju en tävling i sig, så går mina tankar. Jag ser också att du kallar liknande händelse "incident". Jag är övertygad om att myrsloksbilden inte var den första bilden som denne Cabral bedragit med.
 

cango

Avslutat medlemskap
I mina ögon har naturfoto mer och mer blivit en troféjakt, mer än ett konstnärligt uttryckssätt. Vi fotograferar och skapar våra bilder, kanske utvecklar en egen bildstil - det borde vara tillräckligt!
Om alla naturfotografer vore hobbyister - ja, absolut håller med. Men många har det som inkomstkälla/ livnär sig på det. Då är ju dessa "troféjakter" väldigt viktiga, då dessa tävlingar kan vara skillnaden på att leva på (natur)foto, eller inte.
 

Terje H

Aktiv medlem
Nu när du är med igen på Fotosidan har jag några frågor:

- Har du redovisat och anger på någon sida alla dina bilder som är manipulerade?

- Fick det något rättsligt efterspel; med tanke på anmälningarna som gjordes efter att "Mårdhunden" var aktuell i Mullsjö. Mårdhundar sprider ju den otäcka sjukdomen Rabies och Länsstyrelsen tog observationen på mycket stort allvar.

- Innan tråden modererades påstod du att "ingen blivit drabbat ekonomiskt". Enligt uppgifter som är allmänna går det att läsa, att Söderhamns kommun tvingades förstöra material för 740000 kronor. Hur kommenterar du det?

- Vilka naturfotografer är missunnsamma och agerar i affekt över andras framgångar - som du påstår?

- Slutligen, och jag har kikat på en del bilder på din sida; finns det fler bilder som du manipulerat på senare tid men inte angett att du gjort det?

Jag ser också att du anger en statistik över hur många bilder du publicerar, kommentarer och så vidare. Det blir ju en tävling i sig, så går mina tankar. Jag ser också att du kallar liknande händelse "incident". Jag är övertygad om att myrsloksbilden inte var den första bilden som denne Cabral bedragit med.
Då ska jag komma med några svar till dig:

- Jag har redovisat antalet bilder och motiv. Bilderna är sedan raderade från arkivet och finns inte tillgängliga. Bilderna är inte redovisade i detalj.

- Inga rättsliga efterspel och ingen anmälning lämnades in. Inga fällor för mårdhund placerades ut på den plats där jag påstod fotograferat bilden på mårdhund, då jag kontrollerade platsen under en dryg månad efteråt.

- Söderhamns kommun har inte förstört material för 740 000 kronor. Dessutom har kommunen INTE köpt in några manipulerade bilder. Summan 740 000 kronor är olika fakturor för arbeten gjort för kommunen under ett antal år. Avslutningsvis levererades ett antal bilder för fotoarkiv och senare användning - inga av dessa var manipulerade! Vad sedan kommunen uttalat till media kan jag inte bemöta, då jag inte haft någon muntlig kommunikation med kommun efter att jag erkände. Det gäller att kunna skilja mellan fakta och löpsedlar! Jag har erkänt en bild som manipulerad (detta utan att någon konfronterade mig om detta) - det var en bild som illustrerade baksidan på en turistbroschyr som vi själva hade gjort på uppdrag från kommunen. Bilden var ursprungligen liggande, men jag tryckte ihop motiven i sidled för att få en stående bild. Inget annat gjordes!

- Jag bjuder inte på några namn, men om man följer med i miljön och gjort det över tid så kan man lista ut detta. Flera har hört av sig till mig om några av dessa, men jag bjuder inte på några namn.

- Om du kikat på min blogg (sida), då har du säkert också läst vad jag där skrivit om mina bilder. Men INGA är manipulerade, annat än genom eventuella fotoexperiment som jag gjort under alla år. Detta är heller inget jag håller hemligt, utan jag anger ofta och gärna hur jag gjort och gör mina bilder.

- Statistiken på min blogg har inget med tävling att göra, ren information för läsarna. Men givetvis även som en översikt för min egen del. Hittade inget mer passande ord än "incident", men kanske ett annat ord bättre skulle fungera. Men det är inget jag kommer på nu. Jag känner inte Cabral, därför kan jag inte påstå något - jag håller mig alltid långt ifrån spekulationer och snabba slutsatser, det har aldrig varit min melodi.
 

Terje H

Aktiv medlem
Om alla naturfotografer vore hobbyister - ja, absolut håller med. Men många har det som inkomstkälla/ livnär sig på det. Då är ju dessa "troféjakter" väldigt viktiga, då dessa tävlingar kan vara skillnaden på att leva på (natur)foto, eller inte.
För mig är det troféjakt, då naturfotografi kan vara så enormt mycket annat än att jaga troféer. Vad med ett personligt uttryckssätt, där bildstilen är mer primär än motivet man fotograferat? Det går alldeles utmärkt att arbeta som yrkesfotograf utan troféjakt! Dessutom förstår jag heller inte varför det är så viktigt för yrkesfotografer att delta i tävlingar.

Jag har under alla år kallat mig för "amatörfotograf på heltid", gjorde mina övertramp - men har hittat tillbaka till den jag är i grunden. Jag behöver inte jaga troféer; för mig är det viktigare att skapa bilder och utveckla bildspråket.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jaha, där ser man...

Då har det startats en egen tråd här med frågor till mig, konstigt att ingen informerade mig om detta...

Vi får nu se hur det kommer fungera, men annars är ni välkomna till min blogg där jag redan har informerat om hur mycket som helst.

Mvh Terje
 

iSolen.se

Guest
...Jag har erkänt en bild som manipulerad (detta utan att någon konfronterade mig om detta) - det var en bild som illustrerade baksidan på en turistbroschyr som vi själva hade gjort på uppdrag från kommunen. Bilden var ursprungligen liggande, men jag tryckte ihop motiven i sidled för att få en stående bild. Inget annat gjordes!
Jag hörde att hus hade klonats, det stämmer alltså inte?
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag hörde att hus hade klonats, det stämmer alltså inte?
Det handlar om stadshuset och Oscarsborg. Jag gjorde en nattbild med båda i djupled med 400mm. Bilden gjorde jag liggande, för att kunna få till kompositionen i en stående bild fick jag ta mig upp på en balkong - men de som bodde där var inte hemma. Jag tryckte då stadshuset och Oscarsborg närmare varandra i en stående bild. För att den skulle kunna täcka hela baksidan av turistbroschyren.

Bilden har jag aldrig använt till något annat än detta.

Några klonade hus känner jag inte alls till.
 

iSolen.se

Guest
Det handlar om stadshuset och Oscarsborg. Jag gjorde en nattbild med båda i djupled med 400mm. Bilden gjorde jag liggande, för att kunna få till kompositionen i en stående bild fick jag ta mig upp på en balkong - men de som bodde där var inte hemma. Jag tryckte då stadshuset och Oscarsborg närmare varandra i en stående bild. För att den skulle kunna täcka hela baksidan av turistbroschyren.

Bilden har jag aldrig använt till något annat än detta.

Några klonade hus känner jag inte alls till.
Förklara "tryckte". Har du klippt ihop två bilder? Förstår inte själva bildmanipulationen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jaha, där ser man...

Då har det startats en egen tråd här med frågor till mig, konstigt att ingen informerade mig om detta...

Vi får nu se hur det kommer fungera, men annars är ni välkomna till min blogg där jag redan har informerat om hur mycket som helst.

Mvh Terje
Hej Terje!

Ibland delar vi upp trådar för att hålla isär diskussioner. De som är med i trådarna får bevakningsmail när nya inlägg kommer. Det hade kanske varit lite hövligt att meddela dig om uppdelning när du är rubriken. Det skall vi tänka på i fortsättningen.
 

iSolen.se

Guest
Förklara "tryckte". Har du klippt ihop två bilder? Förstår inte själva bildmanipulationen.
Förtydling, jag hörde att ett hus var flyttat, jag antog att det var kloning men det går förstås bra att klippa och klistra från samma bild eller en annan bild.

Om man bara tryckt ihop bilden skulle proportionerna blivit fel, hus etc skulle se väldigt långsmala ut.
 

iSolen.se

Guest
Hej Terje!

Ibland delar vi upp trådar för att hålla isär diskussioner. De som är med i trådarna får bevakningsmail när nya inlägg kommer. Det hade kanske varit lite hövligt att meddela dig om uppdelning när du är rubriken. Det skall vi tänka på i fortsättningen.
Det är en bra idé. Borde inte alla i tråden få ett bevakningsmail om du t ex skulle skriva "Ny tråd, utgrenad från <länk>"?
 

tocar

Aktiv medlem
Då Terje själv har öppnat dörren till diskussion kring sin ev. manipulation:

Ni som inte är riktigt insatta i vad som hänt kring Terje, så finns det ett snyggt pdf kompendium på +150 sidor att ladda ned från Flashback/Fotografi /Foto allmänt. Ligger i inlägg 14989 och berättar alla turer om manipulation och kommuner osv..(enl uppgift, har bland annat skatteverket laddat ner det)

Ett väldigt pedagogiskt dokument med animationer, mycket bilder om alla turer och om hur allt arbete bedrevs och om vad som fortfarande saknas förklaringar till och sen om hur det sista sammanställdes som gjorde att de drivande/inblandade fick priset "Årets media orm". Vilket nog kan ses som ett bevis på att det som material som lagts fram, är på ett seriöst sätt och att det har största allmänintresse (något liknande som också står på diplomet).

Tråden om Terje har nu c.a 3miljoner visningar, så det ligger nog ett visst allmänintresse för vad som verkligen hände. Tror sen inte att Terje själv är så intressant att kunna skapa 3miljoner visningar, utan bildmanipulation är ett hett och lockande ämne att läsa om.

Priset "Årets Media orm" har instiftats av Sveriges Radio, för seriös och grävande journalistik.
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Har varit iväg hela dagen, nu iväg igen för att hänga en utställning.

Ser att Flashback kapat tråden, vilket jag inte kommer bemöta.

Besvarar frågor efterhand, undviker diskussion med Flashback - det räcker att gå in i trådar om mig på Flashback och läsa vad de skriver om mig för att förstå varför.

Jag har under tiden sedan 2011 varit tillgänglig via min blogg, så mycket kan man redan läsa där.

Blir denna tråd en Flashbacktråd, då drar jag mig undan. Vilket inte gynnar en mer seriös och konstruktiv diskussion.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Hej Terje!

Ibland delar vi upp trådar för att hålla isär diskussioner. De som är med i trådarna får bevakningsmail när nya inlägg kommer. Det hade kanske varit lite hövligt att meddela dig om uppdelning när du är rubriken. Det skall vi tänka på i fortsättningen.
Det är lugnt, hoppas nu inte det blir för omfattande - jag har redan rätt så mycket att göra. Hehe.

Ser också nu att Flashback kapat tråden, fortsätter det så drar jag mig undan. Helt enkelt för att jag inte accepterar att följa deras agenda och att ha någon diskussion med dem.

/Terje
 
ANNONS