Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Om ni inte är så insatta i hela situationen om mig, så kan ni ju läsa på Flashback - eller så kan ni som det är tänkt med denna tråden att fråga direkt till mig. Jag tror nog att jag har en bättre bild av allt, då det ju handlar om just mig. Helt fritt för spekulationer, gissningar, rykten, löpsedlar, skitsnack, förlöjligande och även lögner.

Det är upp till er.

Sedan finns ju min blogg, som varit ute sedan september 2011, om ni vill läsa på ännu mer. Med mina ord och inte andras!

/Terje
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Terje - ett tips i all välmening, för att båda vara transparent och ha kontroll på situationen är att se svara på frågeställningar från utomstående, på sin egen blogg. Dvs i detta fallet så skulle du kunna samla ihop frågorna men istället för att gå i polemik här så svara du på din egen blogg. Det tror jag är den bästa taktiken. Du verkar jobba åt det hållet men det innebär också att man tar alla frågorna korrekt citerade och svarar på dem.
 

iSolen.se

Guest
Terje, du kanske tyckte frågan avar avslutad men jag förstod aldrig vad du konkret photoshoptekniskt hade gjort med stadssiluettbilden från turistbroschyren. Var det två bilder ihopklippta eller hade du klippt och klistrat i samma bild, klonat eller något annat? "Tryckt ihop" är så vagt och kan betyda så många saker.

Jag tycker det är jättebra att du är här och tycker du ska svara på de frågor som ställs här, inte hundratals från flashbacktråden.
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Terje, du kanske tyckte frågan avar avslutad men jag förstod aldrig vad du konkret photoshoptekniskt hade gjort med stadssiluettbilden från turistbroschyren. Var det två bilder ihopklippta eller hade du klippt och klistrat i samma bild, klonat eller något annat? "Tryckt ihop" är så vagt och kan betyda så många saker.
Jag markerade Oscarsborg (vita tornet) och drog det åt vänster med piltangenterna. Ungefär så, vad jag minns. Svårt att förklara exakt.

Därefter är bilden beskuren till högkant.
 

Terje H

Aktiv medlem
Terje - ett tips i all välmening, för att båda vara transparent och ha kontroll på situationen är att se svara på frågeställningar från utomstående, på sin egen blogg. Dvs i detta fallet så skulle du kunna samla ihop frågorna men istället för att gå i polemik här så svara du på din egen blogg. Det tror jag är den bästa taktiken. Du verkar jobba åt det hållet men det innebär också att man tar alla frågorna korrekt citerade och svarar på dem.
Jag har varit tydlig och öppen i min blogg och även svarat på frågor. Samtidigt har många bett mig att sluta med detta och gå vidare.

Det är svårt ibland, Särskilt när man kan få exakt samma fråga eller påstående som jag besvarat och kommenterat många gånger.

Man tycks aldrig nå ut till alla.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har varit tydlig och öppen i min blogg och även svarat på frågor. Samtidigt har många bett mig att sluta med detta och gå vidare.

Det är svårt ibland, Särskilt när man kan få exakt samma fråga eller påstående som jag besvarat och kommenterat många gånger.

Man tycks aldrig nå ut till alla.
Jag förstår! Om jag vore dig. Skapa en sida på din blogg med alla frågor och svar och hänvisa till den sidan när folk ställer frågor. Men så också till att du har med alla frågor.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag förstår! Om jag vore dig. Skapa en sida på din blogg med alla frågor och svar och hänvisa till den sidan när folk ställer frågor. Men så också till att du har med alla frågor.
Har funderat på detta, men har begränsat med plats/layout att få till detta. Jobbar på saken.
 

tocar

Aktiv medlem
Har varit iväg hela dagen, nu iväg igen för att hänga en utställning.

Ser att Flashback kapat tråden, vilket jag inte kommer bemöta.

Besvarar frågor efterhand, undviker diskussion med Flashback - det räcker att gå in i trådar om mig på Flashback och läsa vad de skriver om mig för att förstå varför.

Jag har under tiden sedan 2011 varit tillgänglig via min blogg, så mycket kan man redan läsa där.

Blir denna tråd en Flashbacktråd, då drar jag mig undan. Vilket inte gynnar en mer seriös och konstruktiv diskussion.

/Terje
Det finns inget Flashback som kapat tråden, det är en information om bildmanipulation och vad som hände kring 2011, den går även att googla fram.
Du skriver hårda ord om mycket kända och etablerade fotografer och andra fotografer på ett nedlåtande sätt på din egen blogg hur de söker bekräftelse på Facebook. Du har prövat Facebook, men dina bilder fick aldrig många "likes", så istället för att ta diskussionen på Facebook med berörda, så skriver du nedlåtande om dom på din blogg. Jag vet att du fått mail från några.

Men du vill alltid ha en debatt som sker på din plattform och villkor, lika de intervjuer som du ställer upp på. Annars så går du till din blogg och skriver en massa som ingen kan bemöta på ett ärligt sätt då du skall censurera alla inlägg innan publicering.
Här finns inget Flashback, göm dig nu inte igen, med att Flashback "kapat" tråden??? Hur, på vilket sätt, utan bemöt det som kom upp i förra tråden om din ev. kriminalitet och att du skulle kostat olika människor, kommuner,länstyrelser, naturvårdverket tidningar ex. Camera Natura en massa pengar. Du skrev i slutet på tråden att du förberett ett svar, låt oss höra hur du ser på det hela.
(ursäkta det lite trasiga språkbruket, då jag skrev detta i en hast)
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Men du vill alltid ha en debatt som sker på din plattform och villkor, lika de intervjuer som du ställer upp på. Annars så går du till din blogg och skriver en massa som ingen kan bemöta på ett ärligt sätt då du skall censurera alla inlägg innan publicering.
Här finns inget Flashback, göm dig nu inte igen, med att Flashback "kapat" tråden??? Hur, på vilket sätt, utan bemöt det som kom upp i förra tråden om din ev. kriminalitet och att du skulle kostat olika människor, kommuner,länstyrelser, naturvårdverket tidningar ex. Camera Natura en massa pengar. Du skrev i slutet på tråden att du förberett ett svar, låt oss höra hur du ser på det hela.
(ursäkta det lite trasiga språkbruket, då jag skrev detta i en hast)
Relevant fråga, vill gärna se Terjes svar på detta.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag markerade Oscarsborg (vita tornet) och drog det åt vänster med piltangenterna. Ungefär så, vad jag minns. Svårt att förklara exakt.

Därefter är bilden beskuren till högkant.
Hur många fotocollage finns det inte i reklam över våra städer? Jag ser i minnet en silhuett över Stockholms alla landmärken som definitivt inte hade gått att fånga på en och samma bild. Inget konstigt med det. Fortsätt klippa. Vill man så kan man ju upplysa i broschyren stt bilden är ett montage.

En helt annan fråga är att klippa i dokumentära naturbilder. Och att fuska i tävlingar.
 

iSolen.se

Guest
Hur många fotocollage finns det inte i reklam över våra städer? Jag ser i minnet en silhuett över Stockholms alla landmärken som definitivt inte hade gått att fånga på en och samma bild. Inget konstigt med det. Fortsätt klippa. Vill man så kan man ju upplysa i broschyren stt bilden är ett montage.

En helt annan fråga är att klippa i dokumentära naturbilder. Och att fuska i tävlingar.
Problemet var bara att köparen inte visste att bilden var manipulerad.
 

thommya

Aktiv medlem
Relevant för vem? Vad jag vet var ingen av oss på fotosidan inblandad så att vi behöver ett svar publicerat offentligt här?
Lika relevant som frågorna kring myrsloksbilden, som ingen annan på fotosidan förmodligen inte heller var inblandade i. Ämnesrubriken kanske kan vara en ledtråd?

Thommy
 

tocar

Aktiv medlem
Ja relevant tråd eller inte, den är skapad av Terje Hellesö. Men då jag tror att tråden kommer självdö snabbt, så tänkte jag bara bemöta två saker Terje säger.
: "Ingen har drabbats av någon ekonomisk skada" fritt citerat.
: "Ingen anmälan har lämnats in" fritt citerat.
Bara några saker, Naturfotografernas bok fick tryckas om då du medverkade i den, din medverkan i det långa projektet "John Bauers skogar" med din vän Mats Andersson fick göras om helt och massor av material fick tas bort och boken göras om, Camera Natura fick göra om tryckningen av tidningen, då dina bilder skulle bli mittuppslag och enl en intervju i tidningen Hela Hälsingland den 2nov 2013 med dig själv så berättar du själv att du gått i konkurs med över 1miljon i skulder, fanns det inte en enda person/företag som led ekonomisk skada.

Enl Fotosidans artikel om bildfusket och andra media, så lämnade viltspårare Tommy Berglund in en polisanmälan för de kostnader du åsamkat länstyrelsen med att montera åtelkameror runt om i skogarna och allt personalarbete det hela medförde.
Allt detta ovan finns sammanfattat på följande länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Terje_Hellesø

Vi pratar om Wikipedia med fulla referenser och andra seriösa källor.
Detta är bland annat information från den modererade tråden om myrsloken, som Terje sa att han skulle bemöta och därmed skapade en tråd för ändamålet.
Om detta inlägg modereras bort, så får Terjes påståenden än en gång stå som en "sanning" igen och han lyckas klara sig utan att gå i svaromål och hans ord blir sanningen.
 

PierreS

Aktiv medlem
Jag tillbringade en dag med Terje Hellesö förra sommaren och såg med egna ögon hur han liksom skapade bilder ur ingenting med sin speciella teknik. Jag tror inte att han behöver manipulera någonting nu och inte förr heller för den delen. Jag förstår inte varför detta ska ältas fortfarande efter flera år. Jag kollar regelbundet på Terjes blogg och häpnar varje gång över det han publicerar. Gå på en kurs med Terje och jag lovar att du har mycket att fundera på efteråt. Jag tycker att framtiden handlar om hans unika bildskapande och inte om flera år gammalt bagage.
 

tocar

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att det inte är Terje som skapat denna tråd...
Håller delvis med dig. Rent direkt har Terje inte skapat tråden, men saker blev lite underligt när en diskussion med Terje om hans ev ekonomiskskada på andra och ev kriminalitet, ev fortsatt manipulation och då Terje sen säger att han skall förklara allt. Då modereras start tråden kraftigt så saker ryks lite ur sitt sammanhang, avsikten var väl att de frågor som följde med, om någon skadats ekonomiskt, någon anmälan skett och om alla hans manipulerade bilder redovisats. De frågorna/svaren finns att bemöta i det materialet jag publicerat.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
...om någon skadats ekonomiskt, någon anmälan skett och om alla hans manipulerade bilder redovisats. De frågorna/svaren finns att bemöta i det materialet jag publicerat.
Personer och organisationer som kan ha eventuella krav på Terje är jag säker på kan driva dessa på egen hand utan din medverkan.

Är det verkligen så svårt att gå vidare och lägga det bakom sig, så här sju år efter händelsen? Vika intressen har du själv i att driva detta vidare?
 
ANNONS