Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Nu kanske jag har fel, men i det första inlägget i denna tråd så är det inte Terje så startar, han svarar...
Precis, jag startade inte denna tråd.

Dessutom har jag heller inte kommenterat detta med myrslokbilden (som någon skrivit tidigare här i tråden), utan jag har skrivit att jag inte kan uttala mig då jag inte känner fotografen ifråga.
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt uppgifter i media (med citat) så satte Mårdhundsprojektet upp kameror efter att Hellesøs mårdhundsbilder hade blivit bekanta.

Så gör Mårdhundsprojektet när det kommer trovärdiga rapporter om mårdhundsobservationer i Sverige. Målet med projektet är att undvika att mårdhunden etablerar sig i Sverige, eftersom den betraktas som en invasiv art.

Tyvärr visade sig de aktuella observationerna inte vara trovärdiga så kamerorna plockades ner efter avslöjandet. Hur mycket ekonomisk skada det åsamkade Mårdhundsprojektet är svårt att veta. Den intresserade får väl ta kontakt med någon representant för projektet och höra efter.
 

Terje H

Aktiv medlem
Enligt uppgifter i media (med citat) så satte Mårdhundsprojektet upp kameror efter att Hellesøs mårdhundsbilder hade blivit bekanta.

Så gör Mårdhundsprojektet när det kommer trovärdiga rapporter om mårdhundsobservationer i Sverige. Målet med projektet är att undvika att mårdhunden etablerar sig i Sverige, eftersom den betraktas som en invasiv art.

Tyvärr visade sig de aktuella observationerna inte vara trovärdiga så kamerorna plockades ner efter avslöjandet. Hur mycket ekonomisk skada det åsamkade Mårdhundsprojektet är svårt att veta. Den intresserade får väl ta kontakt med någon representant för projektet och höra efter.
Det har figurerat många uppgifter som jag tagit del av; extra åtelkameror för lodjur stämmer inte (det finns inga åtelkameror annat än från privata aktörer, så även idag), fällor för mårdhund stämmer inte. Åtelkameror för mårdhund inklusive åtel hittades inte alls i området där jag hade påstått att min manipulerade bild var ifrån (vilket jag skrivit tidigare). Om dessa har placerats på en helt annan plats, det kan jag däremot inte uttala mig om (då det förelåg flera observationer av mårdhund på helt olika platser runt Mullsjö). Någon polisanmälan förekom inte, då jag inte mottog en sådan - om den sedan lades ned innan, det vet jag inte.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag har erkänt vad jag gjort, många gånger! Jag har bett om förlåt, många gånger! Jag har svarat många gånger, på de samma frågorna. Jag har försökt förklara så gott jag kunnat på varför jag gjorde det, många gånger.

Jag har tidigare skrivit att jag skulle dra mig undan för att flashbackarna kapat tråden. Trots det gick jag in och mötte några nya frågor och påståenden.

Mina svar finns nu här att läsa, men jag tror inte det hjälpt något. Jag kommer även fortsättningsvis få läsa och höra de samma påståenden - från de samma personerna. Som mina svar inte hade någon betydelse, för att de givetvis inte tror på mig.

Så jag lämnar nu tråden helt, hoppas några uppskattade mina svar åtminstone.

Tack för mig!
 

PMD

Aktiv medlem
Det har figurerat många uppgifter som jag tagit del av
Jag refererade enbart till kameror som Mårdhundsprojektet placerade ut efter rapporten (med bild!) om mårdhundar i Mullsjötrakten. Att dessa placerades ut och sedan togs ner är lätt att verifiera.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Klart här finns lodjur men det är inte så att man normalt får se dem.
På 80talet jagade man lodjur på norrsidan om Mullsjö, men såvitt jag vet så fälldes inga.
Jag vet några som sett ett antal djur. Hona som tog sig över en åker med ungarna när hustrun stod o diska o tittade ut, 2ggr dessutom.
Men ett lodjurs jaktmark sträcker sig från Mullsjö till bortanför Falköping, o kanske ända upp till Skövde. Det är stora ytor.
 

tocar

Aktiv medlem
Du hänvisar till Wikipedia här, en sida där Flashback har gjort omfattande redigeringar - så pass att Wikipedia började rensa och uttryckt önskemål om större balans med mindre tonvikt på manipulationen. Extra kostnader för Länsstyrelsen med att montera åtelkameror? Det stämmer inte! Det finns sedan många år ett antal kameror uppställda i Mullsjöskogarna (så även fortfarande) som inte påverkats av min historia. Man har sedan många år ett mer eller mindre fast bestånd av lodjur som man har någorlunda koll på (hur många lodjur det nu är i Mullsjöskogarna tänker jag dock inte avslöja, det lämnar jag i så fall till Länsstyrelsen att göra). Vad gäller mårdhund, så fanns det även rapporter från några andra personer om observationer av mårdhund (även spår i snön) - så det kollade man redan innan min manipulerade mårdhundsbild. (Det finns mycket i detta som inte figurerat i media eller på Flashback, helt enkelt för att man inte ville att alla information skulle komma ut).

En liten detalj om "John Bauers skogar": Vad som stått i media stämmer inte! Vi var 3 fotografer som skulle göra boken tillsammans (Mats, jag och min fru Malin). Inga lodjursbilder fanns med i den bok som planerades utgiven i maj 2011, men som flyttades fram till hösten då det skulle kännas mer rätt. Jag har fortfarande kvar boken som den var tänkt med bilder från 3 fotografer som pdf-fil - och kan visa fram den för intresserade. De flesta bilder som jag skulle ha med i den boken var faktiskt inskannade analoga bilder (nästan enbart landskapsbilder). Man ska inte tro på allt man läser i tidningen, eller vad andra säger...

Avslutningsvis: dina fria citat av mig stämmer inte! Försök citera exakt vad jag sagt/skrivit, det blir bättre då.
"Chockad, djupt besviken, ledsen

Lika bra som min dag började tidigt i morse (se nedan) lika dålig verkar den nu bli.
Med tanke på debatten runt Terje och hans erkännande så känner jag mig helt tom. Detta var något jag aldrig kunde drömma om.
Drar mig till minnes om alla de samtal om lodjur som Terje och jag hade. Alla tips jag fick på platserna där de fantastiska bilderna var gjorda. Konstigt nog blev jag aldrig riktigt intresserad. Jag gjorde ca 7 resor till Mullsjöskogarna med förhoppningen att få se lodjur. Men skogarna var förhållandevis tomma på djur. Inte alls lika mycket djur som jag träffar på i de områden jag åker till på Vätterns östra sida.
Hur som så är det här riktigt gräsligt. En fullkomlig katastrof. Allt som vi i Naturfotograferna står för kastas nu omkull. Ärliga naturbilder - finns de? Ja - vi måste fortsätta tro och jobba vidare för det som Naturfotograferna står för. Så är det bara.
Kommande boken John Bauers skogar kommer nog bli ytterligare försenad. Jag kommer göra detta projekt helt i egen regi med min kollega David Söderlind (text). Att ha med Hellesø här skulle vara förödande för det kostsamma projektet. Tyvärr. Så jag kommer fortsätta besöka de djupa Bauer-skogarna ytterligare ett år för att göra fler bilder.
Tänker trots allt på både Malin och Terje. De har en tuff resa framför sig. Och jag hoppas innerligt att allt ska gå bra.

Bilden gjorde jag 16 mars 2011 i Mullsjös skogar.

Mats Andersson /N "

Detta är ur din vän och kära kollegas blogg(det finns mycket att läsa om hur detta projekt drabbade Mats och andra, men lägger bara ut en liten del). Du skriver lite lättvindigt att projektet inte skulle innehålla Lodjurs bilder och att du har utkast till boken hemma och att projektet blev framflyttat några månader.
Mats skriver att han fick hålla på ett år till att leta bilder för att det inte skulle förvärra det redan "kostsamma projektet"(mer info finns). Vad har allt detta då inte kostat din kära vän i övrigt arbete med resor, redigering osv..
En av dina bästa vänner " Chockad, djupt besviken, ledsen.

Att göra vad du gjort mot en av dina bästa vänner och sen förringa det hela så lättsamt i ditt inlägg, jag hade varit djupt ångerfull, istället för att raljera över en bok som inte finns i sin grundform efter ett gediget arbete över flera år, detta på grund av dig.

Du skriver att man inte skall tro på vad som står i tidningen, nu hanterar du sanningen väldigt fritt i ditt inlägg.
Inte tro på tidningar eller kanske Radio? Detta är ur Jaktjournalen. (finns i massor av mer källor)

"MULLSJÖ (JJ) Efter det visat sig att naturfotografen Terje Hellesös bilder på mårdhund och lodjur i Mullsjö varit falska plockas nu de viltkameror som satts upp ner, rapporterar Sveriges Radio P4 Jönköping.
Kamerorna sattes upp efter att Terje Hellesö påstått sig fotograferat lodjur och mårdhund i Mullsjötrakten. Nu har bluffen synats och det visade sig att bilderna var falska och manipulerade
Någon mårdhund eller lodjur har heller inte fastnat på viltkamerorna sedan de sattes upp."

Varför fortsätta ljuga om något som är skitsaker idag. Sluta drevet på Terje heter det från många, men tala då sanning. Jag tänker på podcasten "Den skenande lögnen"/lögnen skapar oss och vi fastnar i den, sen driver lögnen allt vidare...
Hoppas med detta sätta punkt, så får var och en skapa sig en egen uppfattning om sanningen
 

iSolen.se

Guest
Jag har erkänt vad jag gjort, många gånger! Jag har bett om förlåt, många gånger! Jag har svarat många gånger, på de samma frågorna. Jag har försökt förklara så gott jag kunnat på varför jag gjorde det, många gånger.

Jag har tidigare skrivit att jag skulle dra mig undan för att flashbackarna kapat tråden. Trots det gick jag in och mötte några nya frågor och påståenden.

Mina svar finns nu här att läsa, men jag tror inte det hjälpt något. Jag kommer även fortsättningsvis få läsa och höra de samma påståenden - från de samma personerna. Som mina svar inte hade någon betydelse, för att de givetvis inte tror på mig.

Så jag lämnar nu tråden helt, hoppas några uppskattade mina svar åtminstone.

Tack för mig!
Jag är inte och har aldrig varit någon "flashbackare" vad nu det betyder, det är ett forum (fotosidan forum också) och ingen grupp människor.

Motsättningen ovan beror på att du började skriva om andra saker än den konkreta frågan som Per postade om, dvs mårdhundsprojektet. Inget om lodjur och inget om polisanmälan.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En fråga till Terje

Såg tidigare ett foto av dig på din mamma som "vålnad" efter hennes död. Du skrev något om "årets sensation" eller tom "århundradets sensation". Har sparat bilden någonstans eller du kanske kan visa den?

Hur ser du på den bilden idag, vidhåller det du då skrev om fotot (tror bilden var publicerad på din blogg?).
 

thommya

Aktiv medlem
Och det är tydligen fler som ser likheter med dopingfall och Terjes manipulering:

"-Jag är chockad och ledsen. Inte nog med att han har fuskat, han har ju dessutom tagit andra fotografers bilder, säger Hans Strand, landskapsfotograf och medlem i Årets Naturfotograf-juryn som gav Terje Hellesø titeln i år.

Hans Strand ser likheter med Ludmila Engquists dopingskandal för några år sedan.
-Det är ju en total krasch, från toppen till botten, vilken enorm risk han har tagit. Jag kan bara spekulera i varför, kanske sökandet efter hjältestatus, kanske fåfänga. Nu efter ett par dagar tycker jag faktiskt synd om honom också. Hur ska han överleva som fotograf? Han kommer att få väldiga problem, säger Hans Strand."

Frågan är återigen då:
-Varför tilläts inte Ludmila komma tillbaka till löparbanorna och vad skiljer fallet från Terjes?

Men tyvärr svarar nog ingen på frågan denna gång heller.

Thommy
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Frågan är återigen då:
-Varför tilläts inte Ludmila komma tillbaka till löparbanorna och vad skiljer fallet från Terjes?

Men tyvärr svarar nog ingen på frågan denna gång heller.

Thommy
Inom idrotten, som är organiserad i förbund, finns det regler som gör att man kan bli avstängd från allt utövande om man ertappas med doping i en tävling.
Vad jag vet finns ingen sådan organisation inom foto som kan stänga av en fotograf från framtida tävlande för stt ha ertappats med fusk i en tävling.

Så det skiljer nog en hel del.
Jag tycker dock att ämnet doping är intressant som referens när man diskuterar drivkrafterna i att fuska. Och det gäller alla fuskare. Inte bara en specifik namngiven.

Faktum är att det är (för mig) intressantare att prata om det som går att generalisera och dra slutsatser ur, än att älta enskilda fall.
 

fiolmattias

Aktiv medlem
Frågan är återigen då:
-Varför tilläts inte Ludmila komma tillbaka till löparbanorna och vad skiljer fallet från Terjes?

Men tyvärr svarar nog ingen på frågan denna gång heller.

Thommy
Frågan är inte om någon svarar, utan om svaret accepteras...
Ludmila blev inte avstängd från Sport, utan en viss gren. Liknande kan man väl säga att få skulle vara intresserade av mårdhunds eller Lo-kattsbilder av Terje. Däremot så fick Ludmila fortsätta med elitidrott, och Terje med fotografering.

Sen, kanske som parantes, så var det väl absolut inte Terjes bästa bilder som var de manipulerade, i alla fall inte i mitt tycke. Flera av de manipulerade var ganska taffligt gjorda och var mer motiv-centrerade än känsloscentrerade som Terjes bästa bilder är/var. I mitt tycke.
 

thommya

Aktiv medlem
Inom idrotten, som är organiserad i förbund, finns det regler som gör att man kan bli avstängd från allt utövande om man ertappas med doping i en tävling.
Vad jag vet finns ingen sådan organisation inom foto som kan stänga av en fotograf från framtida tävlande för stt ha ertappats med fusk i en tävling.
Jovisst, rent teknisk och lagenligt är det stor skillnad, men efter en avstängning på 2 år är det fritt fram att åter utöva sin sport. Frågan är mer av karaktären - hur många inom sporten hade tyckt det var ok med en comeback?
Och det gäller speciellt de som verkligen sticker ut som stora bedragare och utstuderat gjort det under lång tid.
Armstrong och Terje.

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Frågan är inte om någon svarar, utan om svaret accepteras...
Ludmila blev inte avstängd från Sport, utan en viss gren. Liknande kan man väl säga att få skulle vara intresserade av mårdhunds eller Lo-kattsbilder av Terje. Däremot så fick Ludmila fortsätta med elitidrott, och Terje med fotografering.

Sen, kanske som parantes, så var det väl absolut inte Terjes bästa bilder som var de manipulerade, i alla fall inte i mitt tycke. Flera av de manipulerade var ganska taffligt gjorda och var mer motiv-centrerade än känsloscentrerade som Terjes bästa bilder är/var. I mitt tycke.
Alla svar accepteras såklart. Det är ju därför jag frågar, men jag hoppas inte man måste hålla med.
Grenen Terje höll på med inom fotografin skulle jag snarare jämställa med naturfoto. Mig veterligen finns ingen genre inom fotografin som heter lodjur eller mårdhund.

Thommy
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jovisst, rent teknisk och lagenligt är det stor skillnad, men efter en avstängning på 2 år är det fritt fram att åter utöva sin sport. Frågan är mer av karaktären - hur många inom sporten hade tyckt det var ok med en comeback?
Och det gäller speciellt de som verkligen sticker ut som stora bedragare och utstuderat gjort det under lång tid.
Armstrong och Terje.

Thommy
Det beror nog på ifall man kan påvisa långvarigheten i effekten av doping.
Har man fortfarande otillbörlig fördel två år senare, eller tävlar man nu på lika villkor.

Detsamma måste väl gälla fotografi. Tävlar man nu på lika villkor så är man väl välkommen.

Kan hända dock att tidigare idrotts- och fotofuskare kommer att granskas lite hårdare och oftare än andra. För så funkar vi ju lite till mans. ”En gång fuskare, alltid fuskare”.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Alla svar accepteras såklart. Det är ju därför jag frågar, men jag hoppas inte man måste hålla med.
Grenen Terje höll på med inom fotografin skulle jag snarare jämställa med naturfoto. Mig veterligen finns ingen genre inom fotografin som heter lodjur eller mårdhund.

Thommy
Fotosidan verkar ha en aktuell tävling med kategorierna (bland andra?) skog och konsert.
En mårdhundsbild hade kanske passat i båda?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om man ska dra paralleller med Ludmilla som avstängs från förbundets tävlingar så motsvarar det ju att Terje avstängs från alla tävlingar arrangerade av samma arrangör/föreningen där han en gång fuskat i.


/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Frågan är återigen då:
-Varför tilläts inte Ludmila komma tillbaka till löparbanorna och vad skiljer fallet från Terjes?
Vem eller vad skulle stänga av Hellesø från (natur)fotografering? Hur skulle det gå till?

Hellesø tävlar inte med sina bilder.
 

thommya

Aktiv medlem
Vem eller vad skulle stänga av Hellesø från (natur)fotografering? Hur skulle det gå till?

Hellesø tävlar inte med sina bilder.
Om man inte drar exakta paralleller mellan en dopingavstängning och Terje så handlar det helt enkelt om acceptans. Vill en naturfotoklubb anlita Terje? Kan Terje någonsin bli medlem i Naturfotograferna?osv osv

Thommy
 

PMD

Aktiv medlem
Sånt visar sig (eller snarare bör ha visat sig efter nästan sju år) av sig självt. Någon central instans som "stänger av" för "bild-dopning" behövs inte (och finns inte).
 
ANNONS