Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

nonno

Aktiv medlem
Det är inte bilderna längre som är det intressanta, utan det det är kontexten, fablerna och påhitteriet runt bilderna som är häpnasväckande. Fick ett dokument ikväll på 160 sidor med utdrag ur Terjes tidigare blogg och konversationen med hans hjärntvättade fans. Att det var illa visste jag, men såå j**** illa hade jag inte ens kunnat förutse. Man tar sig för pannan, det här är mycket mer komplext än en liten "incident" (för att citera Terje).

Att folk här verkar vara så plomberade att de inte kan ta till sig omfattningen,, det är anmärkningsvärt. Terjes dokument är en framtida skatt, ingår säkert redan som undervisningsmaterial i flera utbildningar. Det är inte bara Terjes agerande utan också fansens stupida hållning till det som skrevs.

Hur förhåller du dig till Terjes mamma som "ghost", ett foto som visades en bit in på 2000-talet. Inga varningsklockor?
Jag har tagit del av i stort det mesta då när det hela rullades upp och tycker fortfarande att det är över 7 år sedan. Den diskussionen om kontexten, den har ju redan förts både högt och lågt. Därför direkt inget nytt i dag.
Jag var aldrig någon som fastnade på det sättet för lodjursbilderna, jag mera bara noterade dem. Det var andra bilder och Terjes bildspråk som jag gillade. Bilden "Ghost" har jag inte sett, tror jag. Om jag nu har det, så är det förmodligen ingen bild som jag tyckt har varit så viktig att den har fastnat i minnet.
Min inställning till bilder överlag är att folk förmodligen är rätt duktiga på att bildbehandla och att det görs långt utöver vad som medges och vad jag initialt tror.
Med ovanstående inlägg ska jag försöka avsluta mitt engagemang i tråden. Jag har väl sagt det jag tycker att jag vill säga. Sedan kan det vara svårt att leva upp till det. :)
 

Sonysege

Aktiv medlem
Det är inte bilderna längre som är det intressanta, utan det det är kontexten, fablerna och påhitteriet runt bilderna som är häpnasväckande. Fick ett dokument ikväll på 160 sidor med utdrag ur Terjes tidigare blogg och konversationen med hans hjärntvättade fans. Att det var illa visste jag, men såå j**** illa hade jag inte ens kunnat förutse. Man tar sig för pannan, det här är mycket mer komplext än en liten "incident" (för att citera Terje).

Att folk här verkar vara så plomberade att de inte kan ta till sig omfattningen,, det är anmärkningsvärt. Terjes dokument är en framtida skatt, ingår säkert redan som undervisningsmaterial i flera utbildningar. Det är inte bara Terjes agerande utan också fansens stupida hållning till det som skrevs.

Hur förhåller du dig till Terjes mamma som "ghost", ett foto som visades en bit in på 2000-talet. Inga varningsklockor?
Jösses va du kan kräka ur dig, hoppas det känns bättre nu. Och så håller det ju liv i tråden till glädje för alla Troll.//Biffen//
 

bony

Aktiv medlem
Jag kan också tänka mig att dessa personer fortfarande genomlider ett sorgearbete som aldrig vill ta slut, eftersom Terje fortsätter på liknande vis, i och med den personlighet han har.

I och med min egen bakgrund som professionell fotograf och jägare följde jag detta med stort intresse.
Jag är en av dem som uppskattar Terjes bilder. Detta oavsett vad som hänt tidigare och oavsett vad jag läst här på FS vad många anser om honom. Egentligen tack vare denna tråd har jag ordentligt uppmärksammat hans bilder... Dessutom har jag inget "sorgearbete" att bearbeta... Undrar däremot vad du avser med "den personlighet han har".

Jag har dock inte sett någon av dina bilder här på FS, vilket jag skulle uppskatta att se eftersom du hänvisar till din bakgrund som professionell fotograf. Detta rör egentligen inte denna tråd men... det skulle vara intressant att få se dina bilder som jämförelse.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har tagit del av i stort det mesta då när det hela rullades upp och tycker fortfarande att det är över 7 år sedan. Den diskussionen om kontexten, den har ju redan förts både högt och lågt. Därför direkt inget nytt i dag.
Jag var aldrig någon som fastnade på det sättet för lodjursbilderna, jag mera bara noterade dem. Det var andra bilder och Terjes bildspråk som jag gillade.
När vi nu håller på att berätta vad vi har/hade för inställning till Hellesø innan lodjursfusket så kan jag meddela att jag då inte tyckte så vidare värst mycket om hans bildstil men hyste respekt för att den var konsekvent.

Jag försvarade alltså Hellesø ganska mycket när anklagelserna om lodjursfusk började dyka upp, helt enkelt för att han var en välrenommerad fotograf som tycktes ha ett ärligt bildspråk. Att jag själv inte uppskattade det bildspråket tyckte jag inte hade med saken att göra.

Jag blev sålunda lite överraskad när Hellesø överbevisades om fusket, men hans bilder blev varken sämre eller bättre i mina ögon (fast några av lodjursbilderna var nog lite väl lättgenomskådade och inte så högkvalitativa om man tittade närmare på dem). Hans icke-manipulerade bilder var det dock ingen skillnad på. Deras kvalitet ändrades inte av lodjursbilderna.

Med detta sagt så finner jag ingen direkt anledning att älta saken snart sju år senare, men när frågan dyker upp igen så tycker jag inte att det heller finns någon anledning att lägga locket på bara för att det har gått ett antal åt. Om Hellesø vill diskutera saken så går det bra att diskutera saken.
 

egogus

Medlem
När vi nu håller på att berätta vad vi har/hade för inställning till Hellesø innan lodjursfusket så kan jag meddela att jag då inte tyckte så vidare värst mycket om hans bildstil men hyste respekt för att den var konsekvent.

Jag försvarade alltså Hellesø ganska mycket när anklagelserna om lodjursfusk började dyka upp, helt enkelt för att han var en välrenommerad fotograf som tycktes ha ett ärligt bildspråk. Att jag själv inte uppskattade det bildspråket tyckte jag inte hade med saken att göra.

Jag blev sålunda lite överraskad när Hellesø överbevisades om fusket, men hans bilder blev varken sämre eller bättre i mina ögon (fast några av lodjursbilderna var nog lite väl lättgenomskådade och inte så högkvalitativa om man tittade närmare på dem). Hans icke-manipulerade bilder var det dock ingen skillnad på. Deras kvalitet ändrades inte av lodjursbilderna.

Med detta sagt så finner jag ingen direkt anledning att älta saken snart sju år senare, men när frågan dyker upp igen så tycker jag inte att det heller finns någon anledning att lägga locket på bara för att det har gått ett antal åt. Om Hellesø vill diskutera saken så går det bra att diskutera saken.
Är väl mest ett svar på alla inlägg här på denna tråd.
Det har ju gått 7 år sedan och jag häpnar fortfarande över
den omfattande konversation som Terjes agerande fortfarande väcker !
Efter att återinformerat mig om händelseförloppet före och efter 2011 vilket varit
givande förstås. Så är jag mest imponerad över THs självsäkra attityd på sin blogg som
hade 40 000 följare ( inför en sådan mängd med människor skulle jag varit oerhört ängslig för och saluföra den stora Lögnen)och det visar sig ju även denna dag 7 år senare att det är många som känner sig lurade och arga över THs bedrägeri inför denna massa.
En sak som förbryllar mig är att Terje idag säger sig att inte vara en Naturfotograf vilket hans bilder med tydlighet fortfarande är enligt min mening ! Jag var också en renodlad Naturfotograf och är det till 10% än men gör nuförtiden 90% andra bilder, så vad menar Terje egentligen ? Kanske är det att han inte tillhör naturfotoetablisemanget längre kanske ?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Undrar däremot vad du avser med "den personlighet han har".
Terje är en karismatisk person. Håller med lätthet låda inför en publik.
O framförallt är han en stor inspiratör, mycket duktig på att få andra att tänka utanför sin egen box i naturfotosammanhang.
Varit länge i branchen o hållt många kurser, med stor bravur.
O det är väl just detta som blev det extra hårda fallet och bilorna faller extra hårt från de som sett upp till honom. De känner sig lurade helt enkelt.
Hade Terje dag 2 eller 5 sagt: -Ja det är klart att dessa lodjursbilder är fabler och gjort det till ett slags konstprojekt så hade scenen sett helt annorlunda ut.

Tittar vi på pristagaren Erik Johansson året efter så öppnar det upp en helt ny värld i naturfotots genre.
Troligtvis har Erik, Terje att tacka för priset. Lite intressant faktiskt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Snusen

Idag kan man se på det som hände med distans och det handlar mer om ett historiskt allmänintresse, också en del nya frågor som har tillkommit. Tycker alltihop är väldigt fascinerande. Inte bara Terjes förmåga att dupera och charma utan också hur följarna så okritiskt tog till sig allt som Treje skrev. Fanns det inga varningsklockor eller blev de kritiska rösterna omsorgsfullt nedplockade av bla hustrun Malin?

Terjes blogg försvann ju ganska omgående och att kunna läsa utdrag ur den i dag är en thriller i sig. Det går att läsa bloggen på olika sätt, den innehåller också enorma textmassor och följarna verkade sakna all förmåga till eget kritiskt tänkande, fast det var så uppenbart (det är intressant).

En fundering är, vad var drifkrafterna bakom att så omsorgsfullt dupera och manipulera följarna. Det har Terje aldrig kommenterat på ett djupare sätt. Det enda jag har läst är - förlåt, har bett om ursäkt och ordet "incident" om det som hände.

I tex inlägget om lodjuret Snusen. Där skriver Terje i posten att han fotade lodjuret med ett fisheye! Från 1 meter. - Hallå,,,anybody hoome. Det är en ganska lång post med utförliga beskriviningar om tillvägagångssätt, Iso-tal och annat. Dessutom ser Snusen ut som en pappfigur i skogen.

Ingen reaktion alls, istället börjar följarna skriva om sin beundran inför bilden. Ena posten efter den andra.

- WOoooow, vilken känsla, vilka tassar, ögonen. jag vill, jag vill också…

- Åh vad jag är glad för din skull. Jag kan bara föreställa mig det genom dina ord men jag tycker jag får en enorm

upplevelse av dem. Till detta en svartvit bild. Den hade inte ens behövts./K (17mm fisheye och ett vilt lodjur, det är rätt kaxigt det ;)

- Otroligt! Vilken upplevelse och vilken bild :)

- Fantastiskt Terje! Att ha en liten fågel så nära tycker jag känns fantastiskt, men ett lodjur! Bilden är oxå fantastisk men denna gång tänker jag mer på upplevelsen och på du gjort det omöjliga (igen).

- Helt underbart! Du visar verkligen att om man har respekt för djuren och arbetar rätt kan man få deras respekt och då även bilderna. Detta är vad man kallar etiskt djurfotografering !! Stolt över dig Terje !

- Otroligt! Du visar verkligen på möjligheten vi har att leva i samklang med andra varelser på jorden!

- Ett mästerverk av mästaren själv! Gratulerar Terje till en fantastisk bild!

- Åh, så otroligt roligt för din skull. :) Jag som inte vet bättre skulle älska att få gosa med fina Snusen, och hans tassar är precis så fina som jag hade föreställt mig.

Det här är en fin post:

- Terje, det räcker nu! Ja, jo bilden är fantastisk, men det räcker ändå….. Vilda och skygga djur fotograferar man med tele och gömsle. Varför kan inte DU vara som alla andra???? :)

Terje svarar utförligt:

Jag fick problem här XXX… Telet har inte 0,8 meter närgräns och gömsleduken la sig hela tiden över lodjuret… :)) Så jag valde det lättaste alternativet med fisheye…
Kommentar av Terje Hellesø


Så här håller det på i nästan 70 inlägg och Terje svarar väldigt noga på varje inlägg, i alla svaren understrycker han (indirekt) sin fantastiska förmåga.

Det blir dock ett litet hack i maskineriet, i post 23 skrivs detta:

- Hur kan man komma så nära? Det luktar kreativ bildbehandling?

Varpå Terje svarar:

- Kreativ bildbehandling? Jajamen: fisheye 17mm, närhet 0.8 meter, lägsta konstrastinställning i kameran, grynighet med 400 ISO, långvarigt arbete med att komma nära mm. Okreativ bildbehandling som exempelvis Photoshop sysslar jag däremot inte med, med undantag för en konvertering till s/v i detta fall. :)
Kommentar av Terje Hellesö.


För att stödja Terje och neutralisera frågan, skriver Malin ett par inlägg senare.

- ”Hur kan man komma så nära? Det luktar kreativ bildbehandling”… Jag har sett råfilen, det finns ingen bildbehandling!!!
Kommentar av Malin H


Vad visste Malin om det som pågick. Terje har ju intygat att hon visste absolut ingenting?
 
Senast ändrad:

tocar

Aktiv medlem
Terje har sin skara trogna följare som okritiskt lyssnar på vad han säger.
Att han kom så nära Lodjuren har han ju berättat "Snusen kommunicerade med att knipa med ögonen, vilket jag besvarade".
Att sen folk spottar på Flashback, måste bero på ren okunnighet. visst det finns ett par ämnen som inte är rumsrena. Någon skrev att det sitter några finniga tonåringar och pillar på Flashback.
Över 60miljoner inlägg, nästan 1,2miljoner medlemmar (hur många går inte in och läser utan att vara medlemmar). En betydande del av svenska folket är medlemmar på Flashback. Foto,film kultur är långt större än Fotosidan.
När Terje och hans följare med en dåres envishet förnekade manipulationen och Terje sa han kopplat in advokat och skulle stämma folk osv..Det kom till Mickes kännedom på Flashback och han är/var ingen finnig tonåring och pang, så var avslöjandet klart på ett par dagar och Terje fick kasta in handduken.

Att Terje och även hans följare ser Flashback som ett spöke, det äger sin naturliga förklaring.
Tack för mig detta tar för mycket negativ energi, ev frågor kommer jag inte bemöta.
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Jag hade en känsla att denna tråd skulle utvecklas på detta sätt, men hoppades nog kanske på att den skulle ge sakliga och konstruktiva diskussioner med frågor till mig. Så därför lät jag tråden få finnas kvar. Första inlägget i tråden är egentligen flyttad från en annan tråd, så mitt svar hamnar lite utanför sitt sammanhang. Dessutom försvann i ursprungstråden ett antal kommentarer från andra, innan jag hann möta och svara på dessa.

Jag fick i början några frågor som jag svarade på, men sedan spårade det ur, tråden kapades av Flashback - vilket vi efterhand sett i allt större mängd. Och då försvinner frågorna - de byts ut mot påståenden, rykten och lögner. Men även att de svar jag ger blir ignorerade eller misstrodda.

Det blir en utveckling som följer mallen "en fråga till mig som jag besvarar, följs av två nya frågor" och "två frågor jag besvarar, följs av fyra nya frågor" - för att sedan eskalera. Mina ord misstolkas, missuppfattas eller ignoreras. Den offentliga bilden av mig behöver ny näring, så min röst i sammanhanget räknas inte. Kvar sitter jag ENSAM och ska möta och besvara en allt växande mängd av påståenden, vilket är fysiskt omöjligt. Och blir givetvis ännu mer omöjligt då mina svar inte har någon betydelse!

Det är fullt möjligt att backa i tråden, att läsa den från första inlägget igen. Se och läsa mina svar, för att sedan upptäcka några sidor senare hur dessa "försvinner" eller ändras på. Mönstret hittar man bland annat på Flashback, särskilt i den tråden jag länkat till i ett tidigare inlägg. Men det finns även andra trådar om mig som man gärna får bekanta sig med. Gå in på Flashback och sök sedan på mitt namn, sedan har man material att läsa några år framåt. Någon har redan här i tråden skrivit något om min personlighetstyp, vilket är på gränsen till förtal. Men det finns redan en egen tråd på Flashback som enbart handlar om mina "eventuella diagnoser", om ni känner för att läsa på.

Skandalen blir efterhand större och större, var det inte någon som skrev att det var fotohistoriens största skandal? Eller, uppfattade jag det fel?

Jag har erkänt vad jag gjort, det har jag skrivit många gånger. Inte enbart här på Fotosidan. Jag har sedan länge tappat räkningen på alla samtal i olika media, så även radio och teve. På svenska, norska, danska och engelska. Jag har förklarat ibland mycket detaljerat, grävt riktigt ordentligt djupt i mig själv - och där jag har haft svårt att hitta svaren så har jag också sagt detta. Jag har verkligen inte dolt något, tro mig!

Men jag har fått dementera massor; som detta med att jag manipulerade prisbelönta bilder, bilden där min mor dök upp i en bild som Malin hade gjort på mig (där jag även svarade samma person här på Fotosidan TVÅ gånger, men där han fortsätter ignorera detta i senare inlägg), att jag inte tagit emot en enda krona på de manipulerade bilderna mm.

Under mina år har jag haft massor av kurser, föreläsningar och annat. Något man gärna klämmar in i sammanhanget, för att få fram en bild att jag ljugit och manipulerat massor. Här gäller det att sansa sig; jag har inte haft några kurser/safaris enkom om lodjur - det har varit inslag i totalt 4 kurser under 2011, men där temat handlade om mycket annat. Blandar man ihop äpplen och päron, så blir det en hel fruktsallad. Eller?

Jag tänker inte försvara vad jag gjorde, jag tänker heller inte gå i polemik med flashbackarna här i tråden. Det är inte lönt, då väcks enbart ännu större ilska - och ännu fler inlägg av nya besökare i tråden. En tråd som växte från 60 visningar till över 22 000 visningar på bara några dagar...

I motsats till en tråd på Flashback, så finns det här i denna tråd ett antal medlemmar som säger ifrån. Dessa kommentarer är jag mycket tacksam över, som jag vill tacka särskilt för. Till er andra, så lämnar jag ingen särskild kommentar egentligen. Låter era inlägg få vara okommenterade, då jag ju upptäckte tidigare i tråden att mina svar inte hade någon betydelse alls.

Jag vill däremot be så mycket om ursäkt till er med att jag INTE slutat fotografera, INTE slutat vara aktiv bloggare, att jag är medlem på Fotosidan igen och tänker fortsätta kommentera bilder och inlägg, att jag INTE förlorat rösten i att uttala mig och även dementera några av alla de tusentals påståenden jag hört och läst. Och det blir fler kurser, föreläsningar, böcker, teveframträdanden, radiointervjuer - det kan jag lova. Då jag tänker fortsätta med det jag alltid gjort: att fotografera, skriva och föreläsa. På det sätt jag alltid gjort. Jag är dessutom aktiv, min blogg har redan 4 367 inlägg och 18 907 bilder som ni säkerligen också kan få in i sammanhanget.

Så därför ses vi igen, i nästa kommentarsstorm - och nästa, och nästa...
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har erkänt vad jag gjort, det har jag skrivit många gånger....

Kan du inte för en gångs skull vara uppriktig. Kan du inte berätta om skälet till att du manipulerade dina följare i den omfattning som du gjorde. Vilka mekanismer låg bakom tror du?

Får jag höra ett ärligt svar och jag skriver inte FB.
 

AWid

Aktiv medlem
Håller helt och hållet med dig Alf. Jag har anmält några av inläggen, t ex 201 och 212, men redaktionen tycks ha tagit helgledigt. Tonläget hos några har för länge sedan passerat all vett och sans. För att inte tala om Fotosidans uppförandekod.

Till amatörpsykologerna Erik och Ulf som diagnostiserar alla som inte accepterar deras mobbing kan jag säga följande. Personligen har jag aldrig träffat TH. Jag har egentligen aldrig heller gillat hans bildstil. Inte ens när det begav sig och han allmänt betraktades som naturfotografernas Naturfotograf.

Att jag ändå skriver detta inlägg beror på att enligt min mening har er maniska fixering vid en 7 år gammal skandal tagit helt absurda proportioner. Om nu inte Fotosidan själva tar tag i detta hoppas jag ändå att ni själva förstår att vi är många som reagerar kraftigt och verkligen önskar att att ni hittar andra former eller fora där ni kan få utlopp för er ilska och frustration. Fotosidan förtjänar bättre an detta.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Håller helt och hållet med dig Alf. Jag har anmält några av inläggen, t ex 201 och 212, men redaktionen tycks ha tagit helgledigt. Tonläget hos några har för länge sedan passerat all vett och sans. För att inte tala om Fotosidans uppförandekod.

Till amatörpsykologerna Erik och Ulf som diagnostiserar alla som inte accepterar deras mobbing kan jag säga följande. Personligen har jag aldrig träffat TH. Jag har egentligen aldrig heller gillat hans bildstil. Inte ens när det begav sig och han allmänt betraktades som naturfotografernas Naturfotograf.

Att jag ändå skriver detta inlägg beror på att enligt min mening har er maniska fixering vid en 7 år gammal skandal tagit helt absurda proportioner. Om nu inte Fotosidan själva tar tag i detta hoppas jag ändå att ni själva förstår att vi är många som reagerar kraftigt och verkligen önskar att att ni hittar andra former eller fora där ni kan få utlopp för er ilska och frustration. Fotosidan förtjänar bättre an detta.
Läs igenom den över hundra sidor PDF-filen så kanske du också får en uppfattning. Det är ingen mobbning. Terje finns på forumet, allt material är offentligt. Men det är obehaglig läsning och dessutom ett fall som är intressant oavsett vad du tycker. Läsningen av densamma är jobbig och jag tror inte många som postar i tråden läst den. Den ger en inblick som är helt unik. Dessutom ger den en fototeknisk vandring över hur många som blev lurade och in i det sista förnekade det hela.

Det skaver, är obehagligt och oerhört intressant läsning.
 

AWid

Aktiv medlem
Läs igenom den över hundra sidor PDF-filen så kanske du också får en uppfattning. Det är ingen mobbning. Terje finns på forumet, allt material är offentligt. Men det är obehaglig läsning och dessutom ett fall som är intressant oavsett vad du tycker. ....................................
Det skaver, är obehagligt och oerhört intressant läsning.
Nej - jag tänker inte läsa "den över hundra sidor PDF-filen". Mitt bekymmer om vad som händer här på FS handlar inte vad Terje Hellesö gjorde för 7 år sedan. Det handlar om ditt med fleras agerande. Läs en gång till de två sista meningarna i mitt förra inlägg och som du citerade. Fundera på om inte det är en ganska bra lösning. Om inte annat så för att rädda ditt eget ansikte.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad är det som säger att det är korrekt som är skrivet i artikeln. Har läst flera sidor ikväll där Terje har sagt något helt annat. Jag är skeptisk till det jag läser. Nu har jag bara läst artikeln väldigt snabbt. Malin verkar helt ovetandes, men i Terjes trådar har hon verifierat att bilderna är äkta. Vad ska man tro på?
 

fiolmattias

Aktiv medlem
Vad är det som säger att det är korrekt som är skrivet i artikeln. Har läst flera sidor ikväll där Terje har sagt något helt annat. Jag är skeptiskt till det jag läser. Nu har jag bara läst artikeln väldigt snabbt. Malin verkar helt ovetandes, men i Terjes trådar har hon verifierat att bilderna är äkta. Vad ska man tro på?
Även den frågan (om Malins deltagande) besvarades för 7 år sedan. Och flera gånger sedan dess. Som typ alla frågor hitintills.
 

gorred

Aktiv medlem
Den här tråden fortsätter att ta groteska proportioner. Direkta personangrepp, misstänkliggörande av personlig karaktär och till och med ett amatörmässigt diagnostiserande av karaktärsdrag som sedan länge passerat alla gränser för oförskämdhet och rent förtal.
Vem av skribenterna i den här tråden är personligt berörda av vad som hände för 7 år sedan? Vem har fått sin livssituation förändrad eller påverkad av vad som hänt? Varför är så många så kränkta? Och vem har då rätt att avkräva svar, att misstänkliggöra och ställa personliga frågor som andas en sådan hätskhet och aggression och till och med hot?
Och varför ställs de här frågorna, allrahelst som det ju visat sig att svaren inte godtas?
Jag är personligen inte särskilt intresserad av Terje Hellesö. Och egentligen är hans tilltag inte längre intressant. Jag är inte heller ute för att försvara någon, eller något. Jag blev förvånad över fusket, för sju år sedan, och uppfattade det som en nyhet, då, men egentligen var det inte mycket att bry sig om.
Fotografi och bildbehandling är intressant att diskutera. Ljug och fusk är i någon mån också intressant, men framförallt ur ett generellt perspektiv – när man som här enbart diskuterar en person tappas fokuseringen på ämnet i sig. Kritiska åsikter är viktiga, men rena personangrepp, oförskämdheter, krav på svar och misstroende är inte OK. Och att så där lite hipp som happ uttala sig om karaktärsdrag och personlighetsstruktur är direkt och rent förtal. Hans bakgrundsmotiv för vad han gjorde har vi andra inte att göra med. Egentligen.
Men den här tråden har vi inte kommit ett dugg längre när det gäller frågor om bildbehandling och fusk. Däremot har den varit direkt avslöjande för alltför många som uppenbarligen upplever sig personligen kränkta av anledning som undgår mig. Terje Hellesö har som person inget allmänt intresse.
Den här tråden är en skam för Fotosidan.se.
 

cango

Avslutat medlemskap
Den här tråden fortsätter att ta groteska proportioner. Direkta personangrepp, misstänkliggörande av personlig karaktär och till och med ett amatörmässigt diagnostiserande av karaktärsdrag som sedan länge passerat alla gränser för oförskämdhet och rent förtal.
Vem av skribenterna i den här tråden är personligt berörda av vad som hände för 7 år sedan? Vem har fått sin livssituation förändrad eller påverkad av vad som hänt? Varför är så många så kränkta? Och vem har då rätt att avkräva svar, att misstänkliggöra och ställa personliga frågor som andas en sådan hätskhet och aggression och till och med hot?
Och varför ställs de här frågorna, allrahelst som det ju visat sig att svaren inte godtas?
Jag är personligen inte särskilt intresserad av Terje Hellesö. Och egentligen är hans tilltag inte längre intressant. Jag är inte heller ute för att försvara någon, eller något. Jag blev förvånad över fusket, för sju år sedan, och uppfattade det som en nyhet, då, men egentligen var det inte mycket att bry sig om.
Fotografi och bildbehandling är intressant att diskutera. Ljug och fusk är i någon mån också intressant, men framförallt ur ett generellt perspektiv – när man som här enbart diskuterar en person tappas fokuseringen på ämnet i sig. Kritiska åsikter är viktiga, men rena personangrepp, oförskämdheter, krav på svar och misstroende är inte OK. Och att så där lite hipp som happ uttala sig om karaktärsdrag och personlighetsstruktur är direkt och rent förtal. Hans bakgrundsmotiv för vad han gjorde har vi andra inte att göra med. Egentligen.
Men den här tråden har vi inte kommit ett dugg längre när det gäller frågor om bildbehandling och fusk. Däremot har den varit direkt avslöjande för alltför många som uppenbarligen upplever sig personligen kränkta av anledning som undgår mig. Terje Hellesö har som person inget allmänt intresse.
Den här tråden är en skam för Fotosidan.se.
mkt bra skrivet
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Den här tråden fortsätter att ta groteska proportioner. Direkta personangrepp, misstänkliggörande av personlig karaktär och till och med ett amatörmässigt diagnostiserande av karaktärsdrag som sedan länge passerat alla gränser för oförskämdhet och rent förtal.
Vem av skribenterna i den här tråden är personligt berörda av vad som hände för 7 år sedan? Vem har fått sin livssituation förändrad eller påverkad av vad som hänt? Varför är så många så kränkta? Och vem har då rätt att avkräva svar, att misstänkliggöra och ställa personliga frågor som andas en sådan hätskhet och aggression och till och med hot?
Och varför ställs de här frågorna, allrahelst som det ju visat sig att svaren inte godtas?
Jag är personligen inte särskilt intresserad av Terje Hellesö. Och egentligen är hans tilltag inte längre intressant. Jag är inte heller ute för att försvara någon, eller något. Jag blev förvånad över fusket, för sju år sedan, och uppfattade det som en nyhet, då, men egentligen var det inte mycket att bry sig om.
Fotografi och bildbehandling är intressant att diskutera. Ljug och fusk är i någon mån också intressant, men framförallt ur ett generellt perspektiv – när man som här enbart diskuterar en person tappas fokuseringen på ämnet i sig. Kritiska åsikter är viktiga, men rena personangrepp, oförskämdheter, krav på svar och misstroende är inte OK. Och att så där lite hipp som happ uttala sig om karaktärsdrag och personlighetsstruktur är direkt och rent förtal. Hans bakgrundsmotiv för vad han gjorde har vi andra inte att göra med. Egentligen.
Men den här tråden har vi inte kommit ett dugg längre när det gäller frågor om bildbehandling och fusk. Däremot har den varit direkt avslöjande för alltför många som uppenbarligen upplever sig personligen kränkta av anledning som undgår mig. Terje Hellesö har som person inget allmänt intresse.
Den här tråden är en skam för Fotosidan.se.
Har du läst PDF-filen? Tråden handlar om Lag, Moral & Etik....
 
ANNONS