Annons

Panasonic Dual I.S - Hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej!

Har en Panasonic G80 med två gluggar som stöder Dual IS: Kitgluggen 12-60 och deras telezom100-300 II.

Funderar lite på hur detta med stabiliseringen fungerar. För när jag hade min E-M10 med ostabiliserade objektiv (stabiliseringen hos Olympus är ju ändå väldigt trevlig, även om jag bara hade 3 axlars stabilisering, tror jag) - så fick jag veta att även om bilden såg skakig ut när jag kollade genom sökaren och tryckte ner halvvägs, så blev bilden ändå stabiliserad när jag "tog" själv bilden. Man kunde liksom inte se stabiliseringen, hävdades det.

Är det likadant med min Panasonic? Att den stabiliseringen jag ser genom sökaren är enbart den som objektivet ger, och inte den hela stabiliseringen som Dual IS ger? Kan ju vara bra att veta, känner jag.

Har även jämfört min 100-300 II med Leica 100-400 och där verkar nästan stabiliseringen "låsa" så att bilden blir helt lugn även på 300-400 mm. Så är det inte riktigt med 100-300 II - inte ens med monopod. Skiljer sig stabiliseringen av dessa gluggar?

Japp...detta var söndagens tankegångar. Må gott! =)

=)
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Bildstabiliseringen jobbar inte när du bara kikar runt, du måste fokuslåsa (halvt tryck) för att bildstabiliseringen ska gå in. Och när den gör det så går båda samtidigt. Det är iaf så jag uppfattat det :)

Dual IS är för att stabiliseringen i huset och objektivet ska samverka för att du ska kunna få ännu bättre stabilisering. Har du G80 och PL100-400 så finns en upgrade så du får Dual IS2.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Tack för ditt svar, daniel. Har dock bytt system sedan inlägget - men alltid kul med info om hur saker och ting fungerar. Ha en fin kväll! /F
 
ANNONS