Annons

Några frågor angående filmning med Sonykamera (cinematic movie)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Tjena. Har nyss fått min Sony a6000 med 16-50 kitobjektiv.
Har tänkt att prova på att göra lite korta naturklipp på ett par minuter eller så.
Vill ha en väldigt cinematic känsla i filmerna.

Har kikat på en del youtubeklipp om hur man ställer in kameran och så men har ändå lite frågor.


Första frågan som jag inte fått något svar på från youtube är i vilket läge jag ska sätta kameran på?
Det finns ju ett Video-mode på programväljarknappen på kameran, men vad jag förstått det som så är det en typ av autoläge?
Ska jag låta den stå på manuell kanske?


Filformat har jag satt på XAVC S. det är den bästa kvaliteten väl?



Record setting- om jag vill ha den filmiska känslan så bör jag sätta den på 24p eller?
och om jag vill ha slow motion (vilket jag vill) så kör jag på 60p ?



Bildkvalitet- Spelar det någon roll på vad den står på när jag filmar? den står på RAW eftersom jag fotar med det.


Focus mode - Den har jag ställt på Continuous focus. då ändrar han focus själv på det jag pekar kameran på, och det funkar bra till filmning?


Jag hittar ingen inställning om själva bildkvaliteten. Den ska ju kunna filma i 1080p men hittar inte vart jag ändrar det. eller har det med någon annan inställning att göra?

Tacksam för svar
/andreas
 

Santoso

Ny medlem
Jag kan svara på alla frågor men den här videon är väldigt bra (även om jag inte ställer in som han gör): https://www.youtube.com/watch?v=etnglp1fcdA

Mina inställningar är oftast:
25p
1/50
f (det som är passande)
ISO (det som är passande)
Zone focus
Zebra 100+
Kreativa inställningar Standard -2 0 0
Ingen picture profile
Vitbalans justerad på plats
AF- hastighet Långsam
AF-spårning Känslig
 

Santoso

Ny medlem
24p finns bara tillgängligt om man ställer in kameran på NTSC, 25p är motsvarande standard för PAL, pga att Europa har en strömfrekvens på 50Hz. Det har inte så stor betydelse vilken man väljer om det inte ska sändas på tv, men kan få anpassa val av lampor.
 
ANNONS