Annons

Byta objektiv eller kamera (Nikon 7000->7200)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Har en Nikon D7000 och ett Sigma 70-200 2.8 utan OS.
Fotat fotboll, bandy och cykel.
Vad är nästa uppgraderingen för skarpare bilder? Jag är sugen på en D7200 för att kunna få snabbare tider och snabbare af. Kommer jag se någon skillnad? I bland får jag gå på iso1700 bländare 7 (cykel klunga vill har skärpa på hela) och ligger på ca 1/350 s en lite mörk kväll. Blir i bland oskarpt och lite brusigt...Eller skall jag köpa ett bättre objektiv?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ser ut som problemet är höga ISO och ändå långa tider, det löser du enklast med fullformat. Jag har haft D7000, D7100 och D7200 och visst varje steg är en förbättring men tror inte det hjälper dig i en större grad. D7200 har något bättre brushantering men största steg ser du om du går till fullformat. Tyvärr förlorar du 1,5 i bildvinkel. Jag hade parallellt en D7200 och en D750, D750 klarade höga ISO betydligt bättre och den var faktiskt bättre i AF hanteringen också fastän de har snarlika AF moduler. Tror de är snarlika i bps också.
 

smislo

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på Z6...se den som en D750 med lite bättre på nästan allt och framtid säkrat...
 

MVPernula

Aktiv medlem
Jag håller med pdahlen en del här, dina problem skulle bäst lösas av att gå på fullformat mer än någonting annat.
Dels det så är just D7000 lite känd för att ha kass AF, de senare modellerna som 7100 och 7200 är bättre. Kolla efter en D7200, D500 eller D750.

Det bästa men dyraste alternativet skulle väl vara en Z6.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Har en Nikon D7000 och ett Sigma 70-200 2.8 utan OS.
Fotat fotboll, bandy och cykel.
Vad är nästa uppgraderingen för skarpare bilder? Jag är sugen på en D7200 för att kunna få snabbare tider och snabbare af. Kommer jag se någon skillnad? I bland får jag gå på iso1700 bländare 7 (cykel klunga vill har skärpa på hela) och ligger på ca 1/350 s en lite mörk kväll. Blir i bland oskarpt och lite brusigt...Eller skall jag köpa ett bättre objektiv?
OBS.
Ditt Sigma 70-200 utan OS riskerar att inte fungera alls på en ny D7200 pga Nikons senaste Firmware som alla nya kameror levereras med.

Ha det i åtanke innan du köper en ny kamera.
Enligt Sigma service så ska det gå att uppdatera även gamla sigma-objektiv så dom funkar med Nikons nya firmware men det verkar oklart, jag har två gluggar hos Tura (sigma service) i skrivande stund men har inte hört ett ljud från dom på flera veckor. Så osäker på om det kommer lösa sig alls.
 

Brix

Aktiv medlem
Har en Nikon D7000 och ett Sigma 70-200 2.8 utan OS.
Fotat fotboll, bandy och cykel.
Vad är nästa uppgraderingen för skarpare bilder? Jag är sugen på en D7200 för att kunna få snabbare tider och snabbare af. Kommer jag se någon skillnad? I bland får jag gå på iso1700 bländare 7 (cykel klunga vill har skärpa på hela) och ligger på ca 1/350 s en lite mörk kväll. Blir i bland oskarpt och lite brusigt...Eller skall jag köpa ett bättre objektiv?
Det mesta av bildkvalitén ligger ju i objektivet, men i det här fallet låter det främst som det är AF och brus som är problemet.

Som tidigare nämnts så är det nog bäst att köra på fullformat om du vill se nån lite större skillnad på brus. Kolla på t.ex D750, den går ju att få för mycket bra pris numera och du kan då såklart fortsätta använda objektivet du har.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast bländar man ner för skärpedjup så måste man blända ner ett steg till med FF så man tjänar inget på FF i det fallet.
 

Brix

Aktiv medlem
Om jag vill ha snabbast tid skulle jag fota på f2.8 men då tappar jag skäepedjup. Därför kör jag på f7. Kör jag FF får jag ju brända ner ytterligate för att behålla skärpedjup..
Jo, fast å andra sidan kan man ju gå upp mer i ISO med fullformat. Men visst, i slutändan kanske det förvisso inte ger nån större vinst.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Dessutom inte

Dessutom inte om du använder samma objektiv och måste beskära mer för att komma lika nära. Då kan du nog gå på ett modernare dx-hus och i slutändan få samma brusförhållande till ett lite lägre pris.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag har förvisso en 2x extender men det känns ju fel väg att gå på fullformat och sedan behöva köra extender?
Möjligen behöver jag inte 200 mm brännvidd x 1.4 utan skulle kunna klara mig på det som objektivet är nominellt. Men risken är väl att jag tappar lite skärpa i ytterläget om jag måste gå på max zoom..
 

pdahlen

Aktiv medlem
Med de förutsättningar som TS ger tjänar man i praktiken inget på fullformat, eftersom man då kommer att behöva längre brännvidd och mindre bländare.
På pappret kanske, men jag ser när jag fotograferar fåglar på vintern så föredrar jag D750 mot D500/D7200 när ISO sticker iväg, med högre ISO så kan jag beskära de 1,5x mer utan kvalitetsförluster från D750. Jag behåller dock bländaren på samma så den effekten har jag inte tagit hänsyn till.

Det är ett besvärligt problem TS har, frågan är om det finns någon bra lösning
 
ANNONS