Annons

Sälja digitala bilder online och svenska skatteregler

Produkter
(logga in för att koppla)

cps001

Medlem
Hej

Har försökt söka men inte hittat svaret någonstans.

Det finns ju ett flertal tjänster på internet för att sälja bilder direkt, PhotoShelter, ShootProof, PixieSet m.m. Undrar hur ni som använder dessa gör med kvitton och moms, man vill ju gärna göra rätt så man slipper få Skatteverket på sig.

Försäljningen är tänkt till privatpersoner, föreningar och företag.

Mvh
Peter
 

cps001

Medlem
Om du inte avser hobbyverksamhet, vad för sorts verksamhet avser du då?
Då planen är att driva verksamheten självständigt, varaktigt och i vinstsyfte är tanken att starta ett företag i någon form. Jag tänkte jag frågar först här hur andra som eventuellt använder de olika online tjänsterna i sina företag t.ex. hanterar kvitton på försäljning från dem, är det ingen som gör det så får jag gå direkt till Skatteverket istället.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, du får förmodligen bättre svar genom att fråga Skatteverket direkt. De brukar vara hjälpsamma där.
 

cowboy

Aktiv medlem
Så här funkar PhotoShelter om du är F-skattregistrerad

Hos PhotoShelter funkar redovisningen i stort så här:

När du är inloggad hos PhotoShelter för att konfigurera din e-handelsfunktion så anger du bl a vilken VAT-procentsats som ska gälla beroende på köparland.

Om någon INTE ska betala moms (exv att ett EU-baserat icke-svenskt företag anger sitt registrerade VAT-nummer för att senare redovisa köpet mot sin egen skattemyndighet) så klarar systemet även detta.

När en bild sålts ser du kundens kontaktuppgifter, belopp, valuta, VAT-belopp, vilken bild affären gäller, med mera.
Rapporten använder du som en verifikation i din bokföring.

När pengarna betalats ut (på det sätt du angett när du konfigurerat e-handelsfunktionen) använder du utbetalningsrapporten som en verifikation i din bokföring.

Ev mellanskillnad mellan det kunden betalat och det som utbetalats (kan vara de 8-10% som Photoshelter tar som arvode, eller eventuella avgifter till exv PayPal) anger du i en verifikation i din bokföring.

Processen är tydlig och man får verifikationer från alla affärshändelser för användning i bokföringen, jag kan inte se några svaga punkter.

Det ovanstående förutsätter att du är registrerad för F-skatt i Sverige.
Hur det funkar om du INTE är registrerad för F-skatt vet jag inte.

Konfigureringsprocessen för e-handeln är hyfsat självinstruerande när man väl skapat sitt PhotoShelterkonto. Man bör dock behärska engelska bra för att förstå allt.
Deras New York-baserade support (mail- eller telefon-) är snabb och väldigt kompetent. Det är inget externt callcenter utan supporten är “egna” anställda.

Det var många år sedan jag sålde något via PhotoShelter och min försummade sajt är sedan länge i stort behov att omarbetas från grunden - ett flerdagarsprojekt för den regniga hösten :) .
Det händer då och då att köpare har hittat mina bilder på PhotoShelter (som har en bra sökmotoroptimering som ger höga placeringar vid sökningar på webben) och hör av sig via mail med följdfrågor eller för vidare diskussioner.

Det blev delvis lite OT, ursäkta.

Att prata med Skatteverket innan man drar igång något är alltid en bra ide', de är hjälpsamma.

cps001, detta blev författat i all hast, du får gärna ringa för klarlägganden och vidare frågor - kontakta mig i så fall via fotosidan.
 

cps001

Medlem
Tack för uttömmande svar Bo.
Det verkar ju överkomligt.
Hur gör man med kvitton till kunden? Jag var på en starta eget kurs och då pratade de om man måste ha en obruten nummerserie på kvitton, men PhotoShelter genererar väl ett nummer som delas mellan alla deras kunder.

Mvh
Peter
 

cowboy

Aktiv medlem
Ja, det kan man fråga sig.

Tack för uttömmande svar Bo.
Det verkar ju överkomligt.
Hur gör man med kvitton till kunden? Jag var på en starta eget kurs och då pratade de om man måste ha en obruten nummerserie på kvitton, men PhotoShelter genererar väl ett nummer som delas mellan alla deras kunder.

Mvh
Peter
Ja, det kan man fråga sig.

När jag “manuellt” fakturerar under 2019 ger jag mina fakturor nummer 19-0001, 19-0002, 19-0003 osv.
År 2010 börjar jag på 20-0001 osv.
I mitt bokföringsprogram refererar jag till dessa fakturanummer och då ser den som eventuellt granskar bokföringen att ingen faktura slunkit förbi.

Hur nummerserien ser ut på PhotoShelters kvitto till kunden vet jag inte, men jag tror som du att varje kvitto har PhotoShelters unika nummerserie (som inte kan styras av den svenske fotografen).
Fotografen vet dessutom inte om att försäljningen skett förrän i efterhand.

Kunden får ju automatiskt via e-handelsfunktionen ett kvitto med alla sedvanliga uppgifter (med mina företagsuppgifter, min adress, mitt organisationsnummer, mm) så de är nöjda.

Det redovisningstekniska problemet för mig blir att det plötsligt kommer faktureringar där löpnumret (fakturanumret) inte stämmer med mina övriga manuella faktureringar.

Jag skulle nog så fort försäljningen blivit känd manuellt ge bildleveransen från PhotoShelter ett nummer i min “vanliga” serie (exv 19-0004) för att få in alla försäljningar i samma system. Alltså bara en intern omnumrering för redovisningens skull, ingen kommunikation med bildköparen.

Vid årets slut skulle jag tagit ut en lista över årets försäljning från Photoshelter för att kunna visa att inget utelämnats i min bokföring.
 

Grelber

Aktiv medlem
Hej

Har försökt söka men inte hittat svaret någonstans.

Det finns ju ett flertal tjänster på internet för att sälja bilder direkt, PhotoShelter, ShootProof, PixieSet m.m. Undrar hur ni som använder dessa gör med kvitton och moms, man vill ju gärna göra rätt så man slipper få Skatteverket på sig.

Försäljningen är tänkt till privatpersoner, föreningar och företag.

Mvh
Peter
Först och främst kan jag bara instämma i och understryka att Skatteverkets personal i stort sett utan undantag är mycket hjälpsam och kunnig. Eftersom det du säljer är digitala filer är det MOSS-moms du ska be att få utrett (Mini One Stop Shop). MOSS-moms måste man registrera sig för hos Skatteverket.

Min situation är inte exakt densamma som din eftersom majoriteten av mina bilder säljs som delar av nedladdningsbara stickbeskrivningar som vårt lilla företag producerar. De säljs via en sajt i USA med väldigt fullständig och transparent redovisning som underlag för min bokföring, så det kanske kan finnas delar av mina erfarenheter som kan vara till nytta. Rimligen borde alla sajter som administrerar internationell försäljning fungera på ungefär samma sätt. Hoppas det nedanstående inte blir alltför tekniskt.

Jag får en faktura en gång i månaden på försäljningsprovisionen till sajten, eftersom den beräknas vid månadsskiftet och ska betalas i mitten av påföljande månad. Den bokför jag som infaktura vid ankomstdatum och betalningsverifikat på det datum den betalas.

Alla andra delar av redovisningen gör jag kvartalsvis i form av ett samlingsverifikat på klumpförsäljningen. Eftersom all debitering till kund görs av sajten är verifikatet alltså inte en faktura i traditionell mening utan får ett löpnummer, skiljt från fakturanummerserien för min direktfakturering, i bokföringen. För försäljning utanför EU är hela försäljningbeloppet vinst, för försäljning inom EU minskas förtjänsten med momsbeloppet som gäller i det EU-land försäljningen sker till (kanske något att tänka på när du prissätter). I detta samlingsverifikat särredovisar jag försäljning utom EU, försäljning inom EU förutom Sverige ex moms, försäljning till Sverige ex moms och avgifter till Paypal. Här bokför jag också bruttomomsbeloppen för utgående moms till länder inom EU förutom Sverige där motkontot är mitt momsredovisningskonto, och utgående moms för försäljning inom Sverige (se förklaring nedan).

OBS att försäljningsredovisning och momsredovisning sker vid olika tidpunkter och skiljer på försäljning till Sverige och övriga EU. "Min" sajt redovisar såväl försäljningsland som det momsbelopp jag ska redovisa (brutto per land), och det sker alltså en gång per kvartal. MOSS-deklarationen och inbetalningen av MOSS-moms ska också göras kvartalsvis, den 20:e i månaden efter kvartalsskiftet. Sajten drar alltså ingen moms, utan det ligger på mig att hantera. Det sker i ett online-formulär hos Skatteverket, land för land, och Skatteverket har koll på momsatserna i alla EU-länder, så man får direkt en varning om något i redovisningen inte stämmer. Betaldatum är detsamma som deklarationsdatum och vid betalningen (till ett annat konto hos Skatteverket än det vanliga skattekontot) är igen skatteredovisningskontot motkonto (och "nollställs" på så sätt med avseende på EU-moms). MOSS-deklarationen används inte vid försäljning till svenska kunder, utan där sker redovisningen på vanligt sätt: i mitt fall bokförs utgående moms i samband med kvartalsverifikatet och avräknas vid momsdeklartionen för svensk moms en gång om året ca 1½ månad efter verksamhetsårets slut (företag med stor omsättning momsredovisar månadsvis).

En komplikation, i och med att vi prissätter våra pdf:er i USD, är att vi får våra underlag från sajten och från PayPal i USD, medan Skatteverket vill ha både momsredovisning och betalning i EUR (förutom den svenska försäljningen, som redovisas i SEK). Det löser jag genom att hämta (från Riksbanken) respektive valutas genomsnittskurs mot SEK under det aktuella kvartalet och stoppar in i det kalkylark som utgör underlag för kvartalssredovisningen.

Summa summarum: En hel del pyssel initialt, men när man väl har rutinerna upplagda löper det hela hyfsat enkelt.
 
ANNONS