Annons

Smaksaken

Produkter
(logga in för att koppla)

MVPernula

Aktiv medlem
En rysk kamera?! Det var oväntat. Varför då?
Kan ärligt inte riktigt säga en specifik anledning till varför, men..
Det är någonting med det som ger mig känslan av "hey, nu fotar vi analogt."
Den är robust, byggd som en pansarvagn, mekaniken i den har inte direkt blivit bättre med åldern men den kommer alltid att kunna ta bilden man önskar.

Omständigheten med att kolla på ljusmätaren ovanpå huset, konstig jäkla slutartidsratt och förbannat tung är den också. Men använder man tillhörade optik som Helios 44-2 58mm f/2 eller liknande får man en look i bilderna som om det var taget från min farfars ungdom. Priceless! :)
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Vad säger ni? Har ni några favoriter? Nostalgi eller inte!![/QUOTE]

Hasselblad 500 serien helt klart! Mellanformatet har ju nånting xtra , och bladaren är ju byggd för att hålla i evigheter. Rolleiflex 3,5 tlr är en ny favorit som jag brukar låna av yngsta sonen när han lägger beslag på min Hasselblad. Någon av dessa tillsammans med Fujifilm neopan acros är verkligen inspirerande att fota med.
 

Bilagor

Endymion

Medlem
Olympus OM-1n (samt Zuiko 50mm f/1.8) var min förstakamera -80. Skitstor sökare som man sögs in i. Fotade länge med Nikon FM2n. Ägde under en tid både Leica M4 o M6 med Summicron 35mm f/2 i båda fallen, men blev aldrig riktigt bekväm med mätsökaren. Är numera "Fujifrälst" på gott och ont!
/Thomas
 
ANNONS