Annons

Värde på en D600 med 59400 exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, jag har lite svårt att värdera min D600 som jag nu funderar på att sälja för den bara står o samlar damm i ett skåp. Ikonerna på knapparna på baksidan har börjat försvinna, och lite färg bortskavd på några utsatta ställen. Skärmar o sökare är dock fina, med endast någon knappt synbar repa på skärmen. Sensorn är rengjord av Nikon för några år sedan. Enligt en "shutter count"- sida på nätet så har den gått 59400 exponeringar (läste dock i någon forumtråd att detta även räknade in varje gång man visat en redan tagen bild på skärmen?!). I övrigt så fungerar den perfekt.

Så, vad tycker ni kunniga fotorävar att den är värd? Vad kan jag sälja den för?

Tack!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror 3000-4000:- med tanke på att en D750 nu säljs begagnad under 8000:- med 6 mån garanti. Verkar som priserna på DSLR har gått ner sista året
 

cardazio

Aktiv medlem
Tror 3000-4000:- med tanke på att en D750 nu säljs begagnad under 8000:- med 6 mån garanti. Verkar som priserna på DSLR har gått ner sista året
Du kan nog räkna med 4500-5500. Finns inte så många bra billiga alternativ, men avskavda symboler är avtändande. D700 ligger på kring 3000-3500 fortfarande och sedan är hoppet långt till de andra modellerna. Du kan ju alltid börja med 5500 och sänka vid behov.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Tack för två bra svar! Ja, börjar nog lite högre och kanske slänger med ett objektiv jag ändå inte använder 🙂
 

ztenlund

Aktiv medlem
Enligt en "shutter count"- sida på nätet så har den gått 59400 exponeringar (läste dock i någon forumtråd att detta även räknade in varje gång man visat en redan tagen bild på skärmen?!). I övrigt så fungerar den perfekt.
Det där har du eller den som skrev fått om bakfoten. Däremot är det antal slutarrörelser och inte antal exponeringar, vilket gör att påslag av Lv-läget eller sensorrengöring (upplåsningar av slutare/spegel) får den att ticka uppåt.
 

martley

Aktiv medlem
Det där har du eller den som skrev fått om bakfoten. Däremot är det antal slutarrörelser och inte antal exponeringar, vilket gör att påslag av Lv-läget eller sensorrengöring (upplåsningar av slutare/spegel) får den att ticka uppåt.
Det där med LiveView-läget är ju intressant, för om kameran nästan uteslutande använts med LiveView-fotografering eller för filmning så är ju shutter count lite missvisande. Tanken med måttet var väl ursprungligen att mäta hur mycket kameran använts, och på en gammal mekanisk kamera hade väl antalet gjorda exponeringar ett tämligen exakt linjärt förhållande till det måttet, och måttet används ju fortfarande, även t.ex. för att mäta batterikapacitet. När min kamera var riktigt ny, lyckades jag köra slut på batteriet efter mindre än 100 exponeringar. Det var mycket bläddrande i menyer och lek med olika inställningar utan att faktiskt ta några bilder.
Sen vet jag inte ifall olika typer av slutaröppningar sliter olika mycket på mekaniken. Sliter det mindre att öppna slutaren och ta LV-biler än att köra x bilder/sek bursts tills bufferten tar slut?


Annars är ju priset på begagnade prylar helt beroende på vad nån är villig att betala, och väldigt individuellt för olika personer. En som t.ex. enbart har Canon-prylar skulle kanske inte vilja betala så väldigt mycket.
 

martley

Aktiv medlem
nej
Den visar hur många ggr slutaren har slagit. Så det är rätt.
Ja, det håller jag med om, och jag var väl otydlig. Jag menade att användningen av begreppet shutter count som ett mått på hur mycket använd en kamera är, vilket är en vanlig tolkning, blir missvisande.
Slutaren är en viktig och känslig rörlig del i en kamera och den har rimligtvis ett slitage som står i proportion med hur mycket den använts, så shutter count har förstås fortfarande en viss betydelse.
 
ANNONS