Annons

Stativ på Black friday?

Produkter
(logga in för att koppla)

Visom

Aktiv medlem
Black friday fick mig att tänka på att investera i ett nytt stativ (igen) och tänkte höra om någon har tips på lämpliga modeller...

Syftet är framförallt närbilder, eventuellt macro, i natur. Därför tänker jag att en vinklingsbar mittstav är ett krav.

Den ska förvisso bäras med på vandring, men vikten är av mindre intresse. Då är isåfall smidigheten viktigare. Föredrar förvisso kolfiber, men mest för att de inte blir lika kalla som metallstativen. Stabilitet prioriteras.

Den ska tåla/vara stabil med 3,5kg kamera/objektiv.

Sen funderar jag på om det ens är möjligt att ta bilder utan skakningsoskärpa om ett eller flera ben står i en bäck med mild men klart märkbar ström.

Har idag ett stativ utan mittstav som funkar bra för mig i studiomiljö.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Något av Siruis alternativ kanske kan vara värt att titta på !? Själv har jag två Sirui, som jag är helt nöjd med. När du nämner macro kan jag inte låta bli att tänka på Platypod, men det är väl inte riktigt det du har i tankarna =).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har ett antal olika stativ, från standard höjd till mini. Det stativ jag använder flitigast är ett mellanstorlek från Benro, det säljs inte längre men det blir i höjd ungefär 60-70cm. Fördelen är att har man det i spagat så är det enbart en 10cm över marken. Jag kapade mittenstolpen för den tog i marken annars, men för att få ett stabilt stativ ska man ju ändå inte ha den uppe. Det är stabilt och särskilt om man är ute efter låg vinkel och vinklar benen lite mer så är stabiliteten inget problem. Nu finns inte detta mer, men det kanske finns liknade och jag har inte saknat någon ledad mittstång på detta som jag använder till makro och naturvyer. Det är lätt och ihopfällt är det ung 3dm.

Har också ett Manfrotto 190, den har ledad mittstång som jag någon gång använde inne för reprofoto. Huvudet modifierade jag till Arca fäste. Det är ju mer i standardhöjd, men beroende på vad det är för makro så har jag ännu inte släpat runt med detta för makro, jag tycker där att de låga stativen är smidigare att hantera. Men det beror ju såklart om objektet är på marken eller några dm upp eller om det är på en meter höjd
 
ANNONS