Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panoramabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe 1

Aktiv medlem
Har sett en del panoramabilder som till synes är väldigt "breda" i sitt utseende. (syftar då inte på bilder tagna med endast vidvinkel) Hur gör man, i exempelvis Photoshop, för att sammanfoga flera bilder till en stor med ett snyggt resultat. Någon som vet?
 

mannbro

Aktiv medlem
Det finns flera program som kan göra panoramabilder mer eller mindre automatiskt. Jag kan rekommendera ett som heter Autostitch. Mycket lättanvänt (gör panoramabilder helt automatiskt) och ger hyffsat resultat. Dessutom gratis.

Kommer inte ihåg vart man laddar ner det, men Google brukar minnas det jag inte minns, så testa att söka där.
 

peterA

Aktiv medlem
Sök på forum efter panorama och stitch så får du säkert träffar Jag har kört med autostitch och gillar dess automatik.
peterA
 

peter1969

Aktiv medlem
Jag håller med.
Autostitch är bra, enkelt och roligt.
Skitkul, faktiskt!
Precis det program jag längtat efter och äntligen hittat, tack ska ni ha för tipset.

Nu ska här göras panoramabilder!
 

dion

Ny medlem
Vad ska man tänka på när man tar bilder som ska användas i autostitch? Om kameran står på ett stativ, hur många grader ungefär rekomenderas att flyttas innan nästa bild tas?
 

erro.se

Aktiv medlem
Det bästa är ju förstås om mananvänder stativ, helst då med ett riktigt panoramahuvud.

Allmänt brukar man väl rekommendera att ha 1/3 bilds överlappning.

Men, och det är lite av finessen med Autostitch, det går i princip lika bra handhållet och med bilder i lite olika vinklar och roteringar. Programmet fixar det där iallafall.
 

peter1969

Aktiv medlem
En annan sak som man bör tänka på vid panoramabilder (generellt) är att ha samma inställningar på kameran på alla bilder. Annars kan ljuset bli väldigt olika på bilderna och då blir det en konstig panoramabild. Lycka till med experimenterandet.
 
ANNONS