Annons

Fjärilsidentifiering

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Kumlin

Aktiv medlem
Jag har problem med blåvingarna! Jag får ingen bukt på dom. Det känns som dom kan se ut lite hur som helst. Får inga klara besked av Nationalnyckeln heller. Skulle bli jätteglad om någon kan med klara besked säga vad detta är för några arter (det kan vara flera som är samma) och samtidigt säga vad som säger att det är just en sån och inte en annan. Biotopen är ingen särskild utan vid en vägkant i en skog. Om ni visar framfötterna angående detta problem så lovar jag att återkomma med fler arter :)

1.
 

Bilagor

solvargen

Aktiv medlem
1. Hedblåvinge
2. Ljungblåvinge
3. Hedblåvinge
4. Hed eller ljungblåvinge
5. Vågar inte svara
Är ingen expert. De sista fjärilarna kan vara någon av de de förstnämnda. Har tyvärr bara en bok som referens.
Mvh Thomas
 

Magnus Kumlin

Aktiv medlem
solvargen skrev:
1. Hedblåvinge
2. Ljungblåvinge
3. Hedblåvinge
4. Hed eller ljungblåvinge
5. Vågar inte svara
Är ingen expert. De sista fjärilarna kan vara någon av de de förstnämnda. Har tyvärr bara en bok som referens.
Mvh Thomas
Tack för det snabba svaret Thomas!
Men känns inte 1 och 3 olika då den första är mycket mindre blå en bit ut från "kroppen"?
 

salt

Aktiv medlem
Att skilja på ljung- och hedblåvinge är nog det svåraste som finns när det gäller Svenska dagfjärilar. Jag tycker inte att det går att säga vilken art det är på respektive bild. Det enda sättet är att fånga in dom och titta efter taggen på benet. Hade jag tvingats gissa hade jag sagt ljungblåvinge på de flesta men det är inget som jag skulle ta gift på;)
 

Magnus Kumlin

Aktiv medlem
Hahaha ja då skiter jag i det helt och hållet. Får la lägga filerna i blåvingemappen och skippa artbestämningen vilket är helt emot mina principer i vanliga fall :D

Tack iaf!
 

solvargen

Aktiv medlem
Kanske blir blåvingen blåare intill kroppen ju äldre den blir...vet ej men hur som helst...många har rekommenderat mig att köpa Bo Söderberg/(gren) fjärilsbok som skall vara mycket bra.....kanske något för dig ochså??
Mvh Thomas
 

Magnus Kumlin

Aktiv medlem
solvargen skrev:
Kanske blir blåvingen blåare intill kroppen ju äldre den blir...vet ej men hur som helst...många har rekommenderat mig att köpa Bo Söderberg/(gren) fjärilsbok som skall vara mycket bra.....kanske något för dig ochså??
Mvh Thomas
Ja det kanske det är. Ska kolla upp saken. Tack för tipset!

Edit: Kollade lite tror han heter Bo Söderström ;)
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag har Bo Söderströms Fjärilar, En fälthandbok.

Är trots det inte speciellt enkelt.


4. Vad jag kan förstå är det en ljungblåvinge, hane.

Den svarta ytterkanten är bred och har en diffus avgränsninng mot vingen.

(på hedblåvingen är kanten smal och skarpt avgränsad mot vingen)
 

solvargen

Aktiv medlem
Stefan.
Håller med att den inte var lätt att identifiera.
Tur man garderade sig!!!
5:an..vågar jag inte ens gissa på.Har du koll??
Mvh Thomas
 
ANNONS