Annons
Gammal 2019-10-08, 11:00
Erik Schalin

Goooran skrev: Så "köparen" betalar in pengar som jag därmed kan se i kontoutdraget. Därefter ångras köpet, men det finns fortfarande registrerat i banken en tid?
typ
Hur det fungerar exakt vet jag inte. Men det bygger på att banksystemen har bestämda tidssynkningar.
Gammal 2019-10-08, 11:15
Goooran

Erik Schalin skrev: typ
Hur det fungerar exakt vet jag inte. Men det bygger på att banksystemen har bestämda tidssynkningar.
Ok, betyder att man bör vänta några dagar med att skicka utrustningen om man känner sig orolig.
Detta kan naturligtvis inte inträffa vid vanlig banköverföring. Då kan aldrig pengar tas tillbaka utan kontoägarens tillstånd.
Gammal 2019-10-08, 12:05
Erik Schalin

Goooran skrev: Ok, betyder att man bör vänta några dagar med att skicka utrustningen om man känner sig orolig.
Detta kan naturligtvis inte inträffa vid vanlig banköverföring. Då kan aldrig pengar tas tillbaka utan kontoägarens tillstånd.
Jag hade kollat med banken först.
Gammal 2019-10-08, 12:13
Astroscapist

Man ser ju om man har tillgång till pengarna eller inte. Har man tillgång till pengarna så kan de inte ta bort den heller. Men man själv kan flytta omkring pengarna.

/stefan
Gammal 2019-10-08, 16:47
Gunnar D

Goooran skrev: Ok, betyder att man bör vänta några dagar med att skicka utrustningen om man känner sig orolig.
Jag hade en lång debatt med min bank för något år sedan om hur vida det är möjligt att backa en banköverföring.
Då var förutsättningen att jag sålde en pryl och då loggar köparen in på sin bank i min närvaro och genomför en banköverföring.
Sedan åker köparen iväg, stannar runt hörnet och backar sin överföring.
Först ville inte bankmänniskan kännas vid att man kan göra så men efter lite snack fram och tillbaka så kröp det fram att det går utmärkt så länge man hinner göra det innan nästa kontojustering görs mellan bankerna och det sker normalt en gång per bankdag, d v s inte alls fredag kväll till måndag middag ungefär.
Swisch däremot flyttar pengar omedelbart och kan aldrig backas.
Överföringar från utlandet kan synas som tillgodo på kontot men dras tillbaka av banken om täckning saknats eller överföringen backas av insättaren.
Då krävs du på pengarna även om du hunnit flyta dem, och du får ta striden till rätten.
Gammal 2019-10-08, 16:53
Goooran

Gunnar D skrev: Jag hade en lång debatt med min bank för något år sedan om hur vida det är möjligt att backa en banköverföring.
Då var förutsättningen att jag sålde en pryl och då loggar köparen in på sin bank i min närvaro och genomför en banköverföring.
Sedan åker köparen iväg, stannar runt hörnet och backar sin överföring.
Först ville inte bankmänniskan kännas vid att man kan göra så men efter lite snack fram och tillbaka så kröp det fram att det går utmärkt så länge man hinner göra det innan nästa kontojustering görs mellan bankerna och det sker normalt en gång per bankdag, d v s inte alls fredag kväll till måndag middag ungefär.
Swisch däremot flyttar pengar omedelbart och kan aldrig backas.
Överföringar från utlandet kan synas som tillgodo på kontot men dras tillbaka av banken om täckning saknats eller överföringen backas av insättaren.
Då krävs du på pengarna även om du hunnit flyta dem, och du får ta striden till rätten.
Jo, det kan jag mycket väl förstå, då har ju aldrig pengarna varit i mottagarens bank. Men hade du sett pengarna i din internetbank, då är det nog lugnt.
Gammal 2019-10-08, 17:18
Dan J.

Gunnar D skrev: Sedan åker köparen iväg, stannar runt hörnet och backar sin överföring.
I vilken banks mobil-/internetbank kan man göra så?
Gammal 2019-10-08, 17:39
erdeljan

Det räcker nog att man ringer banken...
Gammal 2019-10-08, 17:50
fotobollfoto

Goooran skrev: Jo, det kan jag mycket väl förstå, då har ju aldrig pengarna varit i mottagarens bank. Men hade du sett pengarna i din internetbank, då är det nog lugnt.
Fast vad Gunnar D skrev var att:
kan synas som tillgodo på kontot men dras tillbaka av banken om täckning saknats eller överföringen backas av insättaren.
Då krävs du på pengarna även om du hunnit flyta dem, och du får ta striden till rätten
.

Och Gunnar har pratat med banken om frågan.

Så det är nog inte lugnt.
Gammal 2019-10-08, 17:54
Goooran

fotobollfoto skrev: Fast vad Gunnar D skrev var att:
kan synas som tillgodo på kontot men dras tillbaka av banken om täckning saknats eller överföringen backas av insättaren.
Då krävs du på pengarna även om du hunnit flyta dem, och du får ta striden till rätten
.

Och Gunnar har pratat med banken om frågan.

Så det är nog inte lugnt.
I min bank finns det 2 olika sätt att visa belopp, bokförda och reserverade.
Gammal 2019-10-08, 18:48
Gunnar D

Dan J. skrev: I vilken banks mobil-/internetbank kan man göra så?
Eftersom jag ville vara säker så gjorde jag två saker, först så testade jag själv, med hjälp av en närståendes konto i en annan bank.
Sedan ringde jag ett par banker till och möttes av samma ovilja att tala om säkerhetsbristen i att bara bevittna att ena banken har OK,at en överföring så höll de med om bristen.
Kollade med Danske Bank, Swedbank och Handelsbanken.
Nu är det nästan ett år sedan, så något kan ju ha blivit bättre, men jag tvivlar.
Jag hjälpte nämligen rätt nyligen en tysk vän att köpa bil i Sverige med överföring från tysk bank och det gick endast genom att bankerna talade med varandra i telefon och garanterade pengarna.
Gammal 2019-10-09, 07:35
Gunnar D

Kunde inte redigera.
Fick inte med viktig info.
I fallet med överföringen från Tyskland så hade alternativet varit att det skulle tagit 3 - 5 dagar innan säljaren kunde få sina pengar.
Nu fick han dem direkt.
Gammal 2019-10-09, 12:45
PMD

Sålunda:
  • Som säljare ska man alltid ta betalt i förskott.
  • Använd ett särskilt konto för att ta emot pengarna. Ett konto som inte används till annat.
  • När man ser att pengarna har kommit in på kontot flyttar man dem direkt till ett annat konto, helst i en annan bank, med Swisch.

Det borde åtminstone försvåra för en bedragare.

Annars kan man ju lita på känslan av obehag när man råkar ut för någon som inte verkar OK, och helt enkelt låta bli att göra affär. :-)

Senast redigerad av PMD den 2019-10-09 klockan 13:02. Anledning: stafvel
Gammal 2019-10-09, 12:56
Goooran

PMD skrev: Sålunda:
  • Använd ett särskilt konto för att ta emot pengarna. Ett konto som inte används till annat.
  • När man ser att pengarna har kommit in på kontot flyttar man dem direkt till ett annat konto, helst i en annan bank, med Swisch.

Annars kan man ju lite på känslan av obehag när man råkar ut för någon som inte verkar OK, och helt enkelt låta bli att göra affär. :-)
Det låter som en mycket bra lösning.
Gammal 2019-10-09, 16:24
fotobollfoto

PMD skrev: Sålunda:

[...]

Hur borde en köpare agera?

Vänta på leverans och godkänna kvaliteten innan pengar överförs?
Man vill ju inte bli lurad!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:12.

Elinchrom ELB 500 TTL