Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ir film???

Produkter
(logga in för att koppla)

Petter Å

Aktiv medlem
Är det någon speciel teknik när man framkallar och gör kopior med svart/vit IR-film? Kan man framkalla filmen på vanliga framkallnings ställen som tar vanlig s/v film? Kan man göra kopior med vanlig s/v förstoringsutr.??? Bör man tänka på något specielt när man plåtar med IR-film?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har ingen personlig erfarenhet av IR-film, men filmerna kan framkallas med de vanliga framkallarna för svartvit film.

För IR-fotografering använder man antingen mycket mörkt rödfilter eller ett nästan svart filter för IR, för att sålla bort visst ljus.

Infrarött ljus fokusseras på ett annat plan än vanligt dagsljus, så man måste kompensera för detta när man ställer in skärpan.
 

pola

Aktiv medlem
Man kan inte foto irfilm med alla kameror, på min Eos 30 går det inte...
läs i manuallen till kameran.
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Orsaken till att vissa kameror är mindre lämpliga för IR-film, är att filmframmatningen i dessa sker med hjälp av IR ljus. Det som händer, är att filmen blir lite ljusskadad - men har du tur är det bara yttersta kanten av filmen.

Annat att tänka på:

1. De känsligaste filmerna måste laddas i och tas ur kameran i totalt mörker! (Maco IR och Kodak HIE High Speed IR)

2. använd rödfilter - filmen är nämligen också känslig för vanligt vitt ljus, och utan rödfilter får du inte mycket till IR-effekt. Om inte kameran mäter TTL (genom objektivet) så måste du kompensera för filtret.

3. ISO/ASA ställer du in själv... Maco på 100, Kodak HIE på allt mellan 400 och 1200...

4. Skärpan! IR ljus bryts annorlunda än vitt, och fokus hamnar på fel ställe. Ju mörkare filter du använder, desto mer noga är det med fokus. Vissa objektiv har en markering som du använder för att korrigera fokus för IR, efter att du ställt in skärpan för vitt ljus. Använder du vidvinkel och liten bländaröppning har du så stort skärpedjup. så då behöver du inte bry dej om att korrigera...

5. IR-effekten blir starkast om du har solen i ryggen. Klorofyllet gröna växter reflekterar infrarött ljus. Det är INTE värmestrålning, utan just infrarött ljus som filmen är känslig för.

6. Maco har en blå hinna som ska sköljas bort före framkallning.

7. Framkalla i outspädd D-76 i 14 minuter... Jag brukar göra likadant med både Maco och HIE (oavsett ISO), med gott resultat. Fixera som vanligt.
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Du undrade ju också om framkallningsställen tar IR-film... det bästa är att göra det själv.

Risken är att det blir ljusskador på filmen om de inte vet vad de gör. Någon här kanske känner till vilka labb som tar emot infraröd film?


Se f.ö. till att filmen alltid ligger i den svarta plastburk den kom i när den inte är i kameran! Filmen får aldrig vara framme i ljuset, inte heller när den är exponerad.
 
Senast ändrad:

RobGum

Aktiv medlem
Dom flesta labben framkallar inte IR-film. Jag har framkallat min IR-film på Crimson alla gånger. Har alltid varit nöjd med resultaten därifrån...
 

littos

Aktiv medlem
Annars gör du det lätt själv för en billig penning.

Jag antar att det är Kodak High Speed Infrared du har. Köp en framkallningsdosa (ja plastdosor har dugt för mig) och en påse Kodak D76, och lite fix och eventuellt stoppbad, fast det är inte helt nödvändigt fast det sparar fixet...

Har du bara ett totalmörkt rum, villket du ju bör ha för att ladda/ta ur filmen ur kameran också kan du ladda framkallningdosan där och sedan stå i t.ex. köket och blaska med vätskor. Det behöver ju inte vara mörkt då, för framkallningsdosan har en inbyggd "ljussluss" där vätskorna hälls i och ur.

Framkalla enligt instruktioner i HIE-paketet (filmpaketet asså). Varning dock för att filmen är lite sladdrig pga att den är så tunn i plastbasen.

För att få "riktiga :)" kopior krävs dock ett mörkrum... Jag skall dit i morgon och blaska kopior från senaste HIE-rullen...

Vanlig sv-v utrustning är vad jag använder för kopiorna, fast jag tenderar att använda rätt hårda papper.


Lycka till!

/Anders
 

david_eng

Aktiv medlem
vad som kan vara värt att tänka på är vad som strålar ut mycket ir strålning.. himlen blir svart, klorofyllet i växter gör att gröna löv osv blir nästan vita.

Titta runt omkring dig, vad gör sig på ir?
har några ir bilder om du är intresserad..
 

Montenegro

Aktiv medlem
Jag har tagit flera rullar IR med min Eos 30, och det fungerar alldeles utmärkt, det är bara övesta negativstripen där filmrute nummret står som blir foggat.

Om du vill göra det lite lättare för dig så finns det en film som heter Ilford SFX, och den fungerar som en helt vanlig svartvit film, ända tills du sätter på ett tjockt rött filter - då blir det lika genuint infrarött som med Kodak HIE, fast Ilforden kan man ladda i dagsljus och är då lättare att lämna in till minilabb.
 

pola

Aktiv medlem
Jaså du klang.
bra att det inte blev värre, kanske ska prova någon gång.

Ilford SFX, är det en dyrfilm?

det kanske inte spelar så stor roll, man ska väl inte fota ir hela tiden...:)
 

littos

Aktiv medlem
Jag gissar att (Kodak) HIE och (Ilford) SFX ligger jämförbart i pris, fast här får gärna någon som är säker rätta mig...

Vad jag däremot vet är att resultaten av att använda filmerna skiljer sig åt en hel del. HIE är känslig för IR-strålning mycket längre in i IR-spektrat (900 nm) än SFX. Dessutom saknar HIE det så kallade antihalationslagret, vilket gör att högdagrarna ofta omges av "ett vitt skimmer" på den färdiga bilden. Detta är ofta det som folk tycker är typiskt för en IR-film. SFX har liksom de flesta (alla?) andra sv-v filmer detta skikt och ger därför inte lika "utstuderade" resultat som HIE. Det är förresten bland annat avsaknaden av antihalationslagret som gör att HIE måste laddas i och tas ut ur kameran i totalt mörker, ljuset leds in i filmrullen utan att släckas ut, ungefär som en fiberoptisk kabel.

Ilford SFX fungerar dock som en skön porträttfilm. Jag fotograferade min gravida sambos mage en hel del och använde bland annat SFX och vanliga glödlampor som ljuskälla utan rödfilter på kameran. Det blev helt OK, fast jag får tyvärr inte visa resultatet för sambon. Dessutom finns den i 120 format, något som HIE inte gör.

Det finns ett par andra IR känsliga sv-v filmer:

Konica någonting, har jag aldrig använt men den skall ligga undefär mitt emellan HIE och SFX vad gäller IR känslighet och vara ganska långsam.

MACO har två olika IR-filmer MACO 820, som jag har i kameran just nu för att testa lite tider. Den verkar inte ge lika läckra resultat som HIE, men den finns i 120-format så... Desutom finns en MACO 780, tror jag, men den är nog mer som SFX i IR-känslighet. MACO filmerna har varit ganska luriga att få tag på, men jag tror det finns något tips har på fotosidan, så det är bara att söka i forumen.

Det kan alltså vara en god idé att testa flera IR-filmer innan man avgör om man gillar det eller inte!

Ha det!

/Anders
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Maco finns hos Kameradoktorn i Stockholm (de har också en webbutik http://www.kameradoktorn.se om jag inte missminner mej).

Vill bara varna för detta med att ta fram Macofilmen i dagsljus! Visst, den har ett antihalationslager som hindrar ljuset från att spridas ut åt sidorna, men den höga IR-känsligheten på 820nm gör att det blir ljusskador också på den om man hanterar den som en vanlig film. Det är springan där filmen kommer ut som inte är helt tät för infrarött ljus.

Jag har provat med att ladda Maco i kameran i dagsljus, men i skuggan, och under en mörk jacka, och fick ljusskador - en rejält bred svart rand - på ungefär varannan ruta fram till ruta 11-12. Det lyste alltså rakt in genom flera varv på filmen.

Antihalationslagret gör Maco lite stadigare än Kodak HIE. Maco är lättare att ladda i spiralen - HIE känns sladdrig, och kan vara lite krånglig.

Det blågröna antihalationslagret på Maco måste förresten sköljas bort innan man häller på framkallare. Det ger sköljvattnet en skarpt blågrön färg. Skölj i någon minut, tills sköljvattnet är klart, och framkalla den sen som vanligt.
 

frsk

Aktiv medlem
Anneli [eller någon annan]!

Jag har testat några Maco-rullar i 120-format men inte direkt gillat resultatet, vilket nog beror på antihalationslagret. Men jag har funderat på hur resultatet skulle bli om man först sköljde bort lagret, lät filmen torka, rullade in den i pappret igen och sedan använde den som vanligt? Det skulle visserligen bli ganska krånglig men resultatet borde väl bli en finkornigare film än HIE men i övrigt relativt likartad. Har du testat detta?

Jag funderar även på att beställa Maco IR som bladfilm för att experimentera med sköljning och dylikt. Problemet är dock att jag bara har en allt annat än modern bälgkamera gjord för 12 cm hög rullfilm. Men kanske kan man tejpa fast filmen på bakstycket eller så...

Hälsningar
Fredrik
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Nej, jag har inte testat att skölja Maco-filmen...
har funderat på det, men det föll på att jag inte kan vara säker på att jag inte har möjlighet att torka filmen på nåt helt ljustätt ställe. Och då är det ju speciellt IR-ljus som är problemet.

De tior per film man ev. tjänar på detta förfarande är knappast värt jobbet.


Fredrik - du vill ha mindre korn. Har du prövat HIE med någon finkornsframkallare? Själv gillar jag kornet, så jag har inte testat... men til porträtt skulle finare korn passa förstås.

Annars får man relativt fint korn om man agiterar mycket försiktigt med D-76, i stället för våldsam agitering som många använder för att få extra mycket korn. Tre-fyra långsamma vändningar med dosan var 30:sek räcker. Se bara till att du har kemi så det täcker all film när dosan står upp.

Se förresten nedanstående länk för jämförelse av olika IR-filmer. Lägg märke till att filtret man använder har mycket stor betydelse för resultatet!
http://www.pauck.de/marco/photo/infrared/comparison_of_films/comparison_of_films.html
 

frsk

Aktiv medlem
Jo, jag brukar tokskaka och överframkalla i D-76 med nästintill kolsvarta negativ och enorma korn som följd. Alltså vill jag i de allra flesta fallen ha korn, se http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=101902

Jag har också använt FX-39 i kombination med HIE (och wratten 25, 87 och 87C) med relativt små korn som följd. Men det vore roligt att få än mindre korn och dessutom kvadratiska negativ. Dessutom vore experimentet i sig intressant!

Bästa hälsningar
Fredrik
 

littos

Aktiv medlem
Öh, det jag tror Fredrik vill säga är att han vill ha IR film i 120-format och då blir ju HIE inget alternativ längre...

/Anders, som är tankeläsare, kanske.


Anneli:

Vad blir skillnaden om man inte försköljer MACO 820 innan framkallningen? Jag har en rulle i kameran nu som snart är mogen för att blaskas snart (typ i morgon eller så), så jag är tacksam om du kan ge ett snabbt svar...

/Anders
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Ah, ja just det ja - är det 120film som gäller så blir det Maco förstås. Ett diffusionsfilter på kameran borde ju ge både skärpa och diffuserat ljus, så det påminner lite om HIE effekten... kanske.


Anders - om du inte försköljer för att få bort det blå skiktet så kommer det att vara med i framkallningen. Det är ett ganska tjockt lager. För det första riskerar du att få flammiga negativ om skiktet löser sej olika snabbt över filmen, för det andra blir det svårt att beräkna framkallningstiden överhuvudtaget - man skulle väl få lägga på en del. Sen vet jag inte om det blåa påverkar framkallaren på nåt sätt. Jag rekommenderar absolut att du sköljer!


Om du framkallar själv är det inget problem att skölja bort det blåa skiktet innan framkallning. Du gör det givetvis när filmen sitter på spiralen i dosan! Det är inte alls komplicerat. Jag brukar alltid förväta all s/v film för att få bort ev. luftbubblor och så, och då är ju sköljning samma sak men under lite längre tid. Det kan ta ett par minuter eller ca 5 gångers fyllning och tömning av dosan.
 

littos

Aktiv medlem
Kanontack!

Förra gången jag testade en MACO820 försköljde jag inte. Det kan ju förklara varför neggen blev så tunna och trista trots ett intensivt alternativexponerande. Nya tag på denna rulle!

Har du någon åsikt om hur MACO820 bör exponeras genom ett wratten 87 eller 87b -filter? Det är det jag försöket testa nu, nämligen. Fullt soljus mitt på dan (förra helgen) och exponering från 5-6 steg över det uppmätta värdet till 1 steg "kortare" tid. Vad tror du? Tanken är att få bättre IR-effekt än förra gången, då jag körde med ett vanligt 25 rödfilter.

/Anders, som nu skall soppa ett par TRI-X...
 
ANNONS