Annons

utsikter i GBG?

Produkter
(logga in för att koppla)

nelirotger

Aktiv medlem
hej!
i december så skall jag och mamma ta tåget ner till göteborg, vi skall på liseberg bla. och jag skall ha med kameran för jag vill ta lite nattilder med alla jullampor som lyser. men jag vill även ta någon bild över göteborg, eftersom jag har ingen sån möjlighet här hemma, åmål är ju en liten stad. nån som kan tipsa? det behöver ju såklart inte var aså att man ser HELA görteborg. och bra skulle det också vara om det låg i närheten av/mellan tågstationen och liseberg.
har ni kanske andra tips på vackra ställen att ta fina nattbilder på också?
/elin
 

emji

Aktiv medlem
Hejsan Elin!
När du varit på Liseberg så går du tvärs över gatan till Hotel Gothia Towers.
Ta hissen upp till 23: e våning, käka en räkmacka och plåta utsikten http://www.heaven23.se över staden.

//Michael Jönsson
 

millimeter

Aktiv medlem
Jag vet inte om den är öppen kring jul, men synålen på Liseberg (det högsta spetsiga tornet) ger rätt bra sikt också.

Kabinen går upp och ner även på vintern, tror jag, men de kanske inte kör den med folk i.
 

Nikonetha

Aktiv medlem
nelirotger skrev:
hej!
i december så skall jag och mamma ta tåget ner till göteborg, vi skall på liseberg bla. och jag skall ha med kameran för jag vill ta lite nattilder med alla jullampor som lyser. men jag vill även ta någon bild över göteborg, eftersom jag har ingen sån möjlighet här hemma, åmål är ju en liten stad. nån som kan tipsa? det behöver ju såklart inte var aså att man ser HELA görteborg. och bra skulle det också vara om det låg i närheten av/mellan tågstationen och liseberg.
har ni kanske andra tips på vackra ställen att ta fina nattbilder på också?
/elin
ett litet tips bara, om du tänker fotografera inne på Liseberg.. vakterna kan ibland bara lite kinkiga om du har systemkamera, tele, och stativ.. så kontakta Liseberg innan, förklara att du bara är hobbyfotograf, så ordnar dom säkert fototillstånd och sen kan du i lugn o ro promenera runt därinne
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Utomhustips:

-Ramberget, Hissingen. Utsikt över hela Göteborg mot syd. Pilar som visar vilka byggnader man tittar på. Bilväg avstängd vintertid men vet inte datum då de stänger. Inte så långt att gå om vägen är stängd.

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=sv&geocode=&time=&date=&ttype=&q=panoramavägen+göteborg&sll=37.0625,-95.677068&sspn=39.644047,71.015625&ie=UTF8&ll=57.714785,11.934156&spn=0.026178,0.069351&z=14&iwloc=addr&om=1

-Lunden, bostadsområde på höjden bakom Nya Ullevi. Utsikt över hela Göteborg mot väst. Går buss och spårvagn dit, promenad de sista kvarteren fram till muren och utsikten.15 minuters promenad från tågstationen.

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=sv&geocode=&time=&date=&ttype=&q=jenny+lindsgatan+göteborg&sll=57.711484,12.0034&sspn=0.003272,0.008669&ie=UTF8&z=16&iwloc=addr&om=1
 

Kijana

Aktiv medlem
carl_fredriksson skrev:
Utomhustips:

-Lunden, bostadsområde på höjden bakom Nya Ullevi. Utsikt över hela Göteborg mot väst. Går buss och spårvagn dit, promenad de sista kvarteren fram till muren och utsikten.15 minuters promenad från tågstationen.

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=sv&geocode=&time=&date=&ttype=&q=jenny+lindsgatan+göteborg&sll=57.711484,12.0034&sspn=0.003272,0.008669&ie=UTF8&z=16&iwloc=addr&om=1
Får tacka för tipset, var där i dag. Kan tillägga att buss 60 från Centralen/Drottningtorget med riktning Redbergsplatsen funkar utmärkt att ta sig dit med. Kliv av på S:t Pauli-gatan.
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem

100mbit

Avslutat medlemskap
vill bara slå ett slag för hamnen, röda sten och om du vill ha utsikt så finns alltid älvsborgsbron.

//Gabriel
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Får tacka för tipset, var där i dag. Kan tillägga att buss 60 från Centralen/Drottningtorget med riktning Redbergsplatsen funkar utmärkt att ta sig dit med. Kliv av på S:t Pauli-gatan.
Hehe tjena Kenneth! Du har redan åkt med mig ;) Men linje 60 är en av dom vanligaste turer jag kör... magnifik utsikt stundtals på den linjen. Linje 60 går från Redbergsplatsen till Masthugget via centralen och Järntorget. Vid stigningen mot Masthugget är det riktigt fint.

Det har redan nämnts andra platser som Ramberget som troligtvis är den bästa platsen med panorama vy över hela Göteborg från Hisingssidan. Dock är det en massa trän ibland som kan skymma, men letar man upp en liten parkering på absoluta toppen (kan vara lite "ologiskt" att hitta) så kan man komma ovanför träden. Annars tar man den lägre nivån där bilarna kör i en ringled runt berget. Man kan se från Vinga till Hammarkullen och har man lite tur så ligger Stena Line båtarna på rad i hamnen.

Guldhedens vattentorn är bra. Hela guldheden med Raketgatan kan vara värt ett besök. Men en riktig pärla är att gå till Göta lejon (?) en fästning som ligger ganska centralt. Därifrån får man utsikt från fastlandssidan mot hisingen och man kan plåta med ungefär samma vy som från ramberget. Nya Ullevi kan man få en bra bild på med ena läktarsidan som fläker upp sig som en gapande mun.

Ett bra tips är faktiskt att köpa ett 24h kort på tidpunkten och åk kors och tvärs med spårvagnarna eller bussen. Hoppa av när ni ser något bra, åk vidare sedan när ni tröttnat. Ett tips jag själv inte provat är att plåta från Göta älvbron. Lite skakigt när vi åker förbi med buss eller spårvagn så stativ är inte att rekomendera, men man kan få fina bilder från bron sägs det.
 

Kijana

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Men en riktig pärla är att gå till Göta lejon (?) en fästning som ligger ganska centralt.
Tror du tänker på Skansen Lejonet, fästningen som ligger insnärjd bland alla järnvägsspår numera, ett stycke norr om Centralen. Ja, det har hänt en del i området sen Erik Dahlberg ritade fästningen på 1600-talet.
 

henq

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Tror du tänker på Skansen Lejonet, fästningen som ligger insnärjd bland alla järnvägsspår numera, ett stycke norr om Centralen.
...eller Skansen Kronan vid Linnégatan? Fin utsikt över stan får man därifrån, läge för ett panorama.
 

henrikgbg

Aktiv medlem
besvarar mer det här inlägget ifall någon läser det framöver!

Ska du till Göteborg så kika in på www.goff.se (göteborgs öppna fotoförening) för info, tips och forum för just göteborg som fotostad!

föreningen annordnar även fototräffar och är du sugen på att få någon fotointresserad person som hänger med o visar dig stan så skicka ett inlägg! många medlemmar är väldigt sociala och gillar att träffa andra fotografer!
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
henrikgbg skrev:
besvarar mer det här inlägget ifall någon läser det framöver!

Ska du till Göteborg så kika in på www.goff.se (göteborgs öppna fotoförening) för info, tips och forum för just göteborg som fotostad!

föreningen annordnar även fototräffar och är du sugen på att få någon fotointresserad person som hänger med o visar dig stan så skicka ett inlägg! många medlemmar är väldigt sociala och gillar att träffa andra fotografer!
Men komm ihåg att "goff" inte kommer till avtalat tid, när det regnar.......
 
ANNONS