Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjäna pengar på sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

103171

Avslutat medlemskap
javisst, och som sagt så säljer jag mina bilder och tjänar pengar, fast på ställen som tar seriöst betalt ..
 

103171

Avslutat medlemskap
Trådskaparen frågade ju ändå och jag hoppas väl att han ska inse att man kan sälja bilderna för vad dem är värda också.
 

103171

Avslutat medlemskap
jag är inte upplagd på sheep än, nej det stämmer. det stämmer också att jag en gång skickade in en gratis bild för att jag inte förstod det där med läsarbilder och webbtidningen är nystartad, ja. mina bilder kan du om du vill hitta på pppontus.bilddagboken.se .. jag är ändå övertygad om att jag har tjänat mycket mer än vad jag hade gjort på istockphoto OCH jag slipper ha bilderna spridda överallt.
 

The Tor

Aktiv medlem
Ttpp skrev:
jag är ändå övertygad om att jag har tjänat mycket mer än vad jag hade gjort på istockphoto
Det är omöjligt att veta hur mycket pengar du skulle tjäna på iStock. Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro. Det känns inte som att du håller dig till sanningen i alla fall. Med tanke på att du inte verkar tjäna någonting på dina bilder i dagsläget så verkar det dock mindre troligt. Sedan förstår jag inte alls din rädsla över att bilderna exponeras.

Det hade varit spännande att höra om det finns någon som är registrerad på Sheep och som tjänar några pengar där? Dom tar ju bra betalt men det spelar ju inte så stor roll ifall man inte säljer några bilder.
 

103171

Avslutat medlemskap
Maila och fråga info@sheep.se då? Kan ju inte vara så himla svårt. Faktum är fortfarande att man måste sälja ÅTMINSTONE ett tjugo-trettiotals bilder på istock för EN bild (i minsta storlek) på sheep, och det tror jag inte skulle hända mig iallafall. Och jag ser hellre att någon kan använda en av mina bilder, än att tjugo-trettio kan det. Men nu lämnar jag diskussionen så får trådskaparen själv bestämma hur han vill göra.
 

gsol

Avslutat medlemskap
Ttpp skrev:
Maila och fråga info@sheep.se då? Kan ju inte vara så himla svårt. Faktum är fortfarande att man måste sälja ÅTMINSTONE ett tjugo-trettiotals bilder på istock för EN bild (i minsta storlek) på sheep, och det tror jag inte skulle hända mig iallafall. Och jag ser hellre att någon kan använda en av mina bilder, än att tjugo-trettio kan det. Men nu lämnar jag diskussionen så får trådskaparen själv bestämma hur han vill göra.
Lite nyfiken bara; hur många bilder har du sålt genom Sheep bildbyrå?
 

Jonas_L

Aktiv medlem
Ttpp skrev:
säljer via www.sheep.se, till lokala tidningar, gör uppdrag och har även ett eget projekt med en egen webbtidning på gång
Efter att med stor behållning sträckläst denna lätt surrealistiska tråd så måste jag utnämna Tors metod till vinnare! Att på ett enkelt sätt kunna tjäna pengar på sina (hobby-)bilder verkar bra tycker jag. Pontus andra tips kan dock säkert vara nyttiga om man orkar lägga tid på att sälja aktivt.

Men, jag undrar lite vilken tes Pontus egentligen driver? Först påstår han att han säljer via sheep och sedan visar det sig att han inte ens har konto där...

Nä, nu måste jag ringa en av mina bästa kompisar och berätta att han är lurad. Så glad som han var första gången han sålde en bild på iStock så måste det vara något skumt :)

/ Jonas
 

IgoHugo

Aktiv medlem
LOL! säger jag bara, Pontus 16 år och frilansfotograf, varför ska vi inte lyssna på honom?

Roligt när han försöker klanka ner på sättet att sälja bilder, sen hänvisa till en sida där han inte ens har ett konto. När det uppdagas så påstår han att han trots det "förmodligen" tjänat mer på pengar på sina bilder än om han haft de på Istock.

Microstock som företeelse är här för att stanna, bara att anpassa er. Och ett perfekt sätt för avancerade amatörer att finansiera sin hobby. Jag går inte omkring med ett dåligt samvete för att jag skulle konkurrera ut "riktiga" fotografer, för det kan jag inte. Bra bilder kommer alltid sälja.
 

jorgene

Aktiv medlem
markus-borbely skrev:
@Pontus
Jag tycker att du ska fråga Ingvar Kamprad om man kan tjäna pengar på att sälja något billigt.
Fråga också de horder av miljonärer som Internet och mjukvarumarknaden skapat de senste decenniet, om man kan bli stenrik genom att t.o.m. *ge* bort något gratis till att börja med.


Det finns två sätt att bli rik:
1) Sälja mycket, och billigt, till många.
----> Sälja 900 stockphoto-kopior för 5500kr totalt.

2) Sälja lite, och dyrt, till ett fåtal.
----> Sälja 11 kopior för 500kr/st.

Vilket är lättast för en hobbyfotograf?
Tja, det finns inget uppenbart svar på den frågan.
 

dJb

Aktiv medlem
Istockphoto måste ju vara ett synnerligen dåligt sätt att tjäna pengar på sina bilder om man nu beräknar att man har en del omkostnader för att ta bilderna som t ex transporter. Om man dock gillar att ta den typen av bilder så kan det väl kanske vara ett sätt att dra in nån krona emellanåt.

För min egen del är inte bildförsäljning någon stor grej även om jag säljer några bilder då och då men själv skulle jag aldrig slumpa ut bilder för de småsummor som man får hos istockphoto. Vill man verkligen tjäna nån slant på foto så skulle jag istället rekommendera att sätta ihop en bra portfolio och sen ta kontakt med olika typer av företag som t ex mäklare, bilhandlare et c som kanske är i behov av bilder. Sen finns ju enklare fotojobb som t ex mingelfoto.

Det ena utesluter dock inte det andra så om det känns bra kan man ju lägga upp bilder på istockphoto även om jag tycker det skulle kännas helt fel.
 

tiq

Aktiv medlem
Vad är det som hindrar att man lägger samma bilder på istock som på sheep, och så ser man vad som genererar mest pengar?


(kanske står i eulan att man inte får skicka till fler, men det är ju löjligt för billighetsbyråer, isåfall får man väl ta fler bilder vid samma tillfälle.)
 

markus-borbely

Aktiv medlem
Man kan ha sina bilder på andra ställen. Men väljer man att vara exclusive (bara ha sina bilder på istock) så tjänar man rätt mycket mer. Något att fundera på när man har en strid ström av downloads.

För min del orkar jag inte underhålla portfolios på många olika sajter. Det får räcka med istock. Det är en hobby ändå.
 

tilholm

Aktiv medlem
Jag lägger upp mina bilder både här och på dreamstime.com. Här får jag kommentarer och tips om hur jag kan förbättras som fotograf. På dreamstime får jag pengar istället. Där kan jag även tjäna pengar på rätt meninslösa bilder som tex en bild på ett USB-minne. En övning på att ta produktfoto för mig.

Nu har jag inte varit så aktiv där, har bara ca 40 bilder, men om man bygger upp en portfolio så kan man få en rätt bra månadslön därifrån. Foto är för mig en hobby, kan jag tjäna en extra krona på det är det bara kul. Det roliga ligger inte i att jag får någon krona per bild, utan att någon faktiskt vill använda sig av bilder jag tagit. En liten ego-booster =)

Ska prova på Sheep också, se hur det går. Ska bara kolla upp reglerna först, de var luddiga i mailet jag fick från dem...
 
ANNONS