Annons

Snabb slutartid till makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonn

Medlem
Hejsan!

Jag skulle vilja fota makro med en sådan kort slutartid som möjligt. Är det någon som har nått tipps? Jag har provar med studioblixtar och kommit ner till 250/1 sekund, men vill få det snabbare.

ja vill helst kunna foto med bl. runt 10, och en iso på 100.
Skulle det fungera med ett par 500W lampor eller måste jag upp till 1000W.

Har ni något tip???
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Macro???

Hur stort är ditt objekt?
Watt-styrkan betyder inget, om du kann belysa med en konsentrerad ljuskägla (eller 2). t.ex spotlight.
 

defiant

Aktiv medlem
Slutartiden med blixt beror mest på vad kameran kan blixtsynka med. dom flesta kamerar har blixtsynk tipå 1/200- 17250 dels sekund. för att få kortare tidar får man nog hitta en kamera som klarar detta eller att man jobbar med blixtens brinntid. studioblixtar ligger på ca 1/1000dels sekund eller snabbare, och om man då har en "lång" slutar tid och styr själva "nedtryckningen" med blixtavfyrning så kan du kmma ned i tid.
 

Jonn

Medlem
Ja antal watt spelar ju ingen roll igentligen.
Men något sätt att komma upp till tillräklig mängd lux för mina önskemål, är vad jag letar efter.

det jag kommer fota med är en Canon 20D och ett Canon EF 180/3,5L USM Macro objektiv.

Går det att få snabbare slutartid och att fortfarane synka med studioblixtarn?

Jag har även provat med studioblixtarna och lång slutartid i ett svart rum. men resutatet blev inte bra. Kanske är det blixtarna som har en förlång brintid.
 
ANNONS