Annons

gammla blixtar med synk-kabel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

CalleX

Aktiv medlem
Jag har sökt men inte hittat något om det här - finns det så rätta mig gärna!

Jag har tänkt att jag skulle ha ett par blixtar riggade på stativ och koppla dem till kameran med hjälp av en sådan här:

http://www.kaffebrus.com/slavtandare-med-stativganga-fotocell-156.html

Jag hade då tänkt att man kunde köpa gamla (billiga) blixtar eftersom man ändå inte får någon automatik med den här metoden - rätta mig om jag har fel!

Så! Måste man hålla koll på aktiveringsspänningen i blixten ändå? Gamla blixtar ska ju kunna bränna kameran om man kopplar den i sin hot-shoe. Om detta är ett problem - hur bra funkar den inbyggda slavsensorn i den adaptern jag länkade till ovan - jämfört med att använda en synk-kabel? Jag vill gärna kunna placera blixtarna lite mer fritt så det får ses som en nödlösning med slavsensorn. Förutom att det måste vara fritt blås mellan kameran och blixtens slavsensor (jag vill helst kunna slippa använda den inbyggda blixten och jag vill helst slippa köpa en IR-sändare) finns det någon egentlig fördel med att köra synkkabel jämfört med slavsensor?
 

Mattsen

Aktiv medlem
CalleX skrev:
Förutom att det måste vara fritt blås mellan kameran och blixtens slavsensor..
Tror du har allt rätt i dina funderingar. Jag använder sådana själv till olika blixtar, bl a till en gammal renoverad studioblixt som har ca 400 volt i kontakten..... Gäller bara att polvända den rätt.

Sen behöver det inte va fri sikt, även IR-ljus reflekteras.

Föredrar dock denna som ligger typ mer rätt til i pris...

Slavtändare
 

prylnissen

Aktiv medlem
Tänk på förblixten.....

Tänk på att din kamera troligen skickar ut en förblixt innan det *stora* skottet går!
Förblixten används för kamerans egen blixtljusmätning.
Det finns slavtändare som kan *hoppa över* förblixten.

/prylnissen
 

CalleX

Aktiv medlem
Låter kanon! En stor del till att jag vill ha den här lösningen är att jag vill ha det väldigt portabelt och kunna fota i naturen och då är det nog kört med reflektioner av IR tror jag...
 

CalleX

Aktiv medlem
Re: Tänk på förblixten.....

prylnissen skrev:
Tänk på att din kamera troligen skickar ut en förblixt innan det *stora* skottet går!
Förblixten används för kamerans egen blixtljusmätning.
Det finns slavtändare som kan *hoppa över* förblixten.

/prylnissen
Japp - tack för den tanken! Jag vill helst slippa användaden inbyggda blixten helt dock! Om jag kommer fram till att slavtändaren är bäst så får jag nog investera i en IR-sändare.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag använder ett par slavutlösare till vanliga (och ovanliga) blixtar. En av slavutlösarna ser ut som den du visar men har inget pc-uttag på sidan. Jag triggar med en billig IR-utlösare som ser ut som en liten extrablixt med ganska synlig rött blixtljus, som jag köpt av Kaffebrus. Det funkar bra, en av de mera ovanliga grejerna som slavutlösaren använts till är att lösa ut en gammal ringblixt med 120 V på sladden och även det funkar.

Tänk på att det räcker om en av de blixtar som du har riggade löser ut. Den tänder sedan i sin tur övriga som har slavutlösare. Jag har triggat som mest tre blixtar varav en var dold bakom en opalskiva.
En av mina bilder i ett av albumen, den med vissna tulpaner är tagen med den uppställningen. Vasen med tulpanerna står på en krökt opalplastskiva och bakom den är en blixt placerad.

En väldigt lämplig blixttyp att använda på det här sättet är vissa Sunpac-modeller som kan effektregleras i manuellt läge ner till 1/16 av full effekt. De jag har är från början och mitten av 80-talet och funkar utmärkt. De finns ibland till salu på tex tradera, men sällsynt. Det kan finnas andra fabrikat som har den här finessen, men jag känner bara till Sunpac.

Det finns en del blixtar som inte funkar så bra ihop med slavutlösare av den sort du visar på. De löser ut en gång, men måste sedan startas om inför nästa exponering, och det blir lite tjatigt i längden.

En annan användbar grej i sammanhanget är en slags blixt som kan skruvas i en vanlig lamphållare och kostar 5-600 hos tex Photax. Den har inbyggd slavutlösare och kort uppladdningstid men ingen effektreglering.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Re: Re: Tänk på förblixten.....

CalleX skrev:
Japp - tack för den tanken! Jag vill helst slippa användaden inbyggda blixten helt dock! Om jag kommer fram till att slavtändaren är bäst så får jag nog investera i en IR-sändare.
Om dina slavar plasseras på sidan av kamera'n ( eller nära så) kann du blockera ljuset rakt fram från den innbyggda blixten med en skiva. Den tänder endå slavarna.
/Erik J
 

CalleX

Aktiv medlem
bildsten skrev:
Jag använder ett par slavutlösare till vanliga (och ovanliga) blixtar. En av slavutlösarna ser ut som den du visar men har inget pc-uttag på sidan. Jag triggar med en billig IR-utlösare som ser ut som en liten extrablixt med ganska synlig rött blixtljus, som jag köpt av Kaffebrus. Det funkar bra, en av de mera ovanliga grejerna som slavutlösaren använts till är att lösa ut en gammal ringblixt med 120 V på sladden och även det funkar.

Tänk på att det räcker om en av de blixtar som du har riggade löser ut. Den tänder sedan i sin tur övriga som har slavutlösare. Jag har triggat som mest tre blixtar varav en var dold bakom en opalskiva.
En av mina bilder i ett av albumen, den med vissna tulpaner är tagen med den uppställningen. Vasen med tulpanerna står på en krökt opalplastskiva och bakom den är en blixt placerad.

En väldigt lämplig blixttyp att använda på det här sättet är vissa Sunpac-modeller som kan effektregleras i manuellt läge ner till 1/16 av full effekt. De jag har är från början och mitten av 80-talet och funkar utmärkt. De finns ibland till salu på tex tradera, men sällsynt. Det kan finnas andra fabrikat som har den här finessen, men jag känner bara till Sunpac.

Det finns en del blixtar som inte funkar så bra ihop med slavutlösare av den sort du visar på. De löser ut en gång, men måste sedan startas om inför nästa exponering, och det blir lite tjatigt i längden.

En annan användbar grej i sammanhanget är en slags blixt som kan skruvas i en vanlig lamphållare och kostar 5-600 hos tex Photax. Den har inbyggd slavutlösare och kort uppladdningstid men ingen effektreglering.
mmm - det tänkte jag inte på...att det bara är en som måste lösas ut alltså! Det hade varit rätt skönt att slippa att dra sladdar också - det gör ju det hela rätt mycket mindre smidigt och eftersom det är det främsta målet så...:). Jag har tittat på de där lampblixtarna men så länge mitt främsta mål är att fota utomhus så går de bort - men det man förlorar i kräm på småblixtar skulle man nog kunna råda bot på med sådana - det är mest där jag känner mig lockad av dem.
 

CalleX

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Tänk på förblixten.....

fujicanon skrev:
Om dina slavar plasseras på sidan av kamera'n ( eller nära så) kann du blockera ljuset rakt fram från den innbyggda blixten med en skiva. Den tänder endå slavarna.
/Erik J
Ja det är sant... Många bra tankar här! Jag är mycket tacksam! :)

Ingen verkar vara inne på synkkablarna så nu lutar det åt att utnyttja slavtändaren för mig. Som sagt så hade det varit väldigt skönt att slippa reda upp 2*10m kabel för varje uppställning :)

Men om man ska göra det enkelt och bara handhålla en blixt med synkkabel - är alla överens om att det inte är någon risk för kameran?
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
OM... du väljer fyrverkeri...

...med synkspänning < 6V....problemas nada.
Jag återkommer med länk til synkspänning för i.p. alla levande blixtar....
 

CalleX

Aktiv medlem
Re: OM... du väljer fyrverkeri...

fujicanon skrev:
...med synkspänning < 6V....problemas nada.
Jag återkommer med länk til synkspänning för i.p. alla levande blixtar....
Ja men det har jag sett den där listan - frågan var om det även rör när man använder PC-synk eller bara när man använder hot-shoe.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Re: Re: OM... du väljer fyrverkeri...

CalleX skrev:
Ja men det har jag sett den där listan - frågan var om det även rör när man använder PC-synk eller bara när man använder hot-shoe.
Nej! PC-synken tål upp till 250V.......men sa du vilken kamera du använder?
 

CalleX

Aktiv medlem
Re: Re: Re: OM... du väljer fyrverkeri...

fujicanon skrev:
Nej! PC-synken tål upp till 250V.......men sa du vilken kamera du använder?
Nej det gjorde jag förståss inte - jag har en Eos 10D (hoppas att jag inte har blandat ihop PC-synk med något annat nu - jag såg i polarens studio för någon dag sedan att det finns YTTERLIGARE en typ av blixtkontakt i 1D mk3...den såg lite "proffsigare" ut än den som finns i 10D)
 

bildsten

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Tänk på förblixten.....

CalleX skrev:
Ja det är sant... Många bra tankar här! Jag är mycket tacksam! :)

Ingen verkar vara inne på synkkablarna så nu lutar det åt att utnyttja slavtändaren för mig. Som sagt så hade det varit väldigt skönt att slippa reda upp 2*10m kabel för varje uppställning :)

Men om man ska göra det enkelt och bara handhålla en blixt med synkkabel - är alla överens om att det inte är någon risk för kameran?
Nej!
Kolla spänningen på synkkabeln på blixten med ett högohmigt instrument. Kolla vad kameratillverkaren säjer om vad kameran tål på pc-kontakten resp. tillbehörsskons kontakt. Det kan vara olika nivåer som tillåts.

En orsak till varför jag skaffade min IR-utlösare var just att jag ville använda en del lite osäkra grejer utan att behöva bekymra mej om höga spänningar på blixtarna.

Att slippa sladdar är en höjdare. Man behöver ofta röra sej och flytta på prylar när man håller på med blixtar och det är lätt att snubbla och dra ner något ömtåligt och dyrt i golvet som alltid är av betong när sånt händer.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Jo, jag vet, Sten är elektroman; så är jag.

Men, Carl-Johan. Köp gamla Canon Speedlites, eller Metz.
Du kann använda dom till p.t. allt.
Blixtens egen Auto funkar Canon, oxå.
Och ingen risk för hotshoe om så behövs.
Ett par hundringar stk.....kan man spendera....
 

CalleX

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Tänk på förblixten.....

bildsten skrev:
Nej!
Kolla spänningen på synkkabeln på blixten med ett högohmigt instrument. Kolla vad kameratillverkaren säjer om vad kameran tål på pc-kontakten resp. tillbehörsskons kontakt. Det kan vara olika nivåer som tillåts.

En orsak till varför jag skaffade min IR-utlösare var just att jag ville använda en del lite osäkra grejer utan att behöva bekymra mej om höga spänningar på blixtarna.

Att slippa sladdar är en höjdare. Man behöver ofta röra sej och flytta på prylar när man håller på med blixtar och det är lätt att snubbla och dra ner något ömtåligt och dyrt i golvet som alltid är av betong när sånt händer.
Tack för den - då blir det IR för säkerhetsskull! Var kan man få tag på motsvarande värden för PC-synk som de hot-shoe värden som Erik länkade till? Kan de vara samma kanske? Vad var det för värde på 250 volt som Erik sa?

Min tanke att det skulle vara annorlunda med PC-synk jämfört med hot-shoe var att man kopplar in en del studioutrustning den vägen och att de borde tåla mer eller helt enkelt fungera annorlunda.
 

CalleX

Aktiv medlem
fujicanon skrev:
Jo, jag vet, Sten är elektroman; så är jag.

Men, Carl-Johan. Köp gamla Canon Speedlites, eller Metz.
Du kann använda dom till p.t. allt.
Blixtens egen Auto funkar Canon, oxå.
Och ingen risk för hotshoe om så behövs.
Ett par hundringar stk.....kan man spendera....
Nu rör det här sig inte enbart om mina inköpsplaner utan jag är även nyfiken på hur det hela fungerar rent tekninskt - alltså är min frågeställning inte enbart praktisk utan även akademisk. Du kan gärna förklara ditt inlägg om autobahn närmare - särskilt i ljuset av vad Sten skrev och dina uppgifter om 250 volt respektive att 10D klarar sig...
 

CalleX

Aktiv medlem
Jag hittade det här på ett annat forum precis:

"For the 5D/20D/30D and the EOS-1D series, the maximum safe voltage is 250v.

For the Rebel, Rebel XT, 10D and most other earlier non-pro level film and digital bodies, it's 6v. "

Så det blir till att använda slavtändare eller mäta i synk-uttaget om jag ska få till en lösning.
 
Senast ändrad:

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Teknisk, akademisk, Autobahn, Sten N. o jag.

CalleX skrev:
Nu rör det här sig inte enbart om mina inköpsplaner utan jag är även nyfiken på hur det hela fungerar rent tekninskt - alltså är min frågeställning inte enbart praktisk utan även akademisk. Du kan gärna förklara ditt inlägg om autobahn närmare - särskilt i ljuset av vad Sten skrev och dina uppgifter om 250 volt respektive att 10D klarar sig...
Blixter med högre synkspänning enn vad 10D greier är oaktuella att köpa (du har ju inga gamla Boforsare idag).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS