Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

motljuseffekter

Produkter
(logga in för att koppla)

johanneshelje

Aktiv medlem
Hej! Vet inte om det här är rätt forum för det här, men jag undrar om det finns ett enkelt sätt att göra denna effekt i photoshop.

http://www.johannespescatore.com/motljus.png

om ni kollar på bilden ser ni att de ljusa partierna reflekteras, dvs blir så kallade "glares". Detta kan t.ex bildas i en optik som har dåliga motljus-egenskaper, då ljuset studsar mellan olika linser, men jag letar efter ett sett att efterlikna detta i photoshop, på bilder tagna i studio med mörk bakgrund och många starka ljuskällor riktade mot kameran.

Någon som har gjort detta eller vet var man kan hitta mer information?

MVH
Johannes
 

paco

Aktiv medlem
Det finns färdiga flares i PS som man kan ratta in.

Litet sidospår:
Den bilden verkar vara tagen med ett anamorfiskt objektiv, som ger ett speciellt tillplattat utseende på lens flares (efter att man sträckt ut bilden igen). Jag råkar just vänta på en via Ebay till min EOS 5D Mk II. Iscorama är märket och de brukar vara med Nikonfattning. Den jag köpte är en kombination av 50mm optik och anamorfisk frontdel. Finns tre till på Ebay, tyvärr så kostar den billigaste 300 dollar mer än vad jag gav ($425).
 

Tell

Aktiv medlem
Börja med att göra en kopia av ditt orginallager, kör en Image->Adjustments->Curves (Bild->Justeringar->Kurvor)på den, dra den vänstra delen av kurvan väldigt långt åt höger så enbart den delen du vill ska "flareas" syns, kör Filter->Blur->Motion blur (Filter->Oskärpa->Rörelseoskärpa), sätt vinkeln på 0 grader och avståndet på jättemassor, tryck ok och ändra om blend mode (vad heter den på svenska?) i lagerfönstret från Normal till Screen. Det borde få en hyfsat likadan effekt som du är ute efter. Möjligtvis att du kan behöva köra en till kurva på den, fast denna gång drar du den högra delen längre till vänster för att få effekten att synas mer.

Sen finns det ju olika lagerjusteringar du kan göra för att få den mer blå, t ex genom att använda hue/saturation, color balance eller nåt sånt.
Och ursäkta om det är mycket engelska ord, men jag har inge vidare koll på vad saker heter i svenska photoshop. :)
 

Florestan

Avslutat medlemskap
Motljuseffekter har väl sin plats, men från vilken Star Wars-hangar kommer bilden?
 
Senast ändrad:

paco

Aktiv medlem
Ser ut som Star Trek med tanke på NCC-1701 texten på en av farkosterna. Såg lite ut som V vid första blicken :)
 

johanneshelje

Aktiv medlem
Det är faktiskt från trailern till den nya filmen som kommer i sommar. Trailer finns på quicktime.com!

Tack för svaren!

(man blir lite sugen att införskaffa en Iscorama-lins.. men photoshop får duga tills en sån dyker upp!)
 
ANNONS