Annons

Jpeg/RAW skillnad ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hansanders

Aktiv medlem
När jag jämför den obehandlade RAW-bilden i 200% med sin tvilling, som kameran sparar i jpeg, ser jag att RAW:en har en massa vita och svarta pixlar. I 100% eller mindre syns detta inte, och går ju att få bort men..
Ska det vara på detta viset ?
 

Przemek

Aktiv medlem
RAW-bilden innehåller mycket fler detaljer än JPEG. Det är troligen det du ser, dock är det svårt att gissa utan att se en bild på detta.
Även om din kamera sparar i JPEG i högsta kvalitet så kommer den aldrig kunna spara ner de finaste detaljerna i bilden, dessa syns bara då du tittar på RAW-bilden direkt.
 

Przemek

Aktiv medlem
Om du har en Canon EOS 5D mark II så är fenomenet känt. Du löser det genom att uppdatera firmware i kameran.
 

clumba

Aktiv medlem
Bara en liten fråga som inte har med frågan att göra egentligen: Varför zoomar du in 200% då?
 

avslutad_02_08_21_2

Avslutat medlemskap
RAW-bilden innehåller mycket fler detaljer än JPEG. Det är troligen det du ser, dock är det svårt att gissa utan att se en bild på detta.
Även om din kamera sparar i JPEG i högsta kvalitet så kommer den aldrig kunna spara ner de finaste detaljerna i bilden, dessa syns bara då du tittar på RAW-bilden direkt.
Nej, en JPEG är lika detaljrik. Däremot kan du ändra vitbalansen utan kvalitétsförlust i en RAW-fil. De tål även kraftigare redigering.

Bara att jämföra själv om du inte tror mig.
 
Ursäkta om jag kapar tråden lite men det är lite på samma spår, har köpt mig en Sony a200 och när jag nu tar i RAW format så blir bilderna .ARW och dessa går inte öppna i Photoshop cs av någon anledning, någon som vet varför?

Ursäkta igen om jag smiter imellan.

Mvh
Jonas
 

Anders Östberg

Guest
För A200 behöver du Adobe Camera Raw 4.3.2 eller nyare, vilket betyder Photoshop CS3 eller CS4. Jag tror inte man kan använda den med tidigare verioner av CS.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
För A200 behöver du Adobe Camera Raw 4.3.2 eller nyare, vilket betyder Photoshop CS3 eller CS4. Jag tror inte man kan använda den med tidigare verioner av CS.
Jag tror det stämmer.

Däremot du, Jonas ,ladda ner Adobe DNG converter.
Sen kan du konvertera din fil till DNG (som är adobes standardiserade råformat) och öppna den i camera raw.
 

Jonas.W

Medlem
Har du kollat så att inga brusborttagningfilter är på? I så fall slår detta bara till på jpeg bilderna, ej de som lagrats som rådata. En annan förklaring kan vara att jpeg komprimerar data i t.ex. mörkare partier (där ju brus förekommer) som där reduceras till jämnare fält (alltså brus kommer att försvinna). Därmed kan raw innehålla mera brus.
 
ANNONS