Annons

Att frakta Kodak HIE

Produkter
(logga in för att koppla)

RobGum

Aktiv medlem
Hej!

Sitter pa ett litet problem. Ska ut och fota i en oken om ett par manader. Kommer ladda kameran med en infrarod Kodak HIE. Mitt dilemma ar bara att jag maste fa hem den till Sverige for framkallning pa nagot sett. Att ta den som handbagage ar totalt uteslutet med tanke pa att jag kommer att resa runt en hel del med flyg innan jag sjalv kommer hem.

Sa till min fraga. Ar det nagon som testat att skicka en infrarod film via sjopost? Eller lyckats komma pa nagot alternativ. Om inte, nagon som vet vilken typ av rontgen som anvands for att rontga paket (om den ar tillrackligt kraftig for att forstora en kanslig rulle HIE)?

/Robert

P.S Oknen ligger i Australien...
 

Pott

Aktiv medlem
tips: Ring scandinavian och kolla om dom har blypåsar som funkar. De brukar alltid vara hjälpsamma.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmm det där med blypåsar ska funka dåligt.. Tullen höjer helt enkelt bara styrkan så att de ser igenom blypåsen (/eller nåt) vilket gör att filmen får ännu mer strålning.

Det kan gå att ta det igenom för visuell inspektion, stå på dig och säg att den blir förstörd. Det har fungerat för vissa här.
 

RobGum

Aktiv medlem
Tack for svaren. Har mailat den australiensiska tullen men har inte fatt svar. Antar att jag far ringa och tjafsa om dom inte hort av sig inom en vecka.

AnnaKarin, jag har hittat ett i Sydney dar jag befinner mig nu. Tyvarr ligger oknen 435 mil harifran och efter att ha kommit fram kommer jag bara ha totalt 2 veckor pa mig i Australien innan det bar av till Nya Zeeland...
 

RobGum

Aktiv medlem
Ok. Problemet ar lost. Avslutar diskussionstraden med att beratta hur ifall nagon annan skulle stota in i samma problematik.

Alternativ 1:

Australiensiska tullen svarade med: "...the way I understand it, your concern is about Australian Customs opening/X-raying the parcel. Parcels going out by Post do not undergo this procedure. We do check outgoing parcels but not to the extent of opening or X-raying them. You might also want to address this concern to Customs in Sweden. In addition it would help if you mark the parcel with a Caution: Sensitive infrared film inside..."

Alternativ 2:

...ar att skicka filmen inom landet. Narmare bestamt till Photo Technica i Sydney som kunde framkallade filmen och skicka den till Sverige via VISA-betalning...

/Robert
 
ANNONS