Annons

kopiering och Copyright??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Hej, jag är en amatör fotograf som fick en bild från Norge som jag blev väldigt nöjd med.
Jag sätter alltid min vattenstämpel på bilderna innan jag publicerar dom.
En god vän reagerade på en av mina Norge bilder och ville göra detta till en Tavla och en i sin tur såg den hemma hos henne och ville ha ett exemplar.
Hur funkar det med kopiering av mina bilder? hur går de ihop med uphovsrättlagen med att kopiera mina verk?
 

levitte

Aktiv medlem
Ska det bli en tavla av det vill de naturligtvis ha en bild utan vattenmärke

I korthet: du bestämmer. Kopiering oavsett form får bara ske med din tillåtelse. Du kan bestämma att helt enkelt dela med dig fritt, att ha kraftiga restriktioner på vad de får göra med sin kopia, eller nånting däremellan. Du kan bestämma att ta pengar för det eller inte, och hur mycket (nån annan får svara på vad som är rimligt i sammanhanget).

Mvh,
Richard
 

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Tack för hjälpen :) fick en mycket klarare bild vad som gäller nu
Ska det bli en tavla av det vill de naturligtvis ha en bild utan vattenmärke

I korthet: du bestämmer. Kopiering oavsett form får bara ske med din tillåtelse. Du kan bestämma att helt enkelt dela med dig fritt, att ha kraftiga restriktioner på vad de får göra med sin kopia, eller nånting däremellan. Du kan bestämma att ta pengar för det eller inte, och hur mycket (nån annan får svara på vad som är rimligt i sammanhanget).

Mvh,
Richard
 

Anders Östberg

Guest
Har du lagt ut en bild på nätet så kan någon ladda hem den för privat bruk, och om storleken räcker kan personen också göra en tavla och hänga upp den på sin egen vägg. Detta är lagligt.

Däremot kan du ju själv bestämma vilka bilder som man kan få tag i, med storlek och vattenmärke som i ditt fall, och det är upp till dig om du vill ge bort eller ha betalt för bilden i en version som är lämplig att skriva ut och rama in. Eller du kan erbjuda att ta fram hela tavlan ramad och klar och sälja det om du så vill.
 

ErlandH

Aktiv medlem
I korthet: du bestämmer. Kopiering oavsett form får bara ske med din tillåtelse.
Som Anders redan påpekat har du helt fel. Tvärtom är det tillåtet (oavsett form) att göra kopior för personligt bruk av alla offentliggjorda verk. Att kopiera en bild och ge kopian till en vän är alltså tillåtet.
 

Damien74

Avslutat medlemskap
Det låter lite konstigt att man får ge bort en kopia av nedladdade till en vän. För så är det ju inte med tex CD-skivor och filmer. Varför skulle det vara så med bilder?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det låter lite konstigt att man får ge bort en kopia av nedladdade till en vän. För så är det ju inte med tex CD-skivor och filmer. Varför skulle det vara så med bilder?
Skillnaden ligger nog i att CD-skivan inte är offentliggjord på samma sätt som en bild på webben. Skivan är såld till dig för personligt bruk. Det är liksom en användarlicens du köpt.
Om ett muikstycke däremot var publicerat (av rättighetsinnehavaren vill säga) för allmän lyssning på nätet är vore det säkert också tillåtet att kopiera och dela ut till vänner.

Spekulerar
Petter ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det låter lite konstigt att man får ge bort en kopia av nedladdade till en vän. För så är det ju inte med tex CD-skivor och filmer. Varför skulle det vara så med bilder?
Jodå, det är så med cd-skivor och filmer också. Om du har ett lagligt exemplar av musik eller film får du göra kopia och ge till din vän.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det gäller dock enbart om verket inte har kopieringsskydd. Och de flesta dvd/blu-ray/cd-skivorna har väl idag kopieringsskydd?
Nej, du får göra en kopia även om verket distribueras med "kopieringsskydd". En skyddad dvd-film kan du t ex göra en laglig kopia av genom att kopiera den till ett vhs-band.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du gör en kopia av en dvd till vhs kringår du ju kopieringsskyddet. Och är ju inte lagligt.
Inte alls. Du har nog missförstått det där med "kopieringsskydd". Ett kopieringsskydd som DRM skyddar t ex dvd-filmer mot att någon gör en exakt, digital kopia. Att försöka hacka detta kopieringsskydd för att göra just en exakt, digital kopia är alltså olagligt i Sverige.

Att spela in filmen på t ex ett videoband är däremot inte olagligt, utan en del av den lagstadgade rätten att göra privata kopior. Mot den typen av kopiering har t ex en dvd-film inget skydd.
 

kinng

Aktiv medlem
Inte alls. Du har nog missförstått det där med "kopieringsskydd". Ett kopieringsskydd som DRM skyddar t ex dvd-filmer mot att någon gör en exakt, digital kopia. Att försöka hacka detta kopieringsskydd för att göra just en exakt, digital kopia är alltså olagligt i Sverige.

Att spela in filmen på t ex ett videoband är däremot inte olagligt, utan en del av den lagstadgade rätten att göra privata kopior. Mot den typen av kopiering har t ex en dvd-film inget skydd.
Det är mycket möjligt, jag är ingen jurist. Dock vill jag tolk det som att du kringgår kopieringsskyddet, och det är inte längre lagligt ens för att göra en privat kopia. Men som sagt, jag kan mycket väl ha tolkat det fel.
 

iSolen.se

Guest
Som Anders redan påpekat har du helt fel. Tvärtom är det tillåtet (oavsett form) att göra kopior för personligt bruk av alla offentliggjorda verk. Att kopiera en bild och ge kopian till en vän är alltså tillåtet.
Att kopiera en film och ge kopian till en vän (ska vara nära vän, ej tex arbetskamrat) är tillåtet om du då har köpt ett exemplar av filmen.

Däremot är jag osäker på fallet att kopiera en bild från nätet, göra tavla och ge bort (eller sälja) tavlan eftersom du då inte köpt något exemplar.

Letade efter lagtexten lite kvickt men hittade inte.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dock vill jag tolk det som att du kringgår kopieringsskyddet, och det är inte längre lagligt ens för att göra en privat kopia.
Som sagt: om du gör en analog kopia (dvs till t ex ett videoband) på en blurayfilm så kringgår du inte kopieringsskyddet, eftersom filmen inte har något skydd mot den typen av kopior.

Däremot är jag osäker på fallet att kopiera en bild från nätet, göra tavla och ge bort (eller sälja) tavlan eftersom du då inte köpt något exemplar.
Man behöver inte ha köpt det exemplar man kopierar, däremot måste man ha kommit över det på laglig väg. Ett fotografi som finns på en webbsajt är offentliggjort och alltså är det lagligt att kopiera det.

Man får dock bara göra kopior för "privat bruk". Att göra kopior och sälja är olagligt. Att publicera kopior är olagligt. Att printa en bild och hänga upp den på väggen är lagligt. Att printa en bild, rama in den och ge till en nära vän är lagligt.
 
ANNONS