Annons

Butiken eller jag som gjort bort sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

segga

Ny medlem
Jag lämnade in två 135-filmer i min lokala fotobutik. En färgfilm (superia 200) och en svartvit (Kodak Tri-x 400). Efter några dagar fick jag tillbaka färgfilmen men när jag kollar på den så saknas det flera bilder i mitten av filmen. Det är bara helt blankt. Bilderna som finns på rullen är helt som vanliga och inga fel på vad jag kan se.

Nu undrar jag ifall det kan ha hänt något när butiken framkallat den eller om det kan vara något annat. Det är konstigt för att det sitter en spärr på kameran så att man inte kan ta några kort om man inte öppnat linsskyddet och det finns ju även en spärr så att man bara kan vrida fram filmen en bild i taget. Dessutom skulle jag ju såklart märka ifall jag drar fram filmen ovanligt långt liksom.

Jag har aldrig märkt att det har blivit så någon annan gång.


Vad tror ni?

(den svartvita filmen har jag för övrigt inte fått tillbaka än och nu har det väl gått ca 3 veckor)
 

Smw

Aktiv medlem
Jag lämnade in två 135-filmer i min lokala fotobutik. En färgfilm (superia 200) och en svartvit (Kodak Tri-x 400). Efter några dagar fick jag tillbaka färgfilmen men när jag kollar på den så saknas det flera bilder i mitten av filmen. Det är bara helt blankt. Bilderna som finns på rullen är helt som vanliga och inga fel på vad jag kan se.

Nu undrar jag ifall det kan ha hänt något när butiken framkallat den eller om det kan vara något annat. Det är konstigt för att det sitter en spärr på kameran så att man inte kan ta några kort om man inte öppnat linsskyddet och det finns ju även en spärr så att man bara kan vrida fram filmen en bild i taget. Dessutom skulle jag ju såklart märka ifall jag drar fram filmen ovanligt långt liksom.

Jag har aldrig märkt att det har blivit så någon annan gång.


Vad tror ni?

(den svartvita filmen har jag för övrigt inte fått tillbaka än och nu har det väl gått ca 3 veckor)

Hej !

Vad är det som saknas ?

Saknas det några kopior eller är det några blanka rutor på filmen ?

Är det blanka rutor på filmen så är det med all säkerhet du
eller kameran som gjort nått tok, en film framkallas inte "ruta för ruta" utan
hela på en gång. Kameran är den minst misstänkte.

Visst kan man tänka sej att en ev framkallningsmaskin strular mitt i din
film, i så fall saknas även filmnumreringen,
syns i och ev vid perforeringen, men jag har väldigt svårt
att tro att det skulle vara i framkallningen.

Missade kopior, -> butiken,
det kan iofs bero på
"omöjliga" exponeringar, men troligtvis bara en miss.
Det ska mycket till innan det går att göra en bild
som man inte känner igen motivet på

Vad har du betalt för ?
Det antalet kopior du fått eller även för såna du inte fått ?

//MW
 
ANNONS