Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicera / Sälja 100 år gammalt okänt foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

flyingpickles

Ny medlem
Hej jag har hittat ett assnyggt foto som är cirka 100 år gammalt i min farfars gammla hus. Det föreställer ett hundratal arbetare som står uppställda kring ett pappersbruk. Jag skulle vilja trycka detta foto i stort format och sälja men jag äger ju inte upphovsrätten till det. Fotografen är ju garanterat död och alla på bilden också. Går detta att lösa på något vis?
 

flyingpickles

Ny medlem
Det spelar väl ingen roll. Frågan är väl bara om fotografen dog för mer eller mindre än 70 år sedan. Om fotografen dog för mindre än 70 år sedan så får man kolla om det finns arvingar som nu äger rätten eller om det var en beställning så att arvingar till beställaren äger rätten. Hur som helst får man försöka få reda på vem fotografen var.
 

martinator

Aktiv medlem
fråga två blir - uppnår bilden verkshöjd? Annars omfattas den inte av skyddet på 70 år.
Ett gruppfoto på arbetare, tja jag är inte rätt man att svara på det.
/m
 
ANNONS