Annons

Billigt objektiv eller teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Ja, teknikfråga igen, har ett Tamron 70-200/2.8 som längsta bränvidd, men behöver ett längre då jag följer med grannen på fågelskådning. Nu förstår jag att det jag kommer föreslå inte har den bästa optiska förutsättningarna, men jag inväntar någon annons på ett begagnat bra tele men bra prestandad. Men så länge, vilket är bäst av dessa två alternativ: Samyang spegeltele 500/6,3 eller ett teleconverter på 2x till mitt Tamron? Jag vet att bakgrunden kan ser orolig ut på spegeltele och att autofocus kan bli dålig på teleconverter.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Ja, teknikfråga igen, har ett Tamron 70-200/2.8 som längsta bränvidd, men behöver ett längre då jag följer med grannen på fågelskådning. Nu förstår jag att det jag kommer föreslå inte har den bästa optiska förutsättningarna, men jag inväntar någon annons på ett begagnat bra tele men bra prestandad. Men så länge, vilket är bäst av dessa två alternativ: Samyang spegeltele 500/6,3 eller ett teleconverter på 2x till mitt Tamron? Jag vet att bakgrunden kan ser orolig ut på spegeltele och att autofocus kan bli dålig på teleconverter.
Om du tvunget inte måste ha kvar ditt 70-200 hade jag sålt detta och lagt till pengarna du tänkt använda till TC + nån slant till o köpt en begagnad sigma 150-500. Bara en idé.....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
JAG hade inte valt spegeltele.
Antingen beg 300/4+konv eller bara konverter till 70-200
Men det är JAG.
Sen finns ju 200-400, jag har testat det en gg, väl balanserat på ett stativ.
Fantastisk glugg som jag aldrig kommer att köpa utom i ett fall o sedan sälja det.
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Men jag trivs med Tamronet, det har perfekt bränvidd för mej i mitt vanliga fotande. Det är ett fåtal gånger per år jag följer med min granne "fågelskådaren". Men visst Sigmas stora zoomar har fått bra/hygglig kritik och sen finns det inte mycket mer för oss Pentax användare att köpa. Jag kollar Ebay varje dag, då jag hittat ett jag söker efter mest, som är ett Sigma 170-500 APO DG för runt 3000kr. Någon som har positivt att säga om det?
 

Fribbe

Aktiv medlem
Jag hade ett Sigma 170-500 förut och jag var nöjd med det! Inte den snabbaste autofokusen men det är ju inte så konstigt heller. Däremot var objektivet riktigt skarpt!

Sedan köpte jag ett Minolta 300/4 G och en 2X tc men Sigmat låg nog inte långt efter i prestanda, och då har du ju fördelen i att det är en zoom också!

Ska se om jag kan få upp en bild här också... Månen plåtad med Sigmat.
 

Bilagor

Spirit night

Avslutat medlemskap
Ja då har man blivit ägare till ett Sigma 150-500, lite fortare än vad jag tänkt mig. Jag som köpte en Vivitar teleconverter på Ebay för 800kr i går kväll. Då dom hörde av sig nyss och påstod att dom sålt mer än vad dom har på lager, så jag fick lov att ändra mig till Digital concepts eller Bower 2x teleconverter, lite sur blir man, eftersom man redan har betalt. Men jag tar den smällen och väntar på att få testa Sigmat. Tack alla som svarat på min fråga.

Mvh
JanneÖland!
 
ANNONS