Annons

Zoom 17/24-70mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Har idag en Pentax K-5 med ett Tamron 17-50/2.8, men tror jag har mer behov att komma lite närmre i genomsnittet av fototillfällena. Så vilket är bäst av dessa 24-70 objektiv som finns på marknade idag oavsett prisklass? Om det finns macro med måste det kunna få skärpa på oändligt ändå "krav". Sen undrar jag om ett fast Samyang 35mm är så mycket bättre än dom bästa normalzoomarna idag?
 

Znapper

Aktiv medlem
Vet inte riktigt hur du menar, vill du komma närmre insekter t.ex i form av bättre makro egenskaper eller närmre djur på avstånd i form av tele? Om det är tele så är ju steget till 24-70mm inte mycket, men du skrev ju "komma lite närmre", så det är väl det det blir.

Såg att du redan har makro och tele-gluggar så jag antar att du vill ha ett större zoom-omfång på en normalglugg.
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Ursäkta mig, lite ofullständigt om vad jag menar. Exakt så är det lite mindre vidvinkel och lite längre tele objektiv jag vill ha. Som ni kanske såg har jag ett Tamron 70-200, men det är lite klumpigt att ha med sig för jämnan, annars passar den bränvidden mig rätt bra till det mesta. Superzoomar vill jag absolut inte ha. Så vilket av 24-70/75 objektiven "märken" är det bästa skärpemässigt,
 

Znapper

Aktiv medlem
Personligen skulle jag köpa Sigma 24-70 om jag ville ha en normalzoom, Pentax gluggar verkar inte vara lika skarpa. Samyang 35mm 1.4 skulle jag vilja ha, verkar väldigt skarp på Cyberphotos testbilder.
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Jag tror dej, men den äldre macro versionen av Sigma verkar nästan ha fått ännu bättre testresultat på Photozone lens test, dom rekommenderar den verkligen. Men kollar man sen fotosidans recensioner, verkar den vara oskarp på 70mm läget, någon påstår att det är macrofunktionen som gör att det inte finns oändlig focus på denna tidigare version. Är det så vill inte jag ha den, annars om detta inte stämmer går det att få tag i den för betydligt lägre penning än nuvarande version som inte riktigt fått samma höga testresultat på Photozone.
 

Znapper

Aktiv medlem
Det bästa vore förstås om du har tillgång till en butik du kan besöka, och testa själv, med ditt hus, objektiv skulle man ju behöva leva med ett par veckor innan man verkligen vet om man vill ha dem eller inte, speciellt som dom kostar en del.

Vad jag lärt mig dock är att fasta gluggar i regel är skarpare än zoom, så om det är skärpa du vill ha, kanske det vore något. Jag är "fast-gluggare" själv så jag kanske är jävig :)
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Ja tror dej där med :). Kironet 105mm och Tamron 70-200/2.8 är jag mycket nöjd med efter dessa två veckor du menar, jag har ju haft dem längre. Men Tamrons 17-50/2.8 får jag inge känsla för, vet inte vad det är, jo kanske förresten, den där superskärpan sitter inte i det objektivet men det är inte dåligt heller. Jag tror faktiskt jag satsar på Samyangs 35mm eller något äldre fast A-objektiv från Pentax. För köper jag ett Sigma 24-70mm och inte är nöjd då blir det en dyr lärdom igen, det har blivit några sådana med tiden. Tackar för hjälpen på att komma på rätt spår.
 

quarc

Aktiv medlem
Jag har tidigare helt ratat zoomar av tre själ, för stora, för dålig bländare, och sämre skärpa. Men jag måste erkänna att sedan jag köpte DA 18-135 har jag använt den MYCKET. Den är liten, dålig bländare kompenseras till viss del idag av möjligheter till högre ISO, och skärpan är riktigt bra. Dessutom är den vädertätad vilket jag testat i långa pass både i hällregn och snöstorm. OM man skall ha zoom skall det vara tillräckligt omfång, om man ändå måste byta objektiv, då skulle jag satsa på primes.
 

Znapper

Aktiv medlem
Såg att Cyber säljer en bulk-version (ingen orginalkartong) av 18-135an för 3990:-

Med kartong 5490:-

... priset på kartong verkar ha skjutit i höjden...
 

Znapper

Aktiv medlem
Och på PentaxForum får den 8 av 10... jösses, verkar som man lika bra kan strunta i online-tester och enbart testa själv i butik eller kanske låna/hyra ett ex innan man slår till.
 

F-Pix

Aktiv medlem
"Testa själv" sa Bull...
Inspirerad av Peters kommentar ovan och Lars tips om det fantastiska priset hos Cyberphoto slog jag till direkt. Nu ser vi fram emot en riktigt snöig och regnig senvinter/vår då man inte riktigt vill ta fram sina icke vädertätade 'primes'. Ska bli intressant att testa den under lite tuffare förhållanden, för det är väl det den finns till för - inte för att ersätta de bästa...
 
ANNONS