Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samband mellan sensorstorlek och bländarstorlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Wiksten

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, finns det något samband mellan storleken på sensorn och största möjliga bländare? Diskuterar detta med en vän på facebook i efterdyningarna av en diskussion om köp av kompaktkamera.

Det jag reagerade på var att man pratade om så väldigt stora bländare, i stil med 1,8 och liknande. Jag började fundera på om en kompaktkamera verkligen kan ha en mer ljusstark optik än till exempel mitt Nikkorobjektiv (visserligen kit men iallafall) eller om det kan vara så att en kompaktkamera, med en mindre sensor, kan ha en större bländare som ändå _relativt_ sett är mindre?

Eller var de som pratade om så stora bländare helt enkelt ute och yrade?

Önskar pedagogiskt och lättfattligt svar!
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Bländare är "brännvidden"/"diametern på bländaröppningen" och samma regler gäller för för alla sensorer. Däremot kan det bli opraktiskt stora objektiv, vid större bländare, om vi talar om verkligt stora sensorer som på Hasselblad t.ex.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag började fundera på om en kompaktkamera verkligen kan ha en mer ljusstark optik än till exempel mitt Nikkorobjektiv (visserligen kit men iallafall) eller om det kan vara så att en kompaktkamera, med en mindre sensor, kan ha en större bländare som ändå _relativt_ sett är mindre?
Kompaktkameran har ju (oftast) mindre sensor, vilket gör det enklare/billigare att tillverka relativt ljusstark normalzoom. Den RELATIVA bländaren (uttryckt som f/xx) kan alltså vara större, men den ABSOLUTA bländaren (uttryckt i mm) är mycket mindre.
 

cls

Aktiv medlem
Hej, på en kompaktkamera kan zoomomfånget exempelvis vara 5-25 mm för att motsvara ett bra allroundintervall för den mindre sensorn. Det är ju typiskt också så att störst bländaröppning (lägst bländartal) bara kan åstadkommas i vidvinkeländen som i det här exemplet alltså skulle vara 5 mm brännvidd. Bländartalet relateras som sagt till brännvidden, och det gör (förenklat) att i detta fall skulle den absoluta bländaröppningen exempelvis behöva vara 5/2=2,5 mm för att motsvara f/2. Jämför du med ett kitobjektiv som typiskt kan ha största bländare f/3,5 vid 18 mm brännvidd så motsvarar det (på samma förenklade sätt) en absolut bländaröppning på 18/3,5=5,1 mm. I absoluta mått har du alltså större bländaröppning på kitobjektivet, men eftersom du också har betydligt längre brännvidd så räcker det ändå inte till större bländare än f/3,5.

Det finns egentligen inget direkt samband mellan sensorstorlek och bländarstorlek, men eftersom små sensorer innebär kortare brännvidder så kommer det med ett indirekt samband.

Och ja, en hel del kompaktkameror har maximal bländare f/2 eller bättre, exempelvis denna är populär. Men att det är möjligt att åstadkomma i litet format beror som sagt på att brännvidden är liten (vilket i sin tur beror på att sensorn är liten).
 

Anna Wiksten

Aktiv medlem
Hej, på en kompaktkamera kan zoomomfånget exempelvis vara 5-25 mm för att motsvara ett bra allroundintervall för den mindre sensorn. Det är ju typiskt också så att störst bländaröppning (lägst bländartal) bara kan åstadkommas i vidvinkeländen som i det här exemplet alltså skulle vara 5 mm brännvidd. Bländartalet relateras som sagt till brännvidden, och det gör (förenklat) att i detta fall skulle den absoluta bländaröppningen exempelvis behöva vara 5/2=2,5 mm för att motsvara f/2. Jämför du med ett kitobjektiv som typiskt kan ha största bländare f/3,5 vid 18 mm brännvidd så motsvarar det (på samma förenklade sätt) en absolut bländaröppning på 18/3,5=5,1 mm. I absoluta mått har du alltså större bländaröppning på kitobjektivet, men eftersom du också har betydligt längre brännvidd så räcker det ändå inte till större bländare än f/3,5.

Det finns egentligen inget direkt samband mellan sensorstorlek och bländarstorlek, men eftersom små sensorer innebär kortare brännvidder så kommer det med ett indirekt samband.

Och ja, en hel del kompaktkameror har maximal bländare f/2 eller bättre, exempelvis denna är populär. Men att det är möjligt att åstadkomma i litet format beror som sagt på att brännvidden är liten (vilket i sin tur beror på att sensorn är liten).
Tack! Nu fattar jag, och det var ungefär så jag tänkte, även om du förklarade det väldigt mycket bättre.
 
ANNONS