Annons

Mikrofonerna i 650D - hur bra låter de?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersLj

Aktiv medlem
En musikalisk kamrat har bett mig att filma lite under en spelning hans orkester har inom kort. Han tänker använda filmsnuttarna för enklare marknadsföring, bl.a. på en enkel websida. Jag filmade för ett tag sedan med min Canon S100, och han var rätt nöjd med resultatet - med tanke på vad han skulle använda det till.

Men nu har min S100 drabbats av det beryktade "objektivet-fastnar-och-vill-inte-gå-tillbaka"-felet, så jag tänkte använda en 650D istället. Nu undrar jag om någon har använt denna kamera med de inbyggda mikrofonerna, och hur det i så fall låter? Det borde ju inte vara sämre än med S100 (som faktiskt låter riktigt hyggligt).

Det är lite kort om tid, och jag har rätt begränsade möjigheter att prova på levande musik i förväg. Så jag undrar om någon har erfarenheter. Ett alternativ är annars att försöka hitta någon gammal mikrofon i gömmorna hemma, eller att rusa iväg och köpa en ny mik som kanske är bättre anpassad för ändamålet.
 

AndersLj

Aktiv medlem
Jag ska kanske tillägga att det handlar om swingjazz à la Benny Goodman: akustisk musik med klarinett, vibrafon, piano, bas och trummor. Så det är inte värst krävande musik att spela in - rätt jämntjockt och inte speciellt starkt.
 

patson

Aktiv medlem
Det bästa är väl om du har möjlighet att filma och spela in ljud under liknande förhållanden innan, så får du svar direkt på om det duger med den inbyggda mikrofonen eller inte. Det blir mitt korta inlägg. Lycka till! /Patrik

Tillägg: läste slarvigt och såg först nu att det var kort om tid...
 
ANNONS