Annons

Nikon D600, Canon 6D eller vänta på Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

correctamundo

Aktiv medlem
Hoppsan! Jag trampade visst på ett par ömma tår här! Men jag trodde nog att jag skulle få lite mer genomarbetade motargument. Taliban.... ? Vad har det med TS fråga att göra?
OT: Kallar du alla som inte tycker som du för talibaner?
Har jag rätt att framföra mina åsikter om kameror på Fotosidan utan att bli kallad för taliban?
Åsikter är en sak, lögner en annan. Att du inte klarar av att ställa in auto-ISO på en Nikon betyder inte att det är svårt. Så om du vill ha genomarbetade motargument kan du ju börja med tänka igenom dina egna.

Jag har själv inget emot Pentax och funderade på att köpa en sådan men valde en D5100 istället för att den kändes bättre. För samma bildkvalitet hade jag behövt köpa en K-5 och då hade genast D7000 kommit in på spelplanen. Så jag valde Nikon då men har därefter inte behövt ge mig ut på nätet och sprida lögner om Pentax för att bygga upp mitt egna val ;-). När jag bestämde mig för fullformat så hade jag inte tvekat att byta till Canon (eller annat alternativ) om Nikon inte haft ett bättre erbjudande (vilket de hade). Det är faktiskt ett verktyg vi pratar om, inte en livskamrat.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om vi tar och tittar på ditt sista påstående "Det är smart att börja med Nikon eller Canon direkt så slipper man sedan byta system."

Micke.
Fast har man gjort som den nyanserade skolan alltid rekommenderar och köpt fler objektiv innan man byter huset så har man hunnit samla på sig ett macro, en telezoom, en fast 35 mm och en fast 50 mm när man inser att märket man valt inte låter en ta nästa steg vare sig det är ljusstyrka, brännvidd eller FF man saknar. Det är då det blir dyrt...
 

afe

Aktiv medlem
Fast har man gjort som den nyanserade skolan alltid rekommenderar och köpt fler objektiv innan man byter huset så har man hunnit samla på sig ett macro, en telezoom, en fast 35 mm och en fast 50 mm när man inser att märket man valt inte låter en ta nästa steg vare sig det är ljusstyrka, brännvidd eller FF man saknar. Det är då det blir dyrt...
Möjligen är det så att entusiaster gör så, men de flesta nybörjare som frågar om råd här kommer nog att stanna vid den initiala utrustningen (och vad de gör sedan får vi inte veta, eftersom de blir bortskrämda av allt tjafs som följer när de frågat om råd).
 

pechblande

Aktiv medlem

bentelkalb

Aktiv medlem
Det har faktiskt blivit lite mer nyanserad inställning till vilken utrustning man rekommenderar här på fotosidan sedan en tid tillbaks.
Men det dyker ändå upp ett annat sådant här tomteinlägg, vilket är synd. För det främjar ju inte de som funderar över en ny kamera.

Om vi tar och tittar på ditt sista påstående "Det är smart att börja med Nikon eller Canon direkt så slipper man sedan byta system."

Fel,fel och fel, oftast köper den som skall köpa en ny systemkamera en instegskamera med något eller några kitobjektiv, köper du då något av de mindre märkena får du oftast mer för pengarna än om du skulle ha köpt Canon/Nikon.
Skulle våra fiktive köpare sedan efter några år inse att de grejor han köpt inte räcker till, är de värda nada vare sig det står Nikon, Canon eller Pentax på dem. De fungerar fortfarande lika bra som slit och slänghus (om det står Pentax på dem Kanske lite bättre) men som sagt de har mycket lite ekonomiskt värde.
Så inser han att han behöver ett Nikon AF-S 800/5,6E FL ED VR för sitt nyvunna fågelintresse så är det nog bara att byta ut sin Nikon D3100 och beställa en D4 samtidigt.

Micke.
Så är det ju inte. Du kan behålla kringutrustning och du kan ha kvar dina gamla kameror som back up, möjligen inte D3100 men inte många går från en D3100 som du påstår till en D4 och ett 800mm, så det är ju bara nonsens.

När man börjar få upp intresset köper man förmodligen någon mer optik, något vettigt som du kanske kan behålla. Du köper förmodligen även en blixt, kanske en Sb700, som du också behåller när du byter upp hus. Man kanske går vidare till en D7100 och sen till en D600 eller D800, men behåller något hus som backup, själv har jag kvar min D300s som backup till min D800, fungerar utmärkt, även blixtar som sb700 och sb600 som jag köpte tidigare, samt trådutlösare etc har jag behållt för det är Nikon.

Så det finns helt klart ett mervärde i att köra på de större märkena om man vill fortsätta utvecklas. Har du köpt en Pentax får du skrota rubb och stubb, kameror, optik , blixtar och eventuell kringutrustning. Jag tycker det är dumt.... det blir en rejäl merkostnad. Så då får man nog hoppas på tomten som du pratar om kommer med lite hårda paket. Så varför då välja Pentax?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag har iaf inte tänkt att byta system! Och om det ändå skulle hända att jag i ett svagt ögonblick skulle köpa nåt annat att använda parallellt med Pentax, så blir det iaf inte Nikon eller Canon!

Varför ska jag betala mer för sämre funktionalitet och handhavande?
Varför ska jag betala för IS/VR i alla objektiv, när jag kan ha det i kamerahuset?
Varför ska jag betala sponsringen av alla utrustningar?
Varför ska jag betala för mängder av reklam?

Våga vägra CaNikon! :)

Och vill jag fota med FF idag så kör jag med mina gamla kameror (135-film). Inga problem!
Du kan såklart välja vad du vill, dock har Nikon eller Canon inte sämre handhavande eller funktion, det är nonsens. Det finns en anledning till att de är störst och det är inte att de är sämre. Jag tror för övrigt att Pentax också gör reklam. Känns inte som att du kommer med några vettiga argument direkt. DU får gärna vägra va du vill, men det du påstår stämmer inte för 5-öre.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Möjligen är det så att entusiaster gör så, men de flesta nybörjare som frågar om råd här kommer nog att stanna vid den initiala utrustningen (och vad de gör sedan får vi inte veta, eftersom de blir bortskrämda av allt tjafs som följer när de frågat om råd).
Tror inte att de du syftar på tar sig in och blir medlemmar på fotosidan och ställer frågor, det ÄR förmodligen mest entuiaster, eller så blir de det. De du talar om går till el-giganten och köper sin kamera direkt. Det är min erfarenhet i alla fall.
 

Lawson

Aktiv medlem
Så är det ju inte. Du kan behålla kringutrustning och du kan ha kvar dina gamla kameror som back up, möjligen inte D3100 men inte många går från en D3100 som du påstår till en D4 och ett 800mm, så det är ju bara nonsens.

När man börjar få upp intresset köper man förmodligen någon mer optik, något vettigt som du kanske kan behålla. Du köper förmodligen även en blixt, kanske en Sb700, som du också behåller när du byter upp hus. Man kanske går vidare till en D7100 och sen till en D600 eller D800, men behåller något hus som backup, själv har jag kvar min D300s som backup till min D800, fungerar utmärkt, även blixtar som sb700 och sb600 som jag köpte tidigare, samt trådutlösare etc har jag behållt för det är Nikon.

Så det finns helt klart ett mervärde i att köra på de större märkena om man vill fortsätta utvecklas. Har du köpt en Pentax får du skrota rubb och stubb, kameror, optik , blixtar och eventuell kringutrustning. Jag tycker det är dumt.... det blir en rejäl merkostnad. Så då får man nog hoppas på tomten som du pratar om kommer med lite hårda paket. Så varför då välja Pentax?
Det var inte mycket som gick fram. Men "afe" förklarade ju bra hur det fungerar, så jag drar inte allt en gång till.
Det du skriver i första stycket håller jag helt med om. Mitt inlägg var skrivet med ironi. Det är ganska få som skaffar den typen av utrustning. Så min poäng var, att så länge som du inte behöver brännvidder över 300mm med 2,8 i ljusstyrka fungerar det bra vilket märke du än väljer.

Tyvärr måste jag göra dig besviken när det gäller den tomte du pratar om, han finns inte.

Micke.
 

afe

Aktiv medlem
Tror inte att de du syftar på tar sig in och blir medlemmar på fotosidan och ställer frågor, det ÄR förmodligen mest entuiaster, eller så blir de det. De du talar om går till el-giganten och köper sin kamera direkt. Det är min erfarenhet i alla fall.
De jag talar om skriver i många fall ett eller några få inlägg i forumet, och återkommer aldrig då de blivit bortskrämda av hur alla såna här trådar utvecklar sig.

Alla fotografer behöver inte ha all tänkbar utrustning, och det finns tillbehör så det räcker och blir över till alla märken idag. Det finns fler tillbehör till Canon och Nikon, men det är som sagt långt från alla som behöver de prylar som saknas i de mindre tillverkarnas sortiment.

Jag tycker det är trist att många som ger råd i såna här trådar verkar ha svårt att inse att alla inte har samma behov som de själva, och det leder alltid till en massa sidospår som är totalt irrelevanta för trådskaparen.

Vill man ha en (ny) fullformatare nu är D600 och 6D de enda billiga alternativen, så är det en billig kamera man är ute efter måste man ju välja någon av dem ;)
 
ANNONS