Annons

Fujifilm FinePix F60fd

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Köpte en Fujifilm FinePix F60fd kompakt hos Scandinavian Photo för några år sedan. Den beter sig rätt konstigt och är extremt brusig både i displayen och i exponeringarna. Jag använder den bara som "slaskkamera" för det är det enda den duger till. Men nu har jag upptäckt något väldigt märkligt, kameran genererar bara lågupplösta bildfiler och jag kan inte hitta någon inställning för att ändra detta. Så vitt jag minns så fick jag högupplösta bilder när kameran var ny, men nu får jag bara 72 dpi i bilderna. Jag har varit inne på f-menyn där bildkvaliten ska kunna justeras men hittar ej något val för högre upplösning. Är det någon som vet hur man ändrar detta, eller har kameran blivit skadad på nåt sätt?
Tacksam för alla råd och tips
MVH C-W. Rasch Nynäshamn
 

horvendile

Aktiv medlem
dpi är som upplösningsmått meningslöst för en kamera. Den kan bara pixlar. Är bilderna lågupplösta räknat i pixlar också?
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har en F50fd, antagligen snarlik.
I bildvisningsläge, starta kameran med gröna pilen, så finns ingen kvalitetsinställning men om du startar med Power-knappen så finns ett kvalitetsval i f-menyn. Vad jag kan se, oavsett programläge (auto, N, A/S, etc). På min kamera från 12M ner till 0,3M

Jag råkade sikta ner i mörkret under skrivbordet och visst, det blir brusigt på displayen. Kameran har det kämpigt med det dåliga ljuset. Vet inte om du gjort liknande. Hur är det i bra ljus, är displayen och bilderna brusiga även där? Hur många pixlar (inte DPI) är dina bilder? (Jag kollade en av mina, 4224x2816pix, just det ja, jag använder 3:2-formatet, gillar det bättre)
 
Hej! Nix 2848x2136 mvh C-W.
Ja, nu hittade jag en inställning som ger 4000x3000 men när jag öppnar en sån bild i photoshop så visar den 72 dpi OK, jag vet att det inte är det viktiga men när jag öppnar en bild från min systemkamera i PS så får jag 300 dpi, tycker ändå att det är konstigt alltihopa men jag har aldrig varit så bra på siffror egentligen.
 
Jag har en F50fd, antagligen snarlik.
I bildvisningsläge, starta kameran med gröna pilen, så finns ingen kvalitetsinställning men om du startar med Power-knappen så finns ett kvalitetsval i f-menyn. Vad jag kan se, oavsett programläge (auto, N, A/S, etc). På min kamera från 12M ner till 0,3M

Jag råkade sikta ner i mörkret under skrivbordet och visst, det blir brusigt på displayen. Kameran har det kämpigt med det dåliga ljuset. Vet inte om du gjort liknande. Hur är det i bra ljus, är displayen och bilderna brusiga även där? Hur många pixlar (inte DPI) är dina bilder? (Jag kollade en av mina, 4224x2816pix, just det ja, jag använder 3:2-formatet, gillar det bättre)
Hej! Ja, nu får jag rätt antal pixlar 4000x3000 men kameran är skitdålig i sämre ljusförhållanden, då orkar den ingenting liksom. Ska kolla 3:2-formatet och se om det känns bättre. MVH C-W.
 
ANNONS