Annons

Vilka ligger på SmugMug?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Vilka på Fotosidan ligger på Smugmug.com och det vore kul att få se sidorna?

Sidan verkar fungera väldigt bra och den verkar också lätt att använda, någon som har synpunkter som är värt att tänka på, det finns tex fyra nivåer?

/Ulf
 

elgenper

Aktiv medlem
Vilka på Fotosidan ligger på Smugmug.com och det vore kul att få se sidorna?

Sidan verkar fungera väldigt bra och den verkar också lätt att använda, någon som har synpunkter som är värt att tänka på, det finns tex fyra nivåer?

/Ulf
Ja, FWIW så har jag sidor där....

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt; de gjorde en stor omläggning för något halvår sedan som förbättrade både hantering och utseende. Det kostar en slant, men man får snygga, reklamfria sidor och obegränsat med utrymme.

Själv började jag med deras Basic-nivå för USD 40/år, men efter nyssnämnda förändringar gick jag upp till Power för USD 60/år, eftersom det steget gav mycket bättre möjligheter att utforma webbplatsen efter egna behov. De högsta nivåerna vänder sig mer till proffs som vill sälja bilder via webbplatsen (det går även på de lägre nivåerna, men inte lika smidigt).

Jag tycker mig få utmärkt valuta för pengarna, det blir snyggt och är lättjobbat (synkar fint med Lightroom dessutom). Har ännu aldrig märkt att servern varit nere, bortsett från den timme omläggningen tog. Sen är det ju alltid den egna förmågan och fliten som avgör om det blir nåt; tyvärr har jag försummat mina sidor alltför länge nu. Men det är ju inte Smugmugs fel....
 

elgenper

Aktiv medlem
Kollade precis, det ser fint ut! Det är precis så det skall vara, dvs fokus på bilderna..:) Har du nerladdingsskydd på bilderna?

Ser gärna fler sidor..:)

/Ulf
Nej, jag har inget nerladdningsskydd (går att välja det vanliga "högerklickskyddet" om man vill ha det). Det har varit diverse diskussioner om värdet av såna, och verkligheten är att den som kan lite mer kan alltid spara allt han/hon ser på sin egen bildskärm, det är bara lite svårare än ett enkelt högerklick. Så det får räcka med en liten copyrightstämpel, så ingen kan påstå att de inte visste om man nu kommer på dem.

Härom veckan kom en bekant och berättade glädjestrålande att barnbarnet skrivit ut en bild av honom och hans hund direkt från min webbplats... Jag sa förstås att det var helt OK, men att han kunnat få en utskrift av mig om han bara frågat.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Härom veckan kom en bekant och berättade glädjestrålande att barnbarnet skrivit ut en bild av honom och hans hund direkt från min webbplats... Jag sa förstås att det var helt OK, men att han kunnat få en utskrift av mig om han bara frågat.
Så är det med bilder på Internet, att det finns alltid är en risk att bilderna dyker upp på konstiga ställen, nu är jag dessvärre ingen manualkille men får prova mig fram..:). Vilket uppladdningsformat tror du är bäst, typ 1800px - och kvalite 60 i LR?

En fråga till, går det att uppgradera efter hand eller gäller ett år i taget om man tecknar sig för det?

/Ulf
 
Senast ändrad:

elgenper

Aktiv medlem
Så är det med bilder på Internet, att det finns alltid är en risk att bilderna dyker upp på konstiga ställen, nu är jag dessvärre ingen manualkille men får prova mig fram..:). Vilket uppladdningsformat tror du är bäst, typ 1800px - och kvalite 60 i LR?

En fråga till, går det att uppgradera efter hand eller gäller ett år i taget om man tecknar sig för det?

/Ulf
Just tillbaka från Planket i Gnesta... Vad uppladdningsformat beträffar, så brukar jag lägga mig runt 1200 och max jpeg-kvalitet. Utrymmet är som sagt obegränsat, men folk med slöa uppkopplingar kan ju kanske bli lite lessna. Sen ska man ju också ha klart för sig att ju större och bättre bild man lägger ut, desto värdefullare är det för den som stjäl den. Trots allt tycker jag det är viktigt för mig att den som har en rejäl skärm också ska kunna se bilderna fullt ut.

Att uppgradera ger effekt direkt; dom drar helt enkelt prisskillnaden för återstående tid till nästa ordinarie förnyelse. Skulle man till äventyrs vilja nergradera vet jag inte riktigt vad som händer...

Har också funderat på att köpa en särsild domän, som Wilhelm skriver; det är ju inte särskilt dyrt (har redan två för andra ändamål). Å andra sidan blir inte adresserna så långa ens om man ligger kvar i Smugmugdomänen.

Och så gav han Dig sin rabattkod också, så han får bonus. F-n att jag inte kom ihåg att göra det redan i mitt första svar....;-) Men nu var han ju först....
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Då kan du väl använda en av de domänerna och peka en subdomän dit. Man behöver ju inte begränsad till att bra använda www.xx.xx jag kör med foto.xx.xx
 

elgenper

Aktiv medlem
Då kan du väl använda en av de domänerna och peka en subdomän dit. Man behöver ju inte begränsad till att bra använda www.xx.xx jag kör med foto.xx.xx
Ja, det var ju ett tips. Frågan är om man kan få DNS:erna att peka olika för subdomäner till samma domän? Vet ej... Jag har e-postadresser under båda domänerna, och därför kan jag inte få loss någon av dem utan att byta adresser till några konton.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
du gör en ny CNAME pekare under dns som pekar på domains.smugmug.com
Vad du döper den till väljer du själv. så om din site ligger på xx.xx och du vill att adressen skall vara foto.xx.xx så är CNAME foto

I dns ser det ut så här

foto.xx.xx. CNAME domains.smugmug.com.


Hur man gör det är ju beroende på vilket webbhotel man har.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Just tillbaka från Planket i Gnesta... .
Tack för tipsen, nu hann jag köpa Power INNAN Wilhelms fina tips, men får ta den förlusten på 100 spänn ..:) Är inte bekväm med storleken på bilderna, laddade upp 2000px och det blev inget bra alls, provade senare med 3600px kval 60 och det ser hur bra ut som helst, kanske har missat något?

Annars är siten föredömlig att jobba med...

/Ulf
 
Senast ändrad:
ANNONS