Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wacom intuos 4 funkar inget bra med Mavericks

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Hej!

Har en några månader gammal iMac som jag kör Photoshop CS6 på. Använder en Wacom Intuos 4-platta för retusch. Märker att Photoshop "halvhänger" sig när jag använder Healing brush, som jag gör väldigt, väldigt mycket.

När man håller nere Alt-knappen och tar ett avtryck med healing brush, så får man ju sen ett kors på området där avtrycket togs och en cirkel där man "målar" på området som ska lagas. Det som händer är att korset hänger kvar när man slutar laga ibland, och då går det inte att göra nåt mer. Om jag växlar program till något annat jag har öppet med Cmd+Tab och sedan Cmd+Tab igen så jag går in i Photoshop igen så är det "hängt", det är bara nån palett som laddas.

Om jag växlar program igen och sedan trycker på Photoshop-ikonen nere i Dock för att gå in i Photoshop, så funkar det igen. Det händer dock på tok för ofta för att det ska vara ok, typ vart 20:e drag med healing brush.

Jag har 32 GB RAM, 3,5 GHz intel core i7-processor m.m. så datorns prestanda är det inget fel på. Kan det vara kombinationen Intuos 4 och Mavericks som spökar? Hade aldrig detta problem med min tidigare iMac från 2009. Jag har provat att uppdatera till den senaste drivrutinen från Wacom och gett Photoshop väldigt gott om minne i inställningarna men problemet kvarstår.

Please help!

Mvh Markus
 

vifra

Aktiv medlem
Jag läste inte ordentligt, sorry!

Här https://discussions.apple.com/message/23526669 finns en diskussion om problem med Intuos och Maverick.
Det finns mängder med klagomål på kompatibiliteten Maverick - Intuos på alla möjliga forum.

Själv har jag inte märkt några problem med min uppgraderade gamla iMac och Intuos.
Men det är kanske dags att hårdtesta lite.
 

alf109

Aktiv medlem
För mig funkar det, jag kör os x 10.9.4, hade problemet tidigare men det försvann när jag uppdaterade photoshop till cc 2014. Kanske låg problemet i hur ps jobbade mot os x och intuos?

Ps. har inte bytt drivrutinerna till intuos 4.
 

Bimbo

Aktiv medlem
Okidoki, men det är ju bra att det funkar för er. Tror ändå jag ska köpa en ny Wacom, det löser väl förhoppningsvis problemen.
 

alf109

Aktiv medlem
tror inte att en ny platta löser så mycket faktiskt om problemet ligger i hur drivrutinerna snackar med os x och ps. Det är förmodligen samma drivrutiner i de delarna till den nya plattan.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag sitter med typ samma kombo (Intuos 4, Cs6 och Mavericks) och upplever också problem i Photoshop. Men jag har andra typer av strul som att det inte går att välja brush-verktyget, snabbtangenterna på ritplattan "tar" ibland, zooma in och ut funkar inte alltid mm. Väldigt inkonsekventa småstrul kan man säga och vissa har inte ens med ritplattan att göra, så i mitt fall skyller jag snarare på CS6 eller Mavericks.
Jag bytte till CS6 och Mavericks ungefär samtidigt och kan inte avgöra när exakt problemen började, bara att de inte fanns där när jag körde CS5 och äldre OSX.
 

Bimbo

Aktiv medlem
Jag sitter med typ samma kombo (Intuos 4, Cs6 och Mavericks) och upplever också problem i Photoshop. Men jag har andra typer av strul som att det inte går att välja brush-verktyget, snabbtangenterna på ritplattan "tar" ibland, zooma in och ut funkar inte alltid mm. Väldigt inkonsekventa småstrul kan man säga och vissa har inte ens med ritplattan att göra, så i mitt fall skyller jag snarare på CS6 eller Mavericks.
Jag bytte till CS6 och Mavericks ungefär samtidigt och kan inte avgöra när exakt problemen började, bara att de inte fanns där när jag körde CS5 och äldre OSX.
Precis, inkonsekventa småstrul är vad det är. Då är jag inte ensam iaf. Har som sagt tänkt köpa en nyare platta, får se om det hjälper. Annars kanske uppgradering till CC får bli nästa grej.
 

Bimbo

Aktiv medlem
Jag sitter med typ samma kombo (Intuos 4, Cs6 och Mavericks) och upplever också problem i Photoshop. Men jag har andra typer av strul som att det inte går att välja brush-verktyget, snabbtangenterna på ritplattan "tar" ibland, zooma in och ut funkar inte alltid mm. Väldigt inkonsekventa småstrul kan man säga och vissa har inte ens med ritplattan att göra, så i mitt fall skyller jag snarare på CS6 eller Mavericks.
Jag bytte till CS6 och Mavericks ungefär samtidigt och kan inte avgöra när exakt problemen började, bara att de inte fanns där när jag körde CS5 och äldre OSX.
Jag KAN ha hittat en lösning!!!!!

Jag blev medlem på PhotoshopForums.com och skrev samma grej där, fick inte så mycket till hjälpt förutom ett tips att posta samma sak i Adobes egna Photoshopforum. Gjorde det, inte så mycket till hjälp. Googlade vidare på "adobe forum mavericks intuos4" och kollade fler forum. Hittade denna tråd på macrumors.com:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1678848

I inlägg # 17 finns det en länk till en bugfix från Adobe som ska fixa EXAKT detta problem och det verkar vara bekräftat av några stycken att det funkar. Sitter inte på min Mavericks-iMac just nu men det ska testas så fort jag gör det.

Länken till bugfixen här:
http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/photoshop-menus-turn-white-mac.html

I övrigt så testade jag igår att köra en gammal Intuos 3-platta på min iMac med Mavericks och CS6. Jag upplevde att det funkade bättre faktiskt. Körde healing brush intensivt i ca 10 minuter vilket innebär x antal hundra penseldrag och klick. Böt verktyg med snabbkommandon, ändrade penselstorlek osv. Upplevde aldrig att PS hackade, hängde sig och blev "unresponsive" som Adobe skriver. Men jag ska prova att uppdatera med bugfixen och köra min Intuos 4 igen så får vi se. Rapporterar om resultatet!
 
ANNONS