Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw-konverterare

Produkter
(logga in för att koppla)

snaben

Aktiv medlem
Jag anvädner Adobes raw-konverterare (Camera RAW) men när jag testar att använda Canons egen så får jag ett annorlunda resultat.

Vad beror det på? Är det endast att de båda programmen gör olika "standard"-justeringar när man öppnar bilden eller finns det någon annan skillnad??

olle
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Olika råkonverterare tolkar filen olika. Finns miljoner parametrar som avgör hur slutresultatet blir.

Val av konverterare är därför inte sällan personligt. Det handlar om flöde, hantering, verktyg och inte minst bildkaraktären i slutresultatet.

Canons DPP har fördelen att vara utvecklad av samma team som skapat sensorerna vilket många gånger ger aningens bättre stuns i bilderna med mindre arbete. Dom "pratar samma språk" så att säga. Men konkurrensen är hård och det finns gott om förstklassiga konverterare som totalt sett är bättre. DPP är bra på färger och kontrast men faller jämfört med konkurrenterna när det gäller att lätta skuggor och hämta högdagrar. Något som man dock verkar ha jobbat på i DPP 4
 

Photocon

Aktiv medlem
Vad beror det på? Är det endast att de båda programmen gör olika "standard"-justeringar när man öppnar bilden eller finns det någon annan skillnad??

olle
I princip ja på din fråga. Canons program tar med fler parametrar som är kameraspecifika och avhängiga hur du ställt in kameran i exempelvis bildstilar. Du hittar samma inställningar i programmet som i kameran.

Jämför med Nikon, Sony m fl som har egna konverterare. I Nikons eget Capture NX finns exempevis D-ligtning med, i Sonys DRO. D v s skugglättningsfunktioner. Till detta kommer diverse bildstilar och grader av skärpning och brusreducering.. Adobe Camera Raw (ACR) läser inte dessa.

Däremot går det att i dessa program, likt Canons "kryssa bort" dessa presets som gjorts i kameran alternativt lägga till dem samt styrkan. Egentligen är väl dessa i först hand gjorda för att korrigera jpegfilen direkt ur kameran.

Ändå går det ju att få en fil från ACR att se likadan ut som i Canons konverterare. Det handlar bara om att dra i rätt spakar.

Canons program (DPP) läser ju in din förvalda skärpa. Det gör inte ACR men har istället default en liten skärpejustering och färgbrusreducering.

Själv föredrar jag ACR som jag tycker skapar en neutralare fil default som är lätt att ändra efter tycke och smak. Men använd den konverterare som du tycker ger bäst resultat för det du vill uppnå liksom vilket arbetsflöde som känns bäst för dig.

Det finns för övrigt en massa parameterar som åker med rawfilen som vi inte vet om. Givetvis är det då svårt för ACR att "veta" om dessa. De dedicerade programmen "vet" ju det.

RAW är ingen standard utan varierar från kameramodell till kameramodell/märke.

//Lennart

PS. Såg att Henrik svarat delvis på samma sak under tiden jag skrev.DS
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag anvädner Adobes raw-konverterare (Camera RAW) men när jag testar att använda Canons egen så får jag ett annorlunda resultat.

Vad beror det på?

olle
En mycket viktig del i vad det beror på är ju vad de som utvecklar programmen tycker o tänker om bilder, hur de tycker en bra bild ska se ut.
 

Photocon

Aktiv medlem
En mycket viktig del i vad det beror på är ju vad de som utvecklar programmen tycker o tänker om bilder, hur de tycker en bra bild ska se ut.
Ja, det är nog en faktor som kommit i skymundan. Och förmodligen ingen liten faktor heller. Det är också därför man tydligt kan se variationer på jpeg direkt ur olika fabrikanters kameror. Jpeg är ju rawfiler som kamerans egen mjukvara konverterat.

Ska vi sedan dra in ytterligare en faktor så är det ju slutanvändarens preferenser som till stor del avgör om man gillar programmet eller inte. Dock av mindre betydelse eftersom det mesta går att styra "to taste" oberoende av program. Där är det nog mera arbetsflödet, gränssnitt som styr valet.

//Lennart
 
ANNONS