Annons

upphovsrätt??

Produkter
(logga in för att koppla)

modophoton

Medlem
Tjena.
Är anställd på en kommun, i en förvaltning som ger ut en (gratis)tidning till de anställda inom den förvaltningen. Jag har nyss gått med i gruppen som sätter ihop tidningen, och tänkte ta en bild för publicering, med ett reportage. Bilden ska vara ungefär: fokus på skärmen på en mobiltelefon, i skärmen syns appen till programmet reportaget handlar om, ur fokus och bakgrund är interiör på buss.
Bryter jag mot upphovsrättslagen genom att ta och publicera en sådan bild? Varken jag eller kommunen har skapat programmet eller appen, utan det är ett internationellt it-företag.

Länka gärna till källhänvisning om du kan. Tack så mycket på förhand.

mvh,

Luis
 

eskil23

Aktiv medlem
Skärmbilder från kommersiella datorprogram är i princip upphovsrättsskyddade. I det fall du nämner så är det tveksamt ifall skärmbilden utgör "en obetydlig del av bilden" och därmed kringgår skyddet.
 

iSolen.se

Guest
Tjena.
Är anställd på en kommun, i en förvaltning som ger ut en (gratis)tidning till de anställda inom den förvaltningen. Jag har nyss gått med i gruppen som sätter ihop tidningen, och tänkte ta en bild för publicering, med ett reportage. Bilden ska vara ungefär: fokus på skärmen på en mobiltelefon, i skärmen syns appen till programmet reportaget handlar om, ur fokus och bakgrund är interiör på buss.
Bryter jag mot upphovsrättslagen genom att ta och publicera en sådan bild? Varken jag eller kommunen har skapat programmet eller appen, utan det är ett internationellt it-företag.

Länka gärna till källhänvisning om du kan. Tack så mycket på förhand.

mvh,

Luis
Slipp strul: Maila och fråga apptillverkaren.
 

modophoton

Medlem
Precis: skärbilden upptar ju inte hela fotot, det viktiga är ju att betraktaren gör kopplingen till att använda programmet "på språng". Men fokus hamnar på skärmbilden.

Hade redan mailat programtillverkaren och får hjälp därifrån också. Men litar inte helt 100 på vad personer säger (om en kontaktperson på företaget skulle mena "att det är säkert ok", så räcker inte det) utan vill helst ha fakta på fakta för att vara helt säker.
 
ANNONS