Annons

Bäst kamera(system) för mountainbikefoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Juantino75

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag plåtar huvudsakligen mountainbike. Nu är det dags att byta upp mig från min Sony RX100 I. Jag har fått bra respons på mina bilder och det är inte omöjligt att jag kommer kunna sälja bilder. Infogar några exempel vad jag håller på med här. Nu undrar jag vilken kamera(system) jag ska byta till? Det är ofta dåliga ljusförhållanden och snabba motiv. Ofta är det smutsigt och blött vilket ställer till det. Att snabbt kunna få fram kameran när en bild dyker upp är viktigt. Att ha kameran skyddad mot hårda stötar vid en eventuell krasch är viktigt. Att kunna jobba med fjärrstyrda blixtar är också viktigt.

Det jag har kollat på som känns mest intressant är:

Olympus E-M5 Mark II med
7-14 f/2,8 Pro och 40-150 f/2,8 Pro

eller

Sony A6000 med
10-18 f/4.0 och 18-105 f/4.0 (eventuellt 16-70 f/4.0)

Är jag på rätt spår eller har jag missat nå't? Tacksam för all input!
 

Bilagor

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Inte en aning men jag vet att Pentax systemkameror har väldigt bra väderskydd, såg ett videoklipp där någon militär först hällde sand på kameran och sen sköljde av den med vatten

om kameran i sig passar dina behov i övrigt vet jag inte

coola bilder för övrigt!
 

Juantino75

Avslutat medlemskap
Inte en aning men jag vet att Pentax systemkameror har väldigt bra väderskydd, såg ett videoklipp där någon militär först hällde sand på kameran och sen sköljde av den med vatten

om kameran i sig passar dina behov i övrigt vet jag inte

coola bilder för övrigt!
Tack Ola! Har inte kollat in Pentax men det ska jag göra nu.

Med vänlig hälsning,
Johan
 

Frolicc

Aktiv medlem
Jag fotar mountainbike, multisport och hundsport som min nisch och tycker min kamera är perfekt för ändamålet, en Canon 5Dmark3. Med tanke på de kameror du föreslår känns det som du är ute efter en betydligt mindre kamera vilket mycket väl kan vara rätt för dig.

Vilka funktioner är det du söker och värdesätter mest? Behöver du bra autofokus? Behöver du ha mycket stora knappar som kan regleras med handskar? Kommer du cykla för att cykla och vill ha med kameran på turen eller fotar du cyklar och vill att utrustningen skall vara bärbar med rätt väska?

Mountainbike kan ju vara rätt mycket olika grejer. Vad är det egentligen för egenskaper du söker?

Vissa typer av bilder går ju att ta med nästan vilken kamera som helst om man kan fjärrstyra blixtar
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2015/04/Hapy00013.jpg
Andra kräver hyffsad autofokusprestanda
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2014/09/StockholmExtreme00609.jpg
Och andra kräver typ inget alls av kamera mer än att det går att zooma in
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2014/09/StockholmExtreme01116.jpg
 

Juantino75

Avslutat medlemskap
Jag fotar mountainbike, multisport och hundsport som min nisch och tycker min kamera är perfekt för ändamålet, en Canon 5Dmark3. Med tanke på de kameror du föreslår känns det som du är ute efter en betydligt mindre kamera vilket mycket väl kan vara rätt för dig.

Vilka funktioner är det du söker och värdesätter mest? Behöver du bra autofokus? Behöver du ha mycket stora knappar som kan regleras med handskar? Kommer du cykla för att cykla och vill ha med kameran på turen eller fotar du cyklar och vill att utrustningen skall vara bärbar med rätt väska?

Mountainbike kan ju vara rätt mycket olika grejer. Vad är det egentligen för egenskaper du söker?

Vissa typer av bilder går ju att ta med nästan vilken kamera som helst om man kan fjärrstyra blixtar
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2015/04/Hapy00013.jpg
Andra kräver hyffsad autofokusprestanda
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2014/09/StockholmExtreme00609.jpg
Och andra kräver typ inget alls av kamera mer än att det går att zooma in
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2014/09/StockholmExtreme01116.jpg
Hej! Jag är inte ute efter en specifik typ av (mountainbike)bilder utan en mångsidig kamera som klarar av de utmaningar det innebär att fotografera snabba objekt i ofta dåliga ljusförhållanden med en bildkvalité som går att dra upp i storlek. Att den är liten och lätt är en klar fördel eftersom det är hårt tempo på cyklingen. Tack för ditt svar.
 

jlun

Medlem
Hej! Jag är inte ute efter en specifik typ av (mountainbike)bilder utan en mångsidig kamera som klarar av de utmaningar det innebär att fotografera snabba objekt i ofta dåliga ljusförhållanden med en bildkvalité som går att dra upp i storlek. Att den är liten och lätt är en klar fördel eftersom det är hårt tempo på cyklingen. Tack för ditt svar.
Bytte för ett par år sen från Canon till m43 vilket varit ett lyft för mitt fotande. Håller på med diverse så kallade äventyrsporter och litenheten i systemet samt vädertålighet är för mig väldigt mycket värt. Har själv en em5 av första generationen vilken funkar bra med snabb autofocus men den har tyvärr en klen följande focus. Skulle jag köpa ett hus i dag skulle det bli em1 då den även verkar ha en riktigt bra följande focus. Även med m43 sensorn och det något längre skärpedjupet blir det duktigt kort på tex bländare 1.8 eller med tele redan på 2.8 så behovet är även med det här systemet stort att focusen ligger rätt på rörliga föremål. En stor vinst med olympus em kameror som sällan nämns är förresten den exceptionellt bra inbyggda bildstabiliseringen vilket är mycket värt särskilt de gånger man fotar tele och slutartiderna är lite längre.
 

Fstop

Aktiv medlem
Hej! Jag är inte ute efter en specifik typ av (mountainbike)bilder utan en mångsidig kamera som klarar av de utmaningar det innebär att fotografera snabba objekt i ofta dåliga ljusförhållanden med en bildkvalité som går att dra upp i storlek. Att den är liten och lätt är en klar fördel eftersom det är hårt tempo på cyklingen. Tack för ditt svar.
Då är det väl Sony A6000 som ligger bra(bäst?) till. En annan kandidat är ju Canon 7d (Mk I el. II).

Fördel Sony: lätt, liten, mindre objektiv, billig.
Nackdel Sony: Jobbiga menyer, klen.

Fördel Canon: Vädertätat, robust, bättre knapp- och menyergonomi.
Nackdel Canon: Klumpig.
 

bengt luthman

Aktiv medlem
Av de du listar hade jag valt Olympus OM-D E-M5 Mark II. Den är snabb, tålig och levererar bra bilder. Både Sven Martin och Matt Wragg använder sig av dem som ett mindre alternativ till sina stora kameror. Martin hade något omslag på Dirt (tror jag det var) som han plåtat med en E-M5. SÅ kvaliteten är det inget fel på.

Större sensor är ju alltid trevlig, men om det betyder att kameran blir jättejobbig att ha med sig så kanske de nackdelarna väger över.
 

Juantino75

Avslutat medlemskap
Av de du listar hade jag valt Olympus OM-D E-M5 Mark II. Den är snabb, tålig och levererar bra bilder. Både Sven Martin och Matt Wragg använder sig av dem som ett mindre alternativ till sina stora kameror. Martin hade något omslag på Dirt (tror jag det var) som han plåtat med en E-M5. SÅ kvaliteten är det inget fel på.

Större sensor är ju alltid trevlig, men om det betyder att kameran blir jättejobbig att ha med sig så kanske de nackdelarna väger över.
Vad har du själv för kamera, Bengt? Är du nöjd eller har du någon annan ”drömkamera”?
 

bengt luthman

Aktiv medlem
Vad har du själv för kamera, Bengt? Är du nöjd eller har du någon annan ”drömkamera”?
Jag har en Pentax K-5. Visst skulle det vara kul med en snabbare kamera med fullformatssensor för de plåtningar där man inte behöver bry sig om storleken och en mindre, typ O-MD E-M 5 Mk Ii för reportage och dylikt. Men med tanke på att jag i stort sett bara plåtar om jag är på uppdrag nu för tiden så kan jag inte motivera att köpa något nytt. Inte så länge mina kunder inte klagar på bildkvaliteten.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Av de du listar hade jag valt Olympus OM-D E-M5 Mark II. Den är snabb, tålig och levererar bra bilder. Både Sven Martin och Matt Wragg använder sig av dem som ett mindre alternativ till sina stora kameror. Martin hade något omslag på Dirt (tror jag det var) som han plåtat med en E-M5. SÅ kvaliteten är det inget fel på.

Större sensor är ju alltid trevlig, men om det betyder att kameran blir jättejobbig att ha med sig så kanske de nackdelarna väger över.

Det verkar vara en bra kamera om man behöver ett mindre alternativ de dagar man lägger mer fokus på sin egen cykling än på på att fota. Inte för att du motsäger det på något sätt men faktum är ju att Wragg säger "My main cameras are a Canon 1D-X and a 5DmkIII, plus I have a couple of Canon 1DmkIIIs as backups", jag tror inte att hans förslag hade varit att börja med mini-alternativet utan snarare bygga på med den när man har en basutrustning. Tror säkert att bildkvaliteten är tillräcklig för ett omslag till Dirt men frågan är hur många av resten av hans publicerade bilder som är tagna med den.

Själv kör jag 1d4 och vikten är väl inte direkt på plussidan men nåt extra kilo gör inte hela världen om man har en bra ryggsäck. Dessutom är den relativt billig (12 000 såg jag annons igår) och den känns tålig och lättmanövrerad även med ett par leriga handskar. Batteritiden är en annan faktor som du slipper tänka på med en "pro"-dslr.

Oavsett, det blir ju alltid en avvägning, vill du fortsätta kunna cykla utan att ens tänka på att du
har något på ryggen är det små system som gäller men för egen del tycker jag det funkar bättre att bestämma sig redan innan man drar ut att det är foto som gäller och att jag då får acceptera att man är lite begränsad av den extra vikten. Andra dagar kan man ju lämna ryggan hemma och stoppa nån lite kompakt i fickan.
 

bengt luthman

Aktiv medlem
Det verkar vara en bra kamera om man behöver ett mindre alternativ de dagar man lägger mer fokus på sin egen cykling än på på att fota. Inte för att du motsäger det på något sätt men faktum är ju att Wragg säger "My main cameras are a Canon 1D-X and a 5DmkIII, plus I have a couple of Canon 1DmkIIIs as backups", jag tror inte att hans förslag hade varit att börja med mini-alternativet utan snarare bygga på med den när man har en basutrustning. Tror säkert att bildkvaliteten är tillräcklig för ett omslag till Dirt men frågan är hur många av resten av hans publicerade bilder som är tagna med den.

Själv kör jag 1d4 och vikten är väl inte direkt på plussidan men nåt extra kilo gör inte hela världen om man har en bra ryggsäck. Dessutom är den relativt billig (12 000 såg jag annons igår) och den känns tålig och lättmanövrerad även med ett par leriga handskar. Batteritiden är en annan faktor som du slipper tänka på med en "pro"-dslr.

Oavsett, det blir ju alltid en avvägning, vill du fortsätta kunna cykla utan att ens tänka på att du
har något på ryggen är det små system som gäller men för egen del tycker jag det funkar bättre att bestämma sig redan innan man drar ut att det är foto som gäller och att jag då får acceptera att man är lite begränsad av den extra vikten. Andra dagar kan man ju lämna ryggan hemma och stoppa nån lite kompakt i fickan.
Jag är helt på din linje. Däremot så verkade det inte riktigt som ett fetare system passade in i den budgeten, om man jämför med vad som presenterades som alternativ för övrigt.

Jag gör precis som dig, bestämmer innan jag ska ut om det är foto som gäller eller om jag cykla för egen del. Jag har dock nästan alltid en kompakt i fickan, den tar inte mer plats än mobilen så det är skitsamma. Men jag kan få lite snapshots till Instagram eller liknande.

Problemen med en allt för tung utrustning dyker väl upp när man t.ex. ska göra längre turer och ska följa med som en del i en grupp och måste kunna plåta utan att det stör allt för mycket för de andras upplevelse. jag var iväg på ett sånt reportage i Nordnorge i somras där vi cyklade i de norska fjällen i tre dagar. jag hade med mig mitt vanliga kit, plus ett extra hus. Det blev nå jävulskt mycket tyngre än för de övriga deltagarna som bara hade lite kläder och vatten. Det blev visserligen schyssta bilder, men jäklar vad man fick lida för dem :) Då hade jag gärna haft en mindre kamera (och då är min Pentax ändå rätt lätt).
 

bengt luthman

Aktiv medlem
Nej att Wragg plåtar det mesta med sina huvudkameror är ju rätt givet. Vi diskuterade det där lite grann när E-M5 Mark II släpptes. Han nämnde då att han tog fram sina stora kameror allt mindre, egentligen bara för de rena jobben, typ täcka tävlingar eller liknande. Och mycket annat plåtade han med Olympusen. Han gör ju mkt reportage och liknande för pinkbike så jag tror att en del där faktiskt är plåtat med mindre system. jag ska inte svära på det dock.

Men hade jag varit i samma sits hade jag också oftast tagit mitt stora system eftersom man vet att det levererar.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Nej att Wragg plåtar det mesta med sina huvudkameror är ju rätt givet. Vi diskuterade det där lite grann när E-M5 Mark II släpptes. Han nämnde då att han tog fram sina stora kameror allt mindre, egentligen bara för de rena jobben, typ täcka tävlingar eller liknande. Och mycket annat plåtade han med Olympusen. Han gör ju mkt reportage och liknande för pinkbike så jag tror att en del där faktiskt är plåtat med mindre system. jag ska inte svära på det dock.

Men hade jag varit i samma sits hade jag också oftast tagit mitt stora system eftersom man vet att det levererar.
Är helt med på vad du menar och det är väl något man har funderat på själv några gånger, att ha något lättare men ändå tillräckligt bra alternativ med sig. Tyvärr är ju t.ex. E-M5 II inte direkt billig heller och för någon som jag som bara sålt enstaka bilder kan jag inte riktigt motivera att ha både och. Kan ju absolut vara ett alternativ att börja i den ändan istället, men om jag förstått dig rätt så tror jag att både du och jag skulle utgå från ett större system och acceptera nackdelarna i vikt med ett sånt. Kul med input från dig eftersom du verkar veta ungefär hur Wragg jobbar. De jag känner som är i ungefär samma situation (action/sport) ser jag oftast med typ 5d3 alt. 1dx eller motsvarande som standard men de är fotografer främst och utövare i andra hand.
 

Juantino75

Avslutat medlemskap
Är helt med på vad du menar och det är väl något man har funderat på själv några gånger, att ha något lättare men ändå tillräckligt bra alternativ med sig. Tyvärr är ju t.ex. E-M5 II inte direkt billig heller och för någon som jag som bara sålt enstaka bilder kan jag inte riktigt motivera att ha både och. Kan ju absolut vara ett alternativ att börja i den ändan istället, men om jag förstått dig rätt så tror jag att både du och jag skulle utgå från ett större system och acceptera nackdelarna i vikt med ett sånt. Kul med input från dig eftersom du verkar veta ungefär hur Wragg jobbar. De jag känner som är i ungefär samma situation (action/sport) ser jag oftast med typ 5d3 alt. 1dx eller motsvarande som standard men de är fotografer främst och utövare i andra hand.
Tack för grym input allesammans! Det har avgjort saken. Jag är minst lika mycket cyklist som fotograf idag så då passar Olympussystem mig bäst. Om uppdrag börjar trilla i jämn takt så kan jag då ta steget upp till fullformat. Nu gäller det att bestämma sig för ryggsäck. Det står mellan F-Stop Kenti eller Mindshift Panorama – är det bra? Eller har ni något annat att rekommendera mig där?
 

SanneJ

Aktiv medlem
Tack för grym input allesammans! Det har avgjort saken. Jag är minst lika mycket cyklist som fotograf idag så då passar Olympussystem mig bäst. Om uppdrag börjar trilla i jämn takt så kan jag då ta steget upp till fullformat. Nu gäller det att bestämma sig för ryggsäck. Det står mellan F-Stop Kenti eller Mindshift Panorama – är det bra? Eller har ni något annat att rekommendera mig där?
Har kört (och gör ibland fortfarande) med f-stop fast då Loka och Tilopa, alltså de lite "större" modellerna. Överlag väldigt nöjd med kvalitet och funktion men jag har nu gått över till Evoc och kör med CP26 och Photo Scout. Photo Scout borde vara ett alternativ att överväga för dig om du vill packa ett lite mindre system.

http://www.evocsports.com/photo/photo-scout-18l-camera-pack

Vad som är bäst mellan F-stop och Evoc tror jag beror mest personliga preferenser, bägge är hög kvalitet och sitter bra på ryggen. För mig vinner Evoc med liten marginal. Har inte testat Mindshift så kan inte uttala mig där.
 
ANNONS