Annons

Mount-skruvar går sönder 55mm nikkor micro

Produkter
(logga in för att koppla)

azus

Aktiv medlem
Hej hej. Mitt 55 f2,8 micro nikkor har gammalt fett i sig, och fokusringen går trögt. Försökte skruva upp det för rengöring och det är här det uppstår problem. Skruvarna är väldigt små, philips 00 ungefär, och de har nog aldrig skruvats ut sen objektivet tillverkades. Det hela slutar med att jag drar sönder huvudet på skruvarna.

Någon som har tips på hur jag ska få loss dem? Har testat dutta lite isopropanol över dem för att försöka lossa dom, men det har inte hjälpt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej hej. Mitt 55 f2,8 micro nikkor har gammalt fett i sig, och fokusringen går trögt. Försökte skruva upp det för rengöring och det är här det uppstår problem. Skruvarna är väldigt små, philips 00 ungefär, och de har nog aldrig skruvats ut sen objektivet tillverkades. Det hela slutar med att jag drar sönder huvudet på skruvarna.

Någon som har tips på hur jag ska få loss dem? Har testat dutta lite isopropanol över dem för att försöka lossa dom, men det har inte hjälpt.
Kolla på http://www.jedi.com/obiwan/photo/nikon55-28.html

Kanske inga tips om fastnade skruvar men ändå. Ibland förekommer vänstergängade skruvar men jag tror inte det gäller detta objektiv.
 

sceptic

Aktiv medlem
Skruvarna är inte Phillips, utan JIS (Japanese Industry Standard) som är snarlika. JIS har annan skärning på mejslarna och når djupare i skallen. Nikkor-objektiv är limmade med gänglim från helvetet; lös det med aceton eller genom att värma skruven med en lödtång

Jag har skruvat isär tiotals olika objektiv från massor av tillverkare, Nikkor är värst gällande gänglim i mountskruvar...
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Innan du skruvar, köp riktiga skruvmejslar. Har köpt 2 spårmejslar och 2 kryss-spår mejslar av bra kvalitet och små för typ objektiv. Dom kostade, men har varit en bra investering.
 

azus

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Uppdatering: Just nu så har jag försökt lösa upp limmet med aceton, utan framgång, huvudena är nästan helt körda. Mitt sista alternativ är att testa med en lödkolv.

Finns det nya skruvar att köpa? Om jag mot förmodan måste borra upp skruvarna..
 
ANNONS