Annons

Objektiv, rengöring, fråga om uvex clear

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiptanoi

Medlem
Tackar för alla svar, jag tog med mig 1,5 liter isopropanol hem, så det lär räcka livet ut ja, man ska ju tydligen blanda det med destilerat vatten. Så here we go :)
 

sceptic

Aktiv medlem
För oss som inte har IPA på jobbet kan jag rekommendera ÖoBs K-sprit, som innehåller isopropanol och etanol, inget annat. Drygt 40 kr per liter och funkar utmärkt för rengöring av optik
 

eskil23

Aktiv medlem
Det avdunstar med tiden, så det räcker inte så länge som man kan tro (när det är avsdunstat är det inte längre rent).
Jag förstår inte vad du menar med "när det är avdunstar är det inte längre rent". Isopropanolen som är kvar i flaskan/dunken påverkas ju inte av att en del av innehållet ger sig i väg i luften.
 

sceptic

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad du menar med "när det är avdunstar är det inte längre rent". Isopropanolen som är kvar i flaskan/dunken påverkas ju inte av att en del av innehållet ger sig i väg i luften.
Jag tror han syftar på att orenheterna inte dunstar, medan propanolen gör det. Detta gör att orenhererna "anrikas", men är nog mest av akademiskt intresse.
Har man en liter 99.9% isopropanol så innehåller den 1 ml orenheter och 999 ml IPA. Låt säga att hälften av IPAn dunstar, så du har 500 ML IPA och 1 ml orenheter (som alltså inte dunstar utan är kvar i samma mängd) kvar. Då har renheten sjunkit till 99.8%, vilket ju fortfarande är helt OK...
Är man riktigt petig så är IPA hygroskopiskt, dvs det absorberar fukt (främst från luften), så renheten påverkas även av det. Återigen främst av akademiskt intresse, dock.
 
ANNONS