Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helio 44m-7, mellan vilka år?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Jag köpte för ca tre månader ett 44m-7, som var riktigt skarpt på upp till ca 10 meter, sen längre gick det inte att få den där oändliga skärpan, det var inte mycket som fattades, i sökaren såg det rätt bra u, men när man öppnade bilderna i datorn, ja inte var det godkänt på långa vägar. Om det hade gått snurra ca 3mm till på focuseringssringen eller kanske svarvat av anläggningsytan ca 1 mm hade nog skärpan infunnit sig. Nej jag beställde en ny, då jag läste på Pentax forum lite slarvigt tror jag, det står:

(NB there are fakes floating around: earlier models altered to look like 44M-7's. check that the spec is consistent, and also that the date indicated by the serial number (first two digits on many Russian lenses indicates year) is consistent ie no earlier than around early '90's.)

Så jag beställde ett från nedan företag, ett som har serienumret 90232818, jag alltid ska man ha så bråttom för efter att jag beställt detta hittade jag flera sidor som skriver att det gjordes mellan 93 till och med 1996. Nu skriver någon från detta företag moscowphoto, att det inte stämmer det jag hört/sett. Men nu är det flera sidor jag hittat detta årtal 1993 -1996 för just 44m - 7 som ska ha den bästa skärpan upplösningen. Men då undrar jag, vad får dom tag i alla frontringar, jag menar inte var det dåligt det objektivet jag hade för någon månad sen och inte var det - 7:an, något skarpare än Pentax egna Takumar 55/1.8 och det är jag riktigt nöjd med. Jag menar var gör dom av alla 44m - 7 som man nu norpar frontringen ifrån, men då är det ju massor som saknar sin rätta frontring och inte går att sälja, kan det vara så att det är för mycket rykten ute på nätet att 44m - 7 gjordes även under 80 talet som denna person från moscowphoto svarar mig???? Eller nöjer sig ägaren med dom extra pengarna han får för ett billigare obkjektiv, då han själv behåller det rätta Helio 44m - 7, men med kanske en 44m - 2 frontring, tycker det här verkar lite snurrigt, det måste ju vara massor av 44m - 7 frontringar som gått åt extra

Intressant att höra faktiskt, sen får ni ursäkta min engelska till moscowphoto, jag översatte enklast/snabbast med Google.

Read more at: http://www.pentaxforums.com/userreviews/helios-58mm-f-2-44m-
 
Senast ändrad:
ANNONS