Annons

Begagnatmarknaden nu när K1 har kommit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Vad tros det om begagnatmarknaden nu när K1 fullformat är i hugget, kommer många K3 och K5:eek:r komma ut på begagnatmarknaden eller blir det så att fotografen även behåller den mindre sensorn/kameran för mindre krävande fototillfällen? En som inte har råd med K1, utan får vänta något år tills den blir billigare på begagnatmarknaden också. Sen är jag riktigt nöjd med min K5 och K-S1:a, särskilt K-S1 som tar riktigt bra bilder. Men en K3:a om den nu blir till salu till ett lägre pris vore inte dumt.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Vad tros det om begagnatmarknaden nu när K1 fullformat är i hugget, kommer många K3 och K5:eek:r komma ut på begagnatmarknaden eller blir det så att fotografen även behåller den mindre sensorn/kameran för mindre krävande fototillfällen? En som inte har råd med K1, utan får vänta något år tills den blir billigare på begagnatmarknaden också. Sen är jag riktigt nöjd med min K5 och K-S1:a, särskilt K-S1 som tar riktigt bra bilder. Men en K3:a om den nu blir till salu till ett lägre pris vore inte dumt.
Ny K-3 ll för 8000 är väl redan snorbilligt...
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Ny K-3 ll för 8000 är väl redan snorbilligt.

Det vet jag inte om jag håller med om, men kanske 5990kr som första modellen "K-3" såldes ut för, för någon månad sen. 8000kr är nästan en halv lön, som ska täcka många räkningar, men en K-3:a för 3 - 4000kr, då börjar köpsuget ge sig till känna:). Visst att den inbyggda blixten ställer till det på grund av placeringen om man tex har lite längre objektiv, men hellre en blixt där än ingen alls. GPS har jag i bilen det räcker, min son hade gillat att sensorn kan flytta sig lite på varje bild då han fotar enbart stjärnor och galaxer, fast då med ett riktigt/bra teleskop på 1000mm. Jag har försökt få honom att skaffa ett vidvinkel och fota stjärnorna också, då vi gav honom ett sådant som julklapp har det blivit några bra bilder med detta objektiv. Fast han vill ha en kamera utan IR filter nästa gång säger han, då jag visat honom K-3 II sensorförflyttnings egenskaper för just astrofoto.
 

beasten

Aktiv medlem
Behåller en mycket bra kamera

Som ägare till en k3 silvrigt utförande så kommer jag att behålla den. Orsak: den är snabb liten smidig och ger fantastiskt bra bildkvalitè. Dessutom så är den en riktig höjdare trots sin mindre sensor även under dåliga ljusförhållanden. Har fotat porträtt natur och actionfoto inom såväl sport som rockfoto utan några som helst problem. Visst en Canon 5 d mark III är lite vassare på ljuskänsligheten tack vare sin större sensor men jag vill kunna bränna iväg bildserier med lite hastighet och då är under 5 bilder per sekund lite för segt... Fullformat Pentax absolut men rätt kamera på rätt plats och i rätt sammanhang...K3 räcker långt ..mycket långt...När kommer K2 sport och fågelfotografens dröm 12 bilder per sek och en autofokus som heter duga..?


Vad tros det om begagnatmarknaden nu när K1 fullformat är i hugget, kommer många K3 och K5:eek:r komma ut på begagnatmarknaden eller blir det så att fotografen även behåller den mindre sensorn/kameran för mindre krävande fototillfällen? En som inte har råd med K1, utan får vänta något år tills den blir billigare på begagnatmarknaden också. Sen är jag riktigt nöjd med min K5 och K-S1:a, särskilt K-S1 som tar riktigt bra bilder. Men en K3:a om den nu blir till salu till ett lägre pris vore inte dumt.
 
ANNONS