Annons

Canon's analoga objektiv passar inte digitala Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Som rubriken säger. Är detta sant?
Fick idag höra av en kollega att hans många och dyra objektiv till Canons analoga flaggskepp
inte går att använda till digitala kameror. Är detta ett faktum?
Jag kan inte ett jota om Canon , men tycker att det låter konstigt.
Jag har en hel drös av gamla Nikongluggar som samtliga passar med min D7100.
I min värld låter det konstigt , men det kanske är så. Och i så fall...hur har Canon tänkt då?

Svara den som kan.

Med vänlig hälsning Kent
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Beror på

Har han en analog EOS-kamera så passar objektiven. Har han en äldre kamera utan autofokus så passar inte objektiven eftersom Canon bytte fattning när autofokusen introducerades.
 

Hankki

Aktiv medlem
Så länge det är EOS objektiv ska det gå, jag började med gamla EOS objektiv när jag köpte min 40D. Jag har också testat andra vägen och Canons 70-200 fungerar fint med en gammal EOS 1000F, däremot vill inte Tamrons nya 90mm macro fungera med den analoga EOSen.
 

Curt L

Aktiv medlem
Canon bytte fattning 1987 till nuvarande EF. Man tänkte nog helt rätt eftersom man dominerat kameramarknaden sedan dess.
 

sceptic

Aktiv medlem
Jo, det stämmer. När Canon satsade på autofokus så skrotade man den gamla fattningen (FD) och gick över till EF. Förmodligen för att man tyckte att det var bättre att börja från scratch och designa för elektronisk styrning av såväl fokus som bländare på en gång. Registeravståndet är kortare för EF än för FD, så en adapter skulle behöva vara kortare än 0 cm, vilket ju blir knepigt.
Nikon, å andra sidan, har hållit sig till sin F-fattning och därför kan du montera ett gammalt objektiv på en ny kamera. Däremot har de fått designa sina AF-objektiv med hänsyn till uråldrig teknik i kamerahuset, exempelvis att bländaren fram till för bara nåt år sedan styrdes mekaniskt från kamerahuset (och gör det än idag på massor av deras objektiv) och att autofokusmotorn sitter i huset (om du har en tillräckligt dyr kamera, vill säga). Dessutom får du inte ljusmätning med simpla Nikonkameror och gamla objektiv.
Canon har haft elektroniskt styrd bländare och AF-motor i objektiven sen dag ett.
Själv kör jag med Sony och monterar gladeligen såväl Nikkor som Canon FD-objektiv ;)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Som tidigare sagt. Har han tidigare, manuella FD-objektiv från 80-talet och tidigare, är alternativet att använda dem manuellt med adapter på spegellösa nya kameror, t ex Sony eller Panasonic. Sonys fullformatskameror är perfekta för detta, fokushjälp m m, jättekul.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nix...han har endast Canon
Både FD och EOS är Canonfattningar. EOS passar alla Canon med autofokus (f u T80) inkl digitala alltså. FD objektiv passar inte digitala hus. Alla Canons digitala spegelreflexhus har EOS ( EOS-M finns i spegellösa och har en annan fattning igen) och alltså passar alla EOS objektiv från analoga tiden moderna digitala DSLR hus från Canon men FD objektiv passar inte.
 

Olof R

Aktiv medlem
Både FD och EOS är Canonfattningar. EOS passar alla Canon med autofokus (f u T80) inkl digitala alltså. FD objektiv passar inte digitala hus. Alla Canons digitala spegelreflexhus har EOS ( EOS-M finns i spegellösa och har en annan fattning igen) och alltså passar alla EOS objektiv från analoga tiden moderna digitala DSLR hus från Canon men FD objektiv passar inte.
Det finns adapter att köpa för användning av FD objektiv manuellt på EOS (EF -fattning).
 

martinot

Aktiv medlem
Registeravståndet är kortare för EF än för FD, så en adapter skulle behöva vara kortare än 0 cm, vilket ju blir knepigt.
Tror att du skrev fel av misstag ovan. Det är 2 mm längre för EF-mount (44 mm) än för FD-mount (42 mm).

Här har du hela tabellen på Canons olika fattningar (källa Wikipedia):

Canon EF-M-mount 18 mm Mirrorless APS-C 2012–
Canon EF-mount 44.00 mm SLR 24×36 mm / APS-C 1987–
Canon EF-S-mount 44.00 mm SLR APS-C 2003–
Canon FD-mount 42.00 mm SLR 24×36 mm 1971–1990
Canon FL-mount 42.00 mm SLR 24×36 mm 1964–1971
 

Olof R

Aktiv medlem
Tror att du skrev fel av misstag ovan. Det är 2 mm längre för EF-mount (44 mm) än för FD-mount (42 mm). Hade det varit kortare så hade det kanske varit möjligt med en adapter (även om 2 mm är lite).

Här har du hela tabellen på Canons olika fattningar (källa Wikipedia):

Canon EF-M-mount 18 mm Mirrorless APS-C 2012–
Canon EF-mount 44.00 mm SLR 24×36 mm / APS-C 1987–
Canon EF-S-mount 44.00 mm SLR APS-C 2003–
Canon FD-mount 42.00 mm SLR 24×36 mm 1971–1990
Canon FL-mount 42.00 mm SLR 24×36 mm 1964–1971
Det finns adapter för FD till EOS (EF). Det fungerar tack vare att adaptern innehåller en lins. Utan lins går det inte av precis den anledning du påpekar. T.ex här kan du köpa en adapter http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FD-EOS
 

apersson850

Aktiv medlem
Vill bara förtydliga att till Canons kamerasystem EOS (Electro Optical System) passar fattningen EF (Electro Focus). En del nyare digitala kameror kan också använda EF-S (Electro Focus Short).

Objektiven heter alltså inte EOS, men de passar till EOS.

Canon var i praktiken tvungna att byta fattning när de införde autofokus. Då Canons objektiv var konstruerade så att man inte snurrade själva fattningen vid montage, utan bara låsringen, låg all mekanisk styrning av bländaren som en ring runt hela objektivets innandöme. Det fanns inte plats att komma in med autofokusdrivning där. Att lägga den utanpå (som till T80) hade blivit för klumpigt.

...till Canons analoga flaggskepp...
Svaret beror alltså på hur detta (egentligen flaggskepp för film) ska tolkas. Om flaggskeppet som avses är någon version av F-1 så passar inte objektiven till dagens kameror. Men om flaggskeppet för film som avses är någon version av EOS 1, då går det bra.

Varför ligger denna fråga i ett Nikonforum?
 

martinot

Aktiv medlem
Det finns adapter för FD till EOS (EF). Det fungerar tack vare att adaptern innehåller en lins. Utan lins går det inte av precis den anledning du påpekar. T.ex här kan du köpa en adapter http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FD-EOS
Japp, jag tänkte på en adapter utan lins (tog sedan bort min kommentar då jag inte orkade att förklara och tydliggöra skillnaden, när jag själv kom på att den möjligheten också fanns).

Nackdelen med glasadaptrar är ju att man tyvärr nästan alltid påverkas åtminstone lite grand i ljus och kvalitet.
 

sceptic

Aktiv medlem
Tror att du skrev fel av misstag ovan. Det är 2 mm längre för EF-mount (44 mm) än för FD-mount (42 mm).
Helt rätt, jag lyckades vända på alltihop.
På tal om adaptrar mellan FD och EF så har jag för mig att Canon släppte en sådan i samband med införandet av EF, främst för proffs som lagt stora pengar på glas som i princip blev oanvändbara över en natt (om man tänkte köpa ny kamera, vill säga).
Canons 1200 mm f/5.6 var exempelvis FD från början, men kunde konverteras till EF av Canon.
 

martinot

Aktiv medlem
Canon var i praktiken tvungna att byta fattning när de införde autofokus. Då Canons objektiv var konstruerade så att man inte snurrade själva fattningen vid montage, utan bara låsringen, låg all mekanisk styrning av bländaren som en ring runt hela objektivets innandöme. Det fanns inte plats att komma in med autofokusdrivning där. Att lägga den utanpå (som till T80) hade blivit för klumpigt.
Intressant, det förklarar ju en hel del (har själv aldrig fotat med det gamla FD-systemet).

Varför ligger denna fråga i ett Nikonforum?
Håller med att det är märkligt.

Kanske moderator kan flytta tråden till rätt ställe (Canon-forum)?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...Canons kamerasystem EOS (Electro Optical System)...
EF visste jag vad det står för, men EOS har jag fått berättat att det är gryningens eller morgonrodnadens gudinna (grek myt) som fått bidra med sitt namn. Men det passar ju bra som teknisk akronym också.
Annars verkar de vara lite mytologiska på Canon. Urspungligen hette de ju Kwanon vilket är den buddistiska barmhärtighetsgudinnan

Petter...
 

ja-foto

Aktiv medlem
TS undrar alltså ifall gamla fd-linser passar på dagens Canon systemkameror.
1. Nej
2. Ja med en linskonverter som påverkar bildkvaliteten negativt.

.
 
ANNONS