Annons

Varför ser ni inte att fakturan är betald???

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Hopplös administration har Fotosidan.se. Samma visa i år igen! Betalat medlemskap via faktura, men uppenbarligen har ni inte registrerat betalningen utan väljer att avsluta mitt medlemskap. Hur vore det med bättre rutiner??
Är jag ensam om problemen eller behandliar ni fler på samma sätt?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Om man är prenumerant på Fotosidan Magasin (vilket du är) så kommer man få ett förslag till förlängning på papper hemskickat när den prenumerationen börjar ta slut. Den fakturan skickas från Pressdata som är den som har hand om prenumerationerna. I den fakturan så ingår inget betalmedlemskap på Fotosidan utan det är enbart tidningen det gäller. På fakturan står info om att man även kan gå till Fotosidans butik för att köpa en kombo av prenumeration och medlemskap på http://www.fotosidan.se/membershop/magasin-extra.htm.

Så om du betalar pappersfakturan som kommer från Fotosidan Magasin så kommer du alltså inte få något plusmedlemskap och därför kommer du få information om att det håller på att gå ut. Jag kontaktar dig via mail så skall vi nog kunna lösa det.

Vi har brottats länge men detta lilla aber och har inte kommit fram till någon riktigt bra lösning men vi har lite planer om hur det kan lösas. Det låter enkelt men är tyvärr rätt krångligt men vi tycker inte heller om att man kan missuppfatta detta.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Det finns ytterligare ett par krångligheter att titta på.

Jag har fått sådana påminnelser per post och är medveten om att jag ska ignorera dem och istället förlänga tidningsprenumerationen på nätet. I det sammanhanget uppstår dock frågan om exakt när man ska göra det, dvs inom vilket tidsintervall kan jag beställa en prenumeration på nätet utan att riskera att vare sig få ett extra exemplar av det senaste numret eller gå miste om nästa nummer?

När jag vid ett tidigare tillfälle förlängde min prenumeration på nätet, fick jag som första nummer på min "nya" prenumeration, samma nummer som jag redan hade fått som sista nummer på min tidigare prenumeration vilket innebar att min nya prenumeration avslutades tidigare än den egentligen skulle ha tagit slut. När jag kontaktade FS om detta fick jag svar från Hanna E på Pressdata AB att man skulle "titta" på det, men eftersom det nu har gått flera år sedan jag skickade dem mina båda kundnummer, så förmodar jag att ärendet har lagts ned.

Det må vara hänt att jag gick miste om ett nummer den gången, men nu har jag samma problem igen. När är det rätt tid att köpa en ny prenumeration för att den ska starta med nummer 6/2016? Jag har fått nr 5/2016 och behöver inte ett ytterligare exemplar av det numret.

Jag gissar att vi nu befinner oss någonstans mitt emellan nr 5 och 6, så jag försökte tidigare idag köpa en prenumeration med medlemsrabatt (jag råkar vara bronsmedlem). Då hamnade jag på sidan/membershop/klarna-checkout.htm där det krävs att man anger ett giltigt mobiltelefonnummer (trots att texten som kommer upp under frågetecknet lyder "Dela gärna ditt mobilnummer för att du ska kunna bli kontaktad rörande din beställning. "). Hur gör man för att prenumerera på FS Magasin om man inte har ett mobiltelefonnummer (som man "gärna" "delar" med Klarna)? Det går inte att lämna rutan tom eller skriva in en kort text.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hej Staffan! Bra frågor och här är lite svar:

- en beställning av en prenumeration på en befintlig prenumeration lägger sig efter den nuvarande. Dock är det viktigt att adressen matchar exakt (annars kan de riskeras att uppfattas som en ny prenumerant).
- vi kommer lägga ut så ni medlemmar kan se vilket nummer som är ert sista nummer (ditt är 2016/5).
- nu är det lite "krångel" i ditt fall för adressfilen för #6 gick häromdagen och du är alltså inte med där. Men vi har något som heter efteradressering som är en rutin som fångar upp beställningar just i perioden mellan att adressfilen gått och att tidningen är ny i butik. Så med andra ord om du lägger en beställning nu så skall du får #6.
- Klarna vill ha telefonnummer dels för att kunna vara säker på att ha en bra kontakt med kunden (då fakturor med epost kan fastna och inte komma fram. De använder mobilnumret för att informera om fakturor mm) och för att ha kunddata som minimerar deras kreditrisk.
- Vill du inte använda Klarna så finns Paypal i botten under Klarna. Då kan du betala med kreditkort. Får du problem så återkom så löser vi det.

/D
 
ANNONS