Annons

Förutspå vacker solnedgång?

Produkter
(logga in för att koppla)

Koja

Aktiv medlem
Hej!

Har läst mycket om att molnen sätter mycket av dramatiken i en bild med himmel i. Även ljuset spelar ju roll hur molnen framträder. Det går ju mer eller mindre att förutspå ganska enkelt av en väderleksrapport. Men hur är det då med färgen? Hur vet man när det kommer att bli en sån där magisk solnedgång så det ser ut som himmeln brinner? eller kanske en sån där kväll när det är knallrött på himlen. Eller varför inte en rosa/lila soluppgång tidigt på morgonen?

Är det något som går att förutspå?
 

ektober

Aktiv medlem
Ja, det går att förutspå. Det som måste ske är ju att det ska finnas moln över den horisont du fotograferar samtidigt som det måste finnas hål i molntäcket så att solen kommer åt att lysa underifrån på detta molntäcke. Själva färgen på hela skådespelet har säkert med luftfuktighet att göra.

Jag tror säkert man kan göra vissa antaganden om hur det kommer att vara på morgonen beroende på hur vädret beter sig på kvällen, exempel hur/när daggen lägger sig på sommarkvällen.

Detta är inte sån't jag kan styrka vetenskapligt men mera mönster jag har lärt mig.
 

timofej

Aktiv medlem
Tunna höga moln brukar ge bra röd färg över hela himmel enligt min erfarenhet. Gärna när bakom själva horisonten är det klart väder. Alltså att molnen finns bara där du riktar kameran.

*edit* Hehe, medan jag förberedde bilden, hann Samuel förre med nästan samma budskap. :)
 

Bilagor

JFfoto

Avslutat medlemskap
Vet att tråden är gammal, bättre att skriva här än att göra en ny om samma ämne.

Vill gärna fota färgglada solnedgångar och soluppgångar. Men många dagar i veckan blir man besviken. Och man vill ju gärna vara på rätta platsen ett bra tag innan. Så att åka ut varje kväll blir lite jobbigt.

Dela gärna med er om vad ni brukar kolla efter för att förutspå en sån lila/röd solnedgång. :)
 

iSolen.se

Guest
Vet att tråden är gammal, bättre att skriva här än att göra en ny om samma ämne.

Vill gärna fota färgglada solnedgångar och soluppgångar. Men många dagar i veckan blir man besviken. Och man vill ju gärna vara på rätta platsen ett bra tag innan. Så att åka ut varje kväll blir lite jobbigt.

Dela gärna med er om vad ni brukar kolla efter för att förutspå en sån lila/röd solnedgång. :)
Ring en meteorolog.

Mitt tips är annars är att vänta på väderomslag.

Jag gillar att fota efter regn, när det klarnar upp blir det kanon så då får man helt enkelt åka ut mitt i regnet när det verkar bli sol senare.
 

mombasa

Aktiv medlem
"Red sky in the morning
is the sailors warning.
Red sky in the night
is the sailors delight"
Kan var till viss hjälp även för icke seglare.
 

KevinC1

Medlem
Någon som känner till en bra app för detta ändamål. Är på jakt efter en app med luftfuktighets prognos så man kanske kan lära sig ett o annat :)
 

iSolen.se

Guest
Någon som känner till en bra app för detta ändamål. Är på jakt efter en app med luftfuktighets prognos så man kanske kan lära sig ett o annat :)
Väderomslag. Följ vanliga väderleksrapporten och lär dig. Spana in himlen. Det är rätt intressant för övrigt. Snart kommer du kunna säga vad det blir för väder nästa dag genom att kolla moln.
 
ANNONS