Annons

Eos m5 och ef-m objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Jag vet att Eos m5 diskuteras i trådar som egentligen inte främst handlar om m5 utan mer generellt kring spegellösa kameror. Tänkte därför att det kan vara intressant att ha just Canons alternativ som utgångspunkt.

Förutom dålig batteritid och en del andra problem som alla spegellösa verkar ha ser m5 ut att bli så lockande att kanske min blivande 80d kanske inte blir en 80d. Fotade med en x100t förra sommaren och tyckte Evf och fokuspeaking var toppen. Skulle gärna ha detta i ett av kamerahusen. Det jag skulle vilja få klargjort är lite frågor kring skillnader mellan ef-m, ef-s och ef objektiven. Vad jag förstår saknas ännu tillräckligt många ljusstarka alternativ med fast bländare till ef-m, men även om ef alternativen med adapter blir klumpigare så borde det väl fungera tex med nya 35ii, ef 70-200 2.8 is ii, sigmas artobjektiv mm så länge? Eller är det så att det mindre avståndet till sensorn i ef-m möjliggör bättre objektivkonstruktioner och adapteralternativen aldrig kan tävla med dessa? Flera av Fujis ljusstarka objektiv prisas högt, men är dess förträfflighet mer kopplat till tillverkaren av objektiven? Van vid fast L-optik som jag är låter inte ett ef-m 55-200 f/4.5-6.3 is stm sexigare än ett ef-s 55-250 på vanlig aps-c.
Vad jag försöker få fram är att Canon verkar vara på gång men om inte adapteralternativen fungerar på topp så är det i mitt fall bättre att vänta tills mer bra optik finns för ef-m.

Är det även något annat som ni ser saknas på m5 som tex xt-2 eller Sonys a6300 har?

/Jonas
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är Canons egen EF/EF-S till EF-M som används så funktionaliteten mellan objektiven och kameran torde vara 100%. Däremot, för annat än telen blir ju hela storleksvinsten förlorad om EF/EF-S objektiv används. Dessutom verkar Canon åtminstone tidigare bara stoppat in sin vanliga sensor i M husen som haft svårt med snett infallande ljus som är fallet med EF-M objektiven som lett till suboptimala kantegenskaper. Befintliga EF-M objektiv faller tydligt i konsumentsegmentet och är lite underpresterande jf med kamerans potential baserat på specar. Fuji har betydligt mer avancerade objektiv som har bättre möjlighet att dra full nytta av kamerornas potential samtidigt som de är kompakta då en mellanliggande adapter inte behövs för alla, d v s inkl deras bättre objektiv.

Även Sony, som har ett begränsat E-mountutbud för APS-C klarar sig bättre än Canon. M43 har mycket fler objektiv.

Jag ser EF-M kamerorna mer som ett komplement, med kanske bara ett EF-M objektiv och resten EF/EF-S med adapter, till en Canon DSLR om man redan har det.
 

jeduven

Aktiv medlem
Med EOS M5 är en spegelfri kamera som Canon tagit fram i rätt tid, med rätta specar i en perfekt form.

EF-M-objektiv kan göras mindre än motsvarande EF.

Canons adapter för EF-objektiv på M-bajonett fungerar lika bra som om du hade EF-objektivet monterat på någon av Canons dslr-modeller. Med priattillverkade EF-objektiv bör du dock testa funktionen tillsammans med Canons adapter EF till EF-M. Pirattillverkade adaptrar bör du dock undvika.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack för intressanta svar båda. Jag sitter och blir lite exalterad. Tänk bara möjligheten att med adapter skruva på mitt 300 2.8 is. Det är ur Mpix synpunkt det bästa objektiv du kan sätta framför en aps-c sensor från Canon (19Mpix). Detta i kombination med ett hus som lättare och säkrare kan få fokus på rätt ställen borde bli en riktig hit. Mitt 35 2 is kommer säkert också väl till sin rätt.
Canon har resurserna så bra ef-m objektiv lär komma efterhand. Det ser onekligen ljust ut för oss som trivs med Canons produkter. Till och med problemen kring lågt dr är löst på ett tillfredställande sätt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har både eos m och m3. Gillar båda två. 5an ser onekligen bra ut utom för just priset.
Visst hade ett lägre pris varit trevligt men så jättedyrt är det väl inte i jämförelse med de kameror den ställs mot specmässigt? Jag har följt 5dmkiv tråden och priset för det huset känns däremot prissatt utan tanke på konkurrensen. När den första vädertätade spegellösa Canonkameran med bra batteritid, dubbla minneskortplatser, vassare af och riktad till professionella kommer, då lär det kosta på riktig :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hur kan man byta fokuspunkt när man bär tumvantar eller handskar?
Ja det blir nog lite kallt helt enkelt ;). Det är väl just sådana saker som kommer göra att dslr:en ändå blir bäst i slutänden. Egentligen hade jag nog blivit mest nöjd om nya 5dmkiv eller 80d haft EVF och peaking :)
 

martinot

Aktiv medlem
Visst hade ett lägre pris varit trevligt men så jättedyrt är det väl inte i jämförelse med de kameror den ställs mot specmässigt? Jag har följt 5dmkiv tråden och priset för det huset känns däremot prissatt utan tanke på konkurrensen. När den första vädertätade spegellösa Canonkameran med bra batteritid, dubbla minneskortplatser, vassare af och riktad till professionella kommer, då lär det kosta på riktig :)
Tror du har helt rätt. Om/när Canon kommer med en sådan motsvarighet till Fujis X-T2 så kommer den högst troligt att ligga ganska nära den även i pris.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om det är så kallt att man måste ha tumvantar så är nig de flesta spegellösa system svåra, batteritiden lär, om kameran ens fungerar, vara ett skämt
Nu kan det ju vara så att det är "varmt", men kännas kallt pga luftfuktighet och vinden. Sen kan man ha vantar på sig av andra skäl förutom kylan. Touch bilir så klart ett probem, men ett som är lätt att lösa. Men såna tillfällen är alltid ordentliga reglage att föredra.

/Stefan
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har redan sådana fingervantar. Använder dem aldrig. Jag har beslutsångest om jag ska ha M5 eller X-T2. Fujifilm har ett joystick och är tunnare, men samtidigt behöver jag köpa en ny objektivpark.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hur bra M5 är får man väl avvakta lite med tills den börjar användas. Det intressanta med kameran tycker jag är att det visar att Canon i alla fall tänker satsa på M-fattningen. Det var ju lite tveksamt på den punkten när t ex M2 inte ens såldes på vår marknad.

Jag tror vi kan förvänta oss att det kommer fler bra objektiv till M-serien. Hur snabbt de kan komma och vilken kvalité de kommer att hålla får väl framtiden utvisa men nog känns M-serien idag som ett seriöst alternativ jämfört med vad det gjorde tidigare.

Jag har M och M3. Förra helgen gjorde jag ett litet "test" och tog med mig M3 med adapter och 15-55 2.8 IS samt min 5Dmk3 och 24-70 2.8 II ut på stan. Viss kan man se mer detaljer och bättre DR från 5D men ibland så är resultatet förvånande lika.

Det är ju stor fördel med adaptern. Till vardags vill man säkert ha objektiv med M-fattning på sin M5 men det är skönt att kunna slänga på t ex sina gamla fina telen med EF fattning och få full kvalité.

När det gäller pris på M5 så tycker jag det verkar rimligt, alla nya "heta" modeller kostar ju stora pengar från alla tillverkare. De små kompaktkamerorna med 1" sensor kostar enorma pengar när de släpps nya modeller på marknaden. När släpptes senaste en ny kameramodell för entusiaster som "vi" tyckte var billig?

Jag skall nog ta och kolla upp M5 när den kommer, har gillat min M3 men avsaknaden av sökare gör den för begränsad för mig.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har delikata problem. Har sålt mina tidigare hus förutom en 7d som får klara de studiojobb som dyker upp. Det står mellan att köpa till enbart 5dmkiv när priset gått ner lite och ha 7d som extrahus eller en beg 5dsr och komplettera med antingen m5 eller 80d. Verkligen svårt att välja. Lyckas jag få tag i en 5dsr runt 22000kr blir det nog köp eftersom det kan bli aktuellt tidigare. Det skulle också vara kul med en ny aps-c. Behöver dock lite mer kött på benen kring m5 innan jag kan göra valet mellan den och 80d. Delikata problem som sagt😃
 

Third eye

Aktiv medlem
En fråga, jag har kollat runt men blir inte riktigt klok.

Kan man på M5 förvänta sig wysiwyg på ungefär samma sätt som Sony A7rII och A7II?

Både jag och tjejen fotar med canon och har en objektivpark därefter, vilket jag har fått för mig talar för M5 som komplement före A7II som varit första tanken.

Jag är så himla nöjd med min 80d att jag släppt lite på tanken att skaffa Sony fullformat nu nör jag läst om M5, men jag är också välldigt nyfiken på att fota liveview och wysiwyg i större utsträckning.

Har en Eos M sedan tidigare men tycker inte den passar vare sig i diskusionen eller min kamerabag.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har stängt av bildvisningen på min M5 eftersom det jag ser i sökaren är det jag ser på bildvisningen efteråt.
 
ANNONS